2085
Sök

4st dubbelspolebasar på ett 2 kanal steg..

36 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
Hejsan har 4st pioneer 10or (TS-W256DVC) som jag hade tänkt koppla till ett tvåkanals Fosgate steg (Rockford Fosgate Power 300W).. Hur ska jag koppla ihop detta för att få ut så bra som möjligt, e ju liksom 2 spolar på basarna hmm

Många förslag tack smile

10 287 Inlägg
16 januari 2007
Det är ju dubbla fyrohmsspolar så det blir inte bra hur än du gör det.
Vad är det för beteckning på steget? Det finns sådana RF steg som (teoretiskt) kan lastas i 1 ohm per kanal men det tycker jag är helt vrickat.

Fyra element blir dessutom 100 liter låda. Varför inte bygga 50L och två element mot det steget. Skall du ha alla fyra elementen så behöver du fläskigare steg för att ha nytta av fyra element.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

914 Inlägg
16 januari 2007
han borde väll kunna parallel koppla dom i par och sätta ett par på varje kanal ? Om jag inte sitter å tänker helt fel blir det ju då 2ohms last på varje kanal.

10 287 Inlägg
16 januari 2007
Dom har två stycken 4 ohms dubbelspolar var. Seriekopplar du dom så kommer varje element att få 8 ohm. Parallellkopplar du så får du 2 ohm per element.

Resulterande nominell impedans per par blir då: 1 , 4 eller 16 ohm. (Man kan även få tre andra - idiotiska - kombinationer genom att blanda serie och parallellkopplingar, tex 8/5ohm vilket iofs är nära 2 ohm men meningslöst)

/Göran

Ronnie.L skrev:
han borde väll kunna parallel koppla dom i par och sätta ett par på varje kanal ? Om jag inte sitter å tänker helt fel blir det ju då 2ohms last på varje kanal.

(Groucho Marx).

36 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
Det är ju dubbla fyrohmsspolar så det blir inte bra hur än du gör det.
Vad är det för beteckning på steget? Det finns sådana RF steg som (teoretiskt) kan lastas i 1 ohm per kanal men det tycker jag är helt vrickat.

Fyra element blir dessutom 100 liter låda. Varför inte bygga 50L och två element mot det steget. Skall du ha alla fyra elementen så behöver du fläskigare steg för att ha nytta av fyra element.

/Göran

Hmm jo det e ett sånt steg som e stabilt i 1ohm.. steget finns på BRL, Art.nr. 510T3002 om det säger nåt tongue ..sen så har varje bas var sin låda smile

//Robban

10 287 Inlägg
16 januari 2007
Jodå. Men stabilt är inte samma sak som att det är vettigt. Ett normalt slutsteg som lastas till 1 ohm är inte vettigt. Skall man köra 1 ohm så är det digitala monoblock som gäller om man inte skall bränna massor med effekt i onödan i slutsteget.

Ett alternativ är kanske det 500W monosteg som BRL säljer för samma peng. Det borde ha bättre kylning eftersom det är tänkt som ett bassteg (för 1 ohm).

/Göran

Zenzei skrev:
Hmm jo det e ett sånt steg som e stabilt i 1ohm.. steget finns på BRL, Art.nr. 510T3002 om det säger nåt tongue ..sen så har varje bas var sin låda smile

//Robban

(Groucho Marx).

914 Inlägg
16 januari 2007
Sharky skrev:
Dom har två stycken 4 ohms dubbelspolar var. Seriekopplar du dom så kommer varje element att få 8 ohm. Parallellkopplar du så får du 2 ohm per element.

Resulterande nominell impedans per par blir då: 1 , 4 eller 16 ohm. (Man kan även få tre andra - idiotiska - kombinationer genom att blanda serie och parallellkopplingar, tex 8/5ohm vilket iofs är nära 2 ohm men meningslöst)

/Göran

Ronnie.L skrev:

aa just de jag tänkte inte på det var dubbel talspole det är helt riktigt big_smile Enkel hade blivit som jag sa . DU får kapa bort 1 spole på varje bas hehe

*edit* men vad händer om han seriekopplar ihop basarna 2 och 2 ,sedan kopplar paren parallelt. Blir det då inte 8ohm/par sen det parallelt blir det 4 ohm.Sen om han bryggar steget så blir det väll en 2 ohms last ? Ne är väll för sent nu men göran smäcker mig säkert på fingrarna imorgon wink
Senast redigerat av Ronnie.L (16 januari 2007)

10 287 Inlägg
17 januari 2007
Nix. Jag tänker inte svara. Ta fram papper och penna. Rita och tänk.

Jag vet att jag har rätt, tänk själv tills du kommer fram till samma svar ;-)

(Jag är bl a gammal gymnasielärare i elektronik/systemteknik/reglerteknik - när eleverna tjatade för mycket så gjorde man precis så)

/Göran

Ronnie.L skrev:
aa just de jag tänkte inte på det var dubbel talspole det är helt riktigt big_smile Enkel hade blivit som jag sa . DU får kapa bort 1 spole på varje bas hehe

*edit* men vad händer om han seriekopplar ihop basarna 2 och 2 ,sedan kopplar paren parallelt. Blir det då inte 8ohm/par sen det parallelt blir det 4 ohm.Sen om han bryggar steget så blir det väll en 2 ohms last ? Ne är väll för sent nu men göran smäcker mig säkert på fingrarna imorgon wink

(Groucho Marx).

21 761 Inlägg
17 januari 2007
Nja, eftersom det är 4 Ohms spolar så blir det ju 8 eller 2 Ohm för varje bas. Kopplar man då två basar i serie med varandra så blir impedansen 16 eller 4 Ohm, sedan när dessa par parallellkopplas så får man 8 eller 2 Ohms slutgiltig impedans.

Som Sharky skrev så blir det inte en bra lösning hur man än gör. Det bästa vore som sagt ett monoblock och då kan man koppla basarna till 2 Ohms belastning vilket är en bra lösning som ger mycket effekt men samtidigt blir inte strömförbrukningen så ruskigt hög och steget får bra kontroll över basarna.

Skillnaden i avgiven effekt hos ett steg som belastas i 1 eller 2 Ohm brukar inte vara så väldigt stor, då är det en mer prisvärd lösning att låta steget driva 2 Ohms belastning istället eftersom man då kanske slipper att uppgradera både generator och batteri för att klara den stora strömförbrukningen.

Åtminstone när det gäller en vanlig "Svensson" så tycker jag att 2 Ohm är en lämplig och prisvärd lösning, även om man vill spela högt. Men om man verkligen vill utnyttja de 1 Ohms stabila stegen fullt ut(tex tävling)och är beredd på att lägga ner tid+pengar på en ordentlig installation så är det ju bara att göra så.

Hej och hå, nu var jag väldigt sen.
Senast redigerat av Drönirettab (17 januari 2007)

36 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
Men det går väl bra att bara använda en spole oxå lr?

914 Inlägg
18 januari 2007
jo men använder man bara en spole så ändrar man på parametrarna av basen. Men visst går det.

36 Inlägg
18 januari 2007
Trådstartare
Hur menar du nu? vad kan hända?

Sök