Aluvinge olagligt???

jaebest Rödljuskung
27 september 2005 · 18 Inlägg

Inte hade jag en annig om att man inte får ha aluvinge över huvud taget...

Jag köpte en och tog de lungt och skulle ut och njuta av mitt köp. kände till att vingen inte fick vara bredare än bilen så det fixade jag till... men efter en lite runda kring MCdonken stannades jag av dårar me blåljus som visade mig i deras bibel att det är totalt olagligt med allt utstickande utanför original. man får inte heller ha någon form av aluminium profil på bilen utom på fronten.

Ombesikting. löjligt...

Han snackade något konstigt om att om jag skulle köra på någon skulle dom delas i två delar av min vinge... "det blir tre, för jag har dubbla blad sa jag..". inte så populärt!!!!!!!!!!!

Så passa er... jag hade inte en anning...

Solen lyser och fåglar kvittrar, en dam passerar stadens enda övergångsställe. Önske staden, där allt lever i ett lugn och i harmoni. Plötsligt blir allt tyst... långt bort dyker det upp något, det är silvert, lågt och det närmar sig snabbt. Vad det nu är passerar blixtsnabbt och ingen tycks hunnit reagera på vad som hänt. Allt återgår, för en stund. En kort stund. Inget kommer vara sig likt.
Citroën Berlingo SK Hdi "Firmabilen" (2004)
Citroën C3 Pluriel "Bilen för stranden" (2003)
Citroën Xantia Activa TCT "Favoriten" (1999)
JohnnyN Rutinerad medlem
27 september 2005 · 1 938 Inlägg

Jo tack, det där har jag nog hört om också tongue "en fotgängare kan skada sig upp till 6 gånger mera, om man kör över honom så han flyger över bilen, och fastnar i vingen" tongue fotgängaren i fråga är nog ganska avliden redan när han lämnat vindrutan winkbig_smile
Men ännu har inte polisen klagat på min kolfiber vinge tongue ska besikta bilen nästa vecka, får se vad de säger om den tongue

onej84
27 september 2005 · 1 854 Inlägg

Fan va loppigt

Nufo_boy
27 september 2005 · 62 Inlägg

om fotgängaren är så dum att den blir överkörd får den faktiskt skylla sig själv om den fastnar i vingen också!

Alla är vi nybörjare första gången.
Team_Ford PersonbilsTekniker
27 september 2005 · 155 Inlägg

Dom börjar verkligen blir riktigt löjliga....Blev tagen i polis kontroll härom dagen....under tiden dom håll på med min bil han dom med säckert 5andra normala bilar...och dom klaga på att mitt filter va uppbygtt genom huvet dom tyckte de blev för högt desibelltal...och att jag hade för stora fälgar....

Nufo_boy
27 september 2005 · 62 Inlägg

Team_Ford skrev:
Dom börjar verkligen blir riktigt löjliga....Blev tagen i polis kontroll härom dagen....under tiden dom håll på med min bil han dom med säckert 5andra normala bilar...och dom klaga på att mitt filter va uppbygtt genom huvet dom tyckte de blev för högt desibelltal...och att jag hade för stora fälgar....

gnällde dom på dina 17''? yikes

Alla är vi nybörjare första gången.
Team_Ford PersonbilsTekniker
27 september 2005 · 155 Inlägg

Jaa visst gjorde dom de...Polisen satte sig brevid mig i bilen och drog fram nån bok som jag inte äns minns namnet på.....

pimp-in-rby
27 september 2005 ·

Team_Ford skrev:
Dom börjar verkligen blir riktigt löjliga....Blev tagen i polis kontroll härom dagen....under tiden dom håll på med min bil han dom med säckert 5andra normala bilar...och dom klaga på att mitt filter va uppbygtt genom huvet dom tyckte de blev för högt desibelltal...och att jag hade för stora fälgar....

dom får tycka vad FAN dom vill! men du ska inte bry dej om sånt bullshit

parayaCar
27 september 2005 · 424 Inlägg

ta av vingen innan besikting så kan dom inte klaga. dom fattar ju när dom ser fästena men de spelar ju ingen roll.

**// Toyota \\**
Team_Ford PersonbilsTekniker
27 september 2005 · 155 Inlägg

De säger jag oxå....

parayaCar
27 september 2005 · 424 Inlägg

på tal om aluminiumprofiler, är de lagligt med plastgrejer var som helst då eller?

**// Toyota \\**
Martin83 Kadett Freak
27 september 2005 · 129 Inlägg

jag tänker i alla fall inte plocka bort min aluvinge..bara när jag ska besiktiga min bil nästa år smile

Kadett GSi 16v
Lindström Envis optimist
28 september 2005 · 454 Inlägg

Direkt ut vägverkets papper:

7 §     Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte punkterna 1, 2, 4 och 6 om bilen är typgodkänd enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet varit försedd med sådan anordning.

1.       Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta över­stiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändig för fordonets användning. Förbudet gäller dock inte sådan anordning som är av mjukt material eller så fjädrande att dess höjd inte överstiger 30 mm då den utsätts för en lätt kraft. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A och med lätt kraft avses en kraft av högst 100 N.

2.       Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar dock inte s.k. husvagnsspoiler och spoiler avsedd som smutsavvisare för bakruta. Förbudet omfattar inte heller spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A.

3.       Skärmar av metall eller annat hårt material som i efterhand monterats över strålkastare.

4.       Vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar på hjul och nav­kapslar på fordon av 1968 eller senare års modell. Förbudet gäller dock inte vingmuttrar och vingmutterliknande anord­ningar som befinner sig innanför ett vertikalt plan som tangerar däckets sida, eller befinner sig innanför den yta som bildas av horisontella räta linjer och som tangerar fordonets karosseri närmast hjulet.

5.       Taklastbärare, t ex skidställ och takräcke, som skjuter mer än 50 mm utanför ett vertikalplan genom takets sidobegränsning vid platsen för den utskjutande delen av taklastbäraren.

6.       Anordning som utgör skydd för fordonsfronten vid kollision med djur, vanligtvis bestående av en gles rörkonstruktion så kallad vilt­fångare (bullbar).


Så du bör nog plocka bort vingen innan besiktning!

TranceManiac Life is to short to listen to slow music
28 september 2005 · 66 Inlägg

d va d sjukaste. hadde för mig att man ficka ha d så länge vingen skulle losna om du körde på någon och att man har någon sorts anordning som ändå håller kvar vingen så att den inte flygger lång åt helvete om ni fattar vad jag menar typ att man sätter fast den med en vajer lr någonting i den stilen

Va Fan E Du Så Jävla Glad För? E De Kul O Va Ful Eller!?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang