Köpråd för en TurboX

SAAB_4ever
20 januari 2011 · 767 Inlägg

Funderar på att köpa mig en TurboX men är det något speciellt man skall tänka på med dessa bilarna, typ vanliga fel osv?

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Bebben Legitimerad besserwisser
20 januari 2011 · 921 Inlägg

Notera att detta är rykten, men jag har för mig att de motorerna lätt fick "oil-sludge", proppar i oljan så flödet hindrades med andra ord.

Turbocab
20 januari 2011 · 83 Inlägg

Nej, det är 9-5 1999-2003 ungefär du tänker på, med T7 motorstyrning. Inga såna problem på TurboX som har Saab/Holdens V6 med Turbo. Enligt alla som har den motorn på STCS så är det en närmast skottsäker maskin med underbar körbarhet!

TurboX är ju en djävla nice vagn och en blivande samlarvagn - men du räds inte skenande bränslekostnader hoppas jag? Det är nog Saabs törstigaste någonsin. SKulle gissa att rätt mkt delar är DYRA också, typ bromsarna som är special, avgassystem kanske mm. Bilarna lär ju inte ha snällkörts heller, det kostar ju på.

Var själv inne på att köra en TurboX ett tag, tills jag insåg vad den drar, då släppte jag snabbt det.

SAAB_4ever
20 januari 2011 · 767 Inlägg

haha oki nej ja räds inte bränsle kostnaden;)

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Stofer
20 januari 2011 · 738 Inlägg

Var en kille här i halmstad som körde lite rejs med en, kopplingen pajjade andra rejset :p Vet inte om de är någon känd svaghet eller om de var ett måndagsex..

Turbocab
20 januari 2011 · 83 Inlägg

Kan ju bero på killen som körde också.... 4-hjulsdrift, bra med gas och dumpa kopplingen vid rejs är det inte många bilar som klarar särskilt många gånger.

Stofer
20 januari 2011 · 738 Inlägg

Turbocab skrev:
Kan ju bero på killen som körde också.... 4-hjulsdrift, bra med gas och dumpa kopplingen vid rejs är det inte många bilar som klarar särskilt många gånger.

Min klara de ett par hundra ggr i somras tongue

Ceihagen83
20 januari 2011 ·

Jag säger bara köp en, du kommer att bli sjukt nöjd.
Det går att köra billigt med. Men ränka med 1,2..
Sen att man får ett gött ljud är ju ett stort PLUS.



mvh

Janneutanb
20 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Stofer skrev:

Turbocab skrev:
Kan ju bero på killen som körde också.... 4-hjulsdrift, bra med gas och dumpa kopplingen vid rejs är det inte många bilar som klarar särskilt många gånger.

Min klara de ett par hundra ggr i somras tongue

Ja för du har ju standard saker i din bil också roll

SAAB_4ever
24 januari 2011 · 767 Inlägg

hahah oki

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se
Saab 9-3 SC "2.0T XWD Aero" (2009)
Saab 9-3 Turbo X "Turbo X" (2008)
plamer_
24 januari 2011 · 73 Inlägg

Automat lådan är skräp, koppling greppar inte förrns 100+

TireSlayer Tvivlare
26 januari 2011 · 2 266 Inlägg

Hög risk för väldigt slitna bilar, skulle jag vilja säga. Maskinellt är dom väldigt bra. Tänk även på att de precis går på minimum 17" fälgar på dom, ifall du tänkt köra på vintern också, så däck blir lite smådyrt tongue

Bortse från drivlinan o småsaker i hjulupphängningen så är det ju samma bil som du redan har smile ( = en Opel = finfina grejer wink )

Senast redigerat av MantaRobin (26 januari 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Powe_R
26 januari 2011 · 414 Inlägg

MantaRobin skrev:
Hög risk för väldigt slitna bilar

Det "tror" jag nog inte.. Bilen presenterades år 2008, så det är nog extrem liten risk för väldigt slitna bilar! smile

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Gazer Gazer
26 januari 2011 · 59 Inlägg

MantaRobin skrev:
Hög risk för väldigt slitna bilar, skulle jag vilja säga. Maskinellt är dom väldigt bra. Tänk även på att de precis går på minimum 17" fälgar på dom, ifall du tänkt köra på vintern också, så däck blir lite smådyrt tongue

Bortse från drivlinan o småsaker i hjulupphängningen så är det ju samma bil som du redan har smile ( = en Opel = finfina grejer wink )

Håller med om att det finns många "slitna" Turbo X bilar. Dom man ska akta sig för är dom som varit demobilar hos bilhandlare, tänk bara vad du skulle göra om du provkör en hos handlare, jo piska livet ur den, jag skulle iallafall.
Likaså akta sig för dom som rullat många mil, uppemot 10000mil och över, då dessa troligen varit provkörningsbilar hos Saab, och också fått stå emot en del smisk.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264
Pontiac Lemans Sport "Saabiac by AFRacing" (1972)
ekelund88
1 augusti 2011 · 2 656 Inlägg

Stofer skrev:

Turbocab skrev:
Kan ju bero på killen som körde också.... 4-hjulsdrift, bra med gas och dumpa kopplingen vid rejs är det inte många bilar som klarar särskilt många gånger.

Min klara de ett par hundra ggr i somras tongue

gamalt inlägg men min golf klarar de med ett par 100 gr :p och bara orginal prylar

Dansken-
1 augusti 2011 · 950 Inlägg

Från SAAB's sida är den inte godkänd med drag, så ingen bra bil för husvagnsemestern. Annars en mycket fin bil. Firhjulsdriften är mycket trevligt på snö, för det går att sladda rejält :-)

Andromeda Rumpmas
1 augusti 2011 · 3 860 Inlägg

Bebben skrev:
Notera att detta är rykten, men jag har för mig att de motorerna lätt fick "oil-sludge", proppar i oljan så flödet hindrades med andra ord.

Svar nej. Skvallerkärring wink

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Gazer Gazer
4 augusti 2011 · 59 Inlägg

Dansken- skrev:
Från SAAB's sida är den inte godkänd med drag, så ingen bra bil för husvagnsemestern. Annars en mycket fin bil. Firhjulsdriften är mycket trevligt på snö, för det går att sladda rejält :-)

Jodå, det är godkänt att montera drag på den, MEN motorstyrdonets mjukvara ska uppdateras med en för drag = mer momentbegränsning.

Pontiac Lemans "Saabiac" 1104hk
9-5 2.3t BioPower 2007 GZ Performance 400+Hp 550+Nm *SÅLD*
http://www.garaget.org/?car=18264
Pontiac Lemans Sport "Saabiac by AFRacing" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang