Behöver jag göra ngt med bränsletillförseln?

Iarry
28 maj 2011 · 10 Inlägg

Jag har en B230f (-89)där jag ska lämna in toppen (530) till KGtrimm och göra "steg två". Jag har kg003 kam och kommer att sätta på extraktor och 2,5"... Kommer soppan att räcka? Och om det inte gör det tips...

945t
1 juni 2011 · 8 Inlägg

Jag har ej haft problem med det o de borde räcka med original pump. Men rekomenderar att chippa boxarna oxå.

Volvo 245 "Weber" (1990)
Volvo 142 "Dellorto" (1973)
Mack Forum- och sitemoderator
1 juni 2011 · 26 174 Inlägg

945t skrev:
Jag har ej haft problem med det o de borde räcka med original pump. Men rekomenderar att chippa boxarna oxå.

Chippa boxarna på en sugmotor där orginalhästkrafterna ligger på 116?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
945t
2 juni 2011 · 8 Inlägg

hahaha aa vad skulle skillnaden va???
Det är ju bara att när du hr turbo laddar du mer o inte chippen som ger dom hästen utan laddet.

Volvo 142 "Dellorto" (1973)
Volvo 245 "Weber" (1990)
Mack Forum- och sitemoderator
2 juni 2011 · 26 174 Inlägg

945t skrev:
hahaha aa vad skulle skillnaden va???
Det är ju bara att när du hr turbo laddar du mer o inte chippen som ger dom hästen utan laddet.

Det är en ganska stor skillnad ja.
Finns anledningar till varför många säger att det inte är lönt att chippa en sugmotor..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
945t
2 juni 2011 · 8 Inlägg

vad är skillnaden då?

Volvo 245 "Weber" (1990)
Volvo 142 "Dellorto" (1973)
Mack Forum- och sitemoderator
2 juni 2011 · 26 174 Inlägg

945t skrev:
vad är skillnaden då?

Skillnaden är att det ger så lite på en sugmotor jämfört med en motor med turbo.
Vissa nöjer sig med att de får de cirkus 10 hästkrafterna mer, men dom flesta vill ha mer för pengarna.

Och detta påstående gäller särskilt en bil med så få hästkrafter från första början, som trådskaparens.
Inget illa menat dock.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
945t
3 juni 2011 · 8 Inlägg

Men du får mer efter som du höjer laddet optimeringen är ju ingen skillnad på.

Volvo 142 "Dellorto" (1973)
Volvo 245 "Weber" (1990)
Mack Forum- och sitemoderator
3 juni 2011 · 26 174 Inlägg

945t skrev:
Men du får mer efter som du höjer laddet optimeringen är ju ingen skillnad på.

Jag får mer ja, därför att jag har ett hjälpaggregat i form utav en turbo.
Det har inte trådskaparen.

Visst, trådskaparen kan väl mappa om bilen och optimera den, men det ger så lite om man inte djupdyker i motorn och byter en massa annat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
ticcen
6 juni 2011 · 49 Inlägg

AirOne skrev:

945t skrev:
vad är skillnaden då?

Skillnaden är att det ger så lite på en sugmotor jämfört med en motor med turbo.
Vissa nöjer sig med att de får de cirkus 10 hästkrafterna mer, men dom flesta vill ha mer för pengarna.

Och detta påstående gäller särskilt en bil med så få hästkrafter från första början, som trådskaparens.
Inget illa menat dock.

Med ditt resonemang skulle han väll inte lämna in grejerna till KG och trimma sin sugis wink?

Mack Forum- och sitemoderator
6 juni 2011 · 26 174 Inlägg

ticcen skrev:

AirOne skrev:

945t skrev:
vad är skillnaden då?

Skillnaden är att det ger så lite på en sugmotor jämfört med en motor med turbo.
Vissa nöjer sig med att de får de cirkus 10 hästkrafterna mer, men dom flesta vill ha mer för pengarna.

Och detta påstående gäller särskilt en bil med så få hästkrafter från första början, som trådskaparens.
Inget illa menat dock.

Med ditt resonemang skulle han väll inte lämna in grejerna till KG och trimma sin sugis wink?

Han lämnade in toppen.
Visst, det gör en del om man portar och planar men det blir inga hiskeliga siffror utav det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
klarrre
14 juni 2011 · 502 Inlägg

gör du det rätt skall det inte vara några problem att hämta 160-170hk ur en b230f, Voc boxar och en del motorhårdvara. smile

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 juni 2011 · 13 766 Inlägg

nog gör det skillnad med chip beronde på hur bra anpassat det är

till att börja med så dom där 116hk har blivit ganska många fler genom kamaxel bytet

tex B230Fb som den enda skillnaden mot en F har 531topp och vx3kam så har man från 116hk höjt till 131hk

voc bilarna kör med allt vägt i motorn balanserat störa od på kolvarna 531topp och H-kam och chipbox ligger man mellan 160-170hk med ett större avgassystem

sen hur mycket eller lite chipet hjälper till låter jag vara osagt
men bortkastat är det verkligen inte
med extraktor så blir troligen effekten ännu bättre
skulle dock hellre porta en 531a direkt då den är mer atraktiv när det är dax att göra sig av med trimmet smile
och den har dessutom bättre kanaler osv

lite tveksam till att lämna toppen till kg känns som man får betala för namnet mest
finns många duktiga portare som kan porta volvo toppar här i sverige

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
EvoJenza
3 juli 2011 · 151 Inlägg

945t skrev:
hahaha aa vad skulle skillnaden va???
Det är ju bara att när du hr turbo laddar du mer o inte chippen som ger dom hästen utan laddet.

Nej men det är chipet som ser till att du får in mer soppa som gör att du KAN ha ett högre ladd utan att spika sönder motorn till beståndsdelar.

Att chippa en sugis kanske inte är lönsamt i sej men med bearbetad topp, extraktor och vassare kam och ny programvara kan locka fram ganska många hästar. Nu har jag redan B230FB och har testat vanliga F-motorn. Det är stor skillnad mellan dom. VX3 kammen är ju dock min favorit framför VX.

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
Foxxen Snart egen företagare inom bärgning
20 augusti 2011 · 114 Inlägg

jag hade  monterat dubbla 740 pumpar  sen lite bättre  spridare  och låtit en progressiv btr = bränsletrycksregulator  sköta jobbet !!  betydligt billigare  än att chippa pga  den taskiga hk ökningen  därimot så hade jag skaffat ett ställbart kamdrev  kan göra mkt kul med det!   tycker det är ballt med trimmade sugisar !!  och det tycker nog dom flesta skulle jag gissa smile vx 3 kam  extraktorrör  sen ett 2,5 tums  avgas hela vägen     filter  etc  osv osv osv  får du tag  i en voc  box  så är det  ett jävla plus men dom är oftast   jävligt  svåra  att få tag på och får man det är dom oftast dyrare än frugans nya sko garderob!

Remember Everything Forgive Nothing
Foxxen Snart egen företagare inom bärgning
20 augusti 2011 · 114 Inlägg

aa ok trodde det gällde en sugis sorry

Remember Everything Forgive Nothing
klarrre
20 augusti 2011 · 502 Inlägg

Foxxen skrev:
aa ok trodde det gällde en sugis sorry

det gör det, jag blandade det ihop de med min egen tråd om samma ämne men till en turbo bil.

Btw, Så kan man köpa VOC chipp till originalboxen här http://www.mpre.se/prod.html

Mvh

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
Foxxen Snart egen företagare inom bärgning
20 augusti 2011 · 114 Inlägg

oj det vette fan !!

Remember Everything Forgive Nothing
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang