Nej det stämmer inte, transmissionsolja har friktionsnedsättande egenskaper som motorolja inte har. Det finns oräkneliga källor som påpekar att det finns speciella additiv som inte existerar i Motorolja för att minimera slitaget, Just för att den är framtagen för transmissioner och bakaxlar och inte för motorer. Däremot har du rätt i viskositeten.
caromania skrev:
Viskositeten på olja avsedd för växellådor anges i andra siffror än viskositeten för motorolja. Alltså är 10w40 motorolja kanske lika tjock som 80w90 växellådsolja och klarar samma tryck etc.
Ganska många bilar har motorolja i växellådan, men den brukar det vara bytesintervall på, alltså att den behöver bytas med jämna mellanrum. Byter man då mot en av bilfabrikanten rekommenderad växellådsolja så slipper man kanske senare byta, men smörjning/tryck/funktion blir exakt den samma.
Nu pratar vi alltså manuella växellådor. I automater är det ingen olja, utan transmissionsvätska, ATF. Samma sak för alla mig veterligen bakaxlar att det ska vara hypoidolja.
Nej det stämmer inte, transmissionsolja har friktionsnedsättande egenskaper som motorolja inte har. Det finns oräkneliga källor som påpekar att det finns speciella additiv som inte existerar i Motorolja för att minimera slitaget, Just för att den är framtagen för transmissioner och bakaxlar och inte för motorer. Däremot har du rätt i viskositeten.
Och just därför får man bytesintervaller med motorolja i en växellåda som man inte får med transmissionsolja? Ja precis. Och faktum kvarstår att flera motortillverkare, tex Honda som primärt inte är kända för sina dåliga konstruktioner kanske körde med motorolja i lådorna för inte så länge sedan. Oljans smörjande egenskaper är precis lika bra så länge man byter oljan då den ska bytas. Dessutom finns det en hel del differentialer som inte tål additiven som finns i vissa mer högteknologiska växellådsoljor. Häller man fel olja=växellådsolja i vissa TorSen-lådor kan det vara kört.
Det var du som pratade om SAABs ingenjörer, svamp och tunn motorolja? Men viskositeten är alltså den samma?
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Låter som han tänkte rostskydda med spillolja. Vilket jag tycker är förbannat dumt. Använd riktiga grejjer.
Spillolja använt på rätt sätt är inte alls dumt! Går in i karossveck bättre än många dedikerade produkter!
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Jag säger inte att viskositeten är densamma utan att en hög viskositet typ 80/90 inte behöver motsvara en tjockare olja än t.ex. 5w50 i motoroljespråk. Men Motorolja är fortfarande sämre än Transmissionsolja i en växellåda. Sen finns det lådor och bakaxlar som inte tål hypoidolja som du säger och dessa har då troligtvis använts för att de är billigare än en motsvarande hypoidvariant. Knappast för att de är bättre. Honda är kända för sina starka motorer, jag har sällan hört talas om deras grymma växellådor eller bakaxlar till sina bakhjulsdrivna bilar.
Däremot hur täta bytesintervall tror du behövs om du häller Mineralolja 10w40 i en växellåda, Jag står fast vid att SAAB:s ingenjörer käkat svamp i det beslutet. Den bryts antagligen ned redan efter 500 mil och under dessa 500 mil som den ändå funkat ok så har den högre friktion än en hypoidolja och sliter därmed även mer under tiden, eller rättare sagt skyddar mindre. DESSUTOM ska SAAB 900 använda 10w30 i sina växellådor enligt instruktionsmanualen och serviceintervallen är 2000 mil, dock knappast växellådsoljebyte vid varje tillfälle..... I rest my case om Svamp. Men om du vill köra sönder dina saker så ä det helt ok. Jag skulle dock aldrig slänga i halvkass motorolja i någon växellåda om den KAN använda hypoidolja som troligtvis är lika billig. Kan man inte det så kan man ivarjefall använda den bästa motoroljan man har råd med om man vill att grejerna ska hålla dvs. Och i just SAAB 900 fallet så använder många Hypoidolja trots at de inte vet om lådan tål detta, det säger rätt mycket....
Jag har dock inget emot SAAB förutom just ovanstående kassa växellåda samt århundradets sämsta turboaggregat iform av 9-3 ans
caromania skrev:
Richtenb skrev:
Och just därför får man bytesintervaller med motorolja i en växellåda som man inte får med transmissionsolja? Ja precis. Och faktum kvarstår att flera motortillverkare, tex Honda som primärt inte är kända för sina dåliga konstruktioner kanske körde med motorolja i lådorna för inte så länge sedan. Oljans smörjande egenskaper är precis lika bra så länge man byter oljan då den ska bytas. Dessutom finns det en hel del differentialer som inte tål additiven som finns i vissa mer högteknologiska växellådsoljor. Häller man fel olja=växellådsolja i vissa TorSen-lådor kan det vara kört.
Det var du som pratade om SAABs ingenjörer, svamp och tunn motorolja? Men viskositeten är alltså den samma?
Dessutom hör och häpna så finns inte växellådsoljebyten med i SAAB:s serviceschema för 900 såg jag efter liten check på saab forum. Mineralbaserad 10w30 olja behöver alltså aldrig bytas i saab 900. Inte fan är det jag som käkat svamp ivarjefall, men 900 käkar växellådor till frukost lunch och middag och det är ett faktum, undrar varför?
caromania skrev:
Richtenb skrev:
Med "gammal" som det står i rubriken, så antar jag att det är "begagnad" som avses? I så fall låter det som en dum idé, oavsett vad man ska använda den till och oavsett vad tillverkaren rekommenderar att man ska använda till olika saker. Använd olja innehåller massa skit och smörjer dåligt. Är den så gammal att man inte vill ha den i motorn vill man knappast ha den i växellådan heller. Brukar inte gå åt så mycket olja i en växellåda eller bakaxel, så det är ju inga stora pengar det handlar om att köpa ny, fräsch olja med rätt kvalitet och viskositet.