Bygga helt ok B230 Sugmotor, Vilken kam osv?

kolvas
26 november 2009 · 4 001 Inlägg

islurren1 skrev:
Körde K kamen me orginal 530 toppen å va ganska nöjd ett tag. (5:38 utv och quaif diff) underbar bakaxel. Såg sen att vevaxeln stod på 5 graderssstrecket när kamen var nollad! Provade en vassare från en banracingbil (ingen beteckning) men tappade då orken på lägre varv. Fick växla som en idiot! Näää.. vill ha så de drar från ganska låga varv. Men ska gärna orka upp över 6000 rpm då jag har problem att hänga me på långa rakor! Dom andra har en växel till att peta i ! får kanske göra krokigare bana hee!!

Många upplever att dom får väldigt dåligt med effekt på låga varv med lite vassare kammar men det beror oftast på att tändningen inte är optimerad för en sådan kam.

F-motorn är lite dum så eftersom den justerar ner tändningen automatiskt och bränslet hänger inte med heller.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Germax
26 november 2009 · 12 086 Inlägg

945TurboMS skrev:

JapMax skrev:
En V-kam får du för 300-400kr.

Om jag bara hittar en sådan på skroten, så plockar jag den gratis lol  400kr för en volvo orginalkam låter som ett jäkla överpris i mina öron.....


Försökte sälja en VX3-kam för 25kr för ett tag sen...  Var ingen som vill köpa den tongue  Jag köpte en helt ny VX-kam på KG för några år sen! Försökte sälja även den för 25kr, likadant där..  ingen som ville köpa den heller (jag kastade den på skroten) roll
Kommer göra mig av med VX3:an också till förmån för en FS296, som jag tror kommer lira rätt så bra i isbilen...

Du fick inte 25 spänn för en VX3 alltså? Värsta jag hört, vart annonsera du den? Med en postit i din egna källare?

Jag sålde senast förra veckan en V-kam för 400kr ^^ Men sj har jag plockat alla på skroten..

dannnej
26 november 2009 · 761 Inlägg

Jag är inte säker, men jag tror turbomodellerna med LH2,4 har varvstopp på 5600.

Så vad du än tänkt göra så måste du ju höja det, det går inte att få fart i en sugmotor under 6000 varv.

7500 är minmum anser jag.

Sen måste ju både sprutet och tändningen justeras lite, det är en förutsättning för att ens börja trimma, bara byta delar kommer man inte långt med om man inte kan justera in det tyvärr.

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
islurren1
26 november 2009 ·

Många ideer är det! Uppgraderade boxar har jag nog fått adressen till. Men var det ingen som visste nått om lättade svänghjul? Hadde de på min gammla isbil med mekaniskt sprut,och saknar det. Finns de nån som säljer lättade hjul av den försänkta typen som sitter på 230F motorn..

kolvas
26 november 2009 · 4 001 Inlägg

dannnej skrev:
Jag är inte säker, men jag tror turbomodellerna med LH2,4 har varvstopp på 5600.

Så vad du än tänkt göra så måste du ju höja det, det går inte att få fart i en sugmotor under 6000 varv.

7500 är minmum anser jag.

Sen måste ju både sprutet och tändningen justeras lite, det är en förutsättning för att ens börja trimma, bara byta delar kommer man inte långt med om man inte kan justera in det tyvärr.

utav flera anledningar så håller jag inte med dig om att man måste varva minst 7500 rpm t.ex så börjar rödblockens original kolvringar att vobbla och vara riktigt otäta vid ca 7300rpm

LH2,4 har inga tändpunkter efter 6500rpm har jag för mig så att få dom att varva längre än dit är jobbigt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
dannnej
26 november 2009 · 761 Inlägg

Isåfall hade jag klippt bort sprutet, satt i en gammal tändspole från 240, och kört förgasare. visst 6500 varv duger väl, men isåfall är det bättre att titta på snällare kammar eftersom det inte går att utnyttja vassare fullt ut.

6500 varvade jag med min gamla B30, och det är ändå en 6:a med bra mycket mera bottenvrid så man inte behöver bygga för varv

Jag har kört över 8000varv på standard b23 bottendelar utan större problem, givetvis håller det inte för evigt, men det finns det inget som gör.


Svänghjulet går att lätta en hel del, framförallt på baksidan, det blir aldrig lika lätt som ett plant, men det går att förbättra en hel del som sagt.

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
islurren1
26 november 2009 ·

Med 5,38 utvävlingen går de mellan 130 och 140 km/h på bottvarv = drygt 6000 rpm. kanske räcker på isen! de e bara att komma dit  så fort som möjligt som e de svåra !!

Turbomotor volvolover
15 augusti 2011 · 667 Inlägg

ser att denna tråden är gammal men känns meningslöst att göra en ny..

som ja läst i tråden verkar V kammen vara bättre en vx3 kammen? men är de bara på sugmotorer eller skulle man köpa en v kam ist för en vx3 kam till min 940 turbo?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang