6630
Sök

Orkar orginal stereon driva fler högtalare?

killercow
3 augusti 2011
Trådstartare
Är nöjd med både ljud och orginal stereo i min focus -01, förutom att jag skulle vilja ha 2 högtalare längre bak. som det ser ut nu så sitter de 5"x7" högtalare i varje dörr. men skulle även vilja ha nått i hatthyllan.
6,5" max 35w (i riktig effekt)
Orginal stereon är en ford 6000cd hittar ingen info om ut effekt på den. saknar lågnivå

Så frågan är om jag kan låna från högtalarna i bakdörrarna till att driva dom i hatthyllan?

Inte ute efter nått tävlingsljud, men vill ju att det ska funka utan att det låter skit.

Vill heller inte ha nått slutsteg.

3 466 Inlägg
3 augusti 2011
Nej

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

killercow
3 augusti 2011
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Nej

ok blir det så pass mycket sämre ljud alltså?

som det är nu klarar ju stereon driva högtalarna på max utan problem. max spelar jag aldrig. utan går max till hälften

3 466 Inlägg
3 augusti 2011
killercow skrev:
M_icke_ skrev:
Nej

ok blir det så pass mycket sämre ljud alltså?

som det är nu klarar ju stereon driva högtalarna på max utan problem. max spelar jag aldrig. utan går max till hälften

Detta handlar om motstånd eller sk Impedans. En högtalare har ett visst motstånd, detta mäts i ohm.
Kopplar du ihop 2st högtalare på det sättet så kommer du halvera motståndet på stereons förstärkare. Detta gör att förstärkaren ger mer effekt än den är gjord för att klara av. Med andra ord så om du kopplar på fler högtalare är risken fruktansvärt hög att du bränner förstärkaren i stereon.

Kort förklarat.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
3 augusti 2011
Alternativet då är att koppla in högtalarna i hatthyllan istället för dom i bakdörrarna, fast jag ser inte vitsen med det. Varför vill du ha fler högtalare bakom dig?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

killercow
3 augusti 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Alternativet då är att koppla in högtalarna i hatthyllan istället för dom i bakdörrarna, fast jag ser inte vitsen med det. Varför vill du ha fler högtalare bakom dig?

byta dörrar mot hatthylla finns ju ingen vitts med.

anledningen till att jag vill ha 6,5" i hatthyllan är för att få in lite djupare ljud då dom i dörrarna inte ger det. å jag har lyssnat i två bilar i samma storleks klass som min som satt in 6,5 respktive 6x9 å ljudet har blivit annorlunda i bilen. så klart fått lyssna i dessa med dom högtalarna i bak urkopplade så inte jämfört med min kontra deras. dock har dom ju haft sina kopplade via steg, vilket jag helst skulle vilja undvika.

Jag är inte så insatt i detta så dumförklara mej gärna nu wink men är det inte detta man använder delningsfilter till kanske. eller är ja ute å cyklar nu?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
3 augusti 2011
killercow skrev:
ChriZtoffer skrev:

anledningen till att jag vill ha 6,5" i hatthyllan är för att få in lite djupare ljud då dom i dörrarna inte ger det. å jag har lyssnat i två bilar i samma storleks klass som min som satt in 6,5 respktive 6x9 å ljudet har blivit annorlunda i bilen. så klart fått lyssna i dessa med dom högtalarna i bak urkopplade så inte jämfört med min kontra deras. dock har dom ju haft sina kopplade via steg, vilket jag helst skulle vilja undvika.

Jag är inte så insatt i detta så dumförklara mej gärna nu wink men är det inte detta man använder delningsfilter till kanske. eller är ja ute å cyklar nu?

Delnigsfilter användar man till att dela upp frekvenserna på ljudet som kommer ut ur stegen.
Tex till ett 2-vägs dörr kit. Man delar upp det mellan diskant och midbas med hjälp av ett delningsfilter!

killercow
3 augusti 2011
Trådstartare
Nitromast skrev:
killercow skrev:
ChriZtoffer skrev:

Delnigsfilter användar man till att dela upp frekvenserna på ljudet som kommer ut ur stegen.
Tex till ett 2-vägs dörr kit. Man delar upp det mellan diskant och midbas med hjälp av ett delningsfilter!

ok då har jag fått lära mej nått nytt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 augusti 2011
Om du vill göra det enkelt för dig, koppla in ett par 6x9or i hatthyllan och driv med ett 2-kanslssteg där du ställer ett lågpassfilter kring 80Hz, då kommer 6x9orna att spela som "basar". Alternativt nån bas avsedd för OpenAir montage.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

killercow
4 augusti 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du vill göra det enkelt för dig, koppla in ett par 6x9or i hatthyllan och driv med ett 2-kanslssteg där du ställer ett lågpassfilter kring 80Hz, då kommer 6x9orna att spela som "basar". Alternativt nån bas avsedd för OpenAir montage.

då kommer vi ju till problemet lågnivå som saknas på orginal stereon. då får ja ju antingen sätta dit en omvandlare eller köra högnivå in på steget.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 augusti 2011
Japp, men det är väl egentligen inget problem?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

3 466 Inlägg
4 augusti 2011
finns ju många steg som har högnivåingång med autostart dessutom..

killercow
4 augusti 2011
Trådstartare
visst men trångt bagage å vi åker en del med full packad bil å då vill jag inte ha ett steg ivägen i bagaget för jag måste utnyttja varje mm å steget måste ha plats plus lite luftrum... där av problemet med steg

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 augusti 2011
Går det inte att gömma ett steg bakom nån panel eller under golvet då?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

3 466 Inlägg
5 augusti 2011
uppe på hatthyllan mellan högtalarna brukar ju annars va smidigt..

eller som christoffer skriver, under någon panel eller under en av framstolarna.. det finns alltid någon stans att gömma ett normalstort 2-kanalssteg.

killercow
5 augusti 2011
Trådstartare
ska kika på under nån av stolana.

tack för alla svar

Sök