Köpråd Celica T-sport, Audi TT Quattro?

shausha
11 augusti 2011 · 15 Inlägg

Är på jakt efter en bil nu igen tongue

Funderar över vad som är vettigast att köpa?

-Toyota Celica T-sport -00, ca 192hk, just den jag tittat på har gått ca 12.000mil. Säljs för ca 65,000kr

eller istället en Audi TT Quattro 225hk runt samma årsmodell som celican, ska jag köpa en för 65,000kr har de gått runt en 20.000mil.

Vad tycker ni?

Har också sneglat på Saab 93 Aero (finns ju riktigt fräscha -03:or för samma pengar.

Behöver er expertis helt enkelt, är det ok med de extra milen för att jag ska kunna köpa en TT eller hade ni valt Celican?

heltsonika Rebel with a cause
11 augusti 2011 · 224 Inlägg

Celican är billigare att äga men Audin är förmodligen roligare. Jag hade valt Celican eller varför inte en BMW 325i E46.

Rquired Allmänt envis
11 augusti 2011 · 12 512 Inlägg

TT har utseendet men har aldrig varit någon höjdare att köra så jag är lite tveksam till om den verkligen är roligare än Celica. Utan jag hade nog valt Toyota, för att den är billigare i drift, håller bättre och troligen också är roligare.

Skall vi dock gå in på avdelningen familjebilar också så finns det mängder med modeller som är bättre på alla  sätt jämfört med 9-3ss. Bilarna är inte billiga utan en anledning... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Masquerade Aldrig nöjd
11 augusti 2011 · 804 Inlägg

Jag skulle aldrig köpa en Audi med 20k mil på mätaren, särskilt inte när det gäller en ungdomsbil som TT. Att kamremsbyte (och förmodligen även service) dessutom kostar runt en fjärdedel av bilens pris i det här fallet gör att jag inte kan se det som ett vettigt alternativ.

Senast redigerat av Masquerade (11 augusti 2011)

Livet är för kort för att äga Volvo.
shausha
11 augusti 2011 · 15 Inlägg

Tack för svaren smile Känner också att 20.000mil känns som lite väl mkt när det gäller en bil som kostar minst 60.000kr.

Ska upp til Gbg och titta på en Celica T-sport -01, har alltid gillat utseendet på den nya Celican fast känt att ca 140hk som de brukar ha är lite tamt. Den som jag ska titta på (T-sport) har ju drygt 190hk och har bara gått 12900mil, där är bytt koppling 2010, bromsskivor, den är rostskyddsbehandlad samt bra vinterdäck följer med. Då känns 66.000kr väldigt vettigt, vet inte ens om det finns någon prutmån på det priset,,,?

IceEyes Varningar: För många..
11 augusti 2011 · 2 552 Inlägg

Man ska inte stirra sig blind och avfärda en bil enbart pga miltalet. En korrekt - och välservad bil kan vara i kanonskick trots 20 000 mil på mätaren, samtidigt som en likvärdig bil kan vara i bedrövligt skick pga vanvård och slarv med service.

Jag har både kört och åkt Celica av den aktuella årsmodellen, dock snikmodellen. Det enda jag kunde amärka på var den billiga och lite småtrista inredningen, hög ljudnivå samt det tama temperamentet (T-Sport är förmodligen flera resor rappare). I övrigt en väldigt gemytlig bil med stadig väghållning, smidig växellåda och ett vackert yttre.

TT kan jag inte uttala mig så mycket om, men kvalitetskänslan och motståndskraften mot rost bör onekligen vara bättre hos Audi, och Quattro är aldrig fel under vinterhalvåret. Fast som sagt, TT blir förmodligen dyrare i drift, så mitt röst faller nog på Celica trots allt smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang