5696
Sök

Olja till Saab 9-5 V6T -99

508 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
Hej!

Ska byta olja i Saaben och undrar vad jag ska välja helsyntetisk eller delsyntetisk ?
Enligt instruktionsboken så spelar det ingen roll tydligen men vad tycker ni jag ska ha ?

Tidigare olja var castrol GTX Magnatec 5w/40.
Någon som vet om den är delsyntet eller helsyntet ?

Hur blir det om man häller i delsyntet olja 10/40 ?

Gäller en Saab 9-5 -99 med V6 motorn som snart gått 33000 mil

Rumpmas
3 860 Inlägg
20 augusti 2011
Den olja du nämner är helsyntet. Jag skulle aldrig hälla något annat än helsyntet i en turbobil för att spara ett par hundralappar, det är bara dumsnålt.

Saabhandlarna säljer sin "egen" olja som motsvarar kraven till 9-5 rätt så billigt, typ 400 spänn för 5 liter. Den skulle jag satsa på.

Kan ju också tillägga direkt att Biltemas helsyntet går bra att ha i turbo-Saabar äldre än -98, men den klarar inte kraven på Saabar med T7-motorn, dvs 9-5 från -98 och 9-3 från -00.

508 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
Tack för svaret smile
Nej olja ska man inte snåla på för det är inte kul när motorn rasar.
9-5 motorerna är känsliga har jag hört men v6 motorn ska vara lite mindre känslig smile
Får bli att köpa samma olja den andra får min golf 2 gti 16v.
Trodde det var någon billig skit olja dom hade servat Saaben med men på autoexperten sa dom att det är en bra olja den var servad med och att jag skulle köra med samma.

Rumpmas
3 860 Inlägg
20 augusti 2011
Skalman skrev:
Tack för svaret smile
Nej olja ska man inte snåla på för det är inte kul när motorn rasar.
9-5 motorerna är känsliga har jag hört men v6 motorn ska vara lite mindre känslig smile
Får bli att köpa samma olja den andra får min golf 2 gti 16v.
Trodde det var någon billig skit olja dom hade servat Saaben med men på autoexperten sa dom att det är en bra olja den var servad med och att jag skulle köra med samma.

Just ja, Det är ju en Opelsexa.

Castrol Magnatec? Det är ju en bra märkesolja, men om den verkligen är värd sitt pris vet jag inte. Man får ju betala en hel del för bara märket och deras rejäla marknadsföringskampanjer smile

Har du nära till Saab-handlaren, köp då den olja jag tipsade om istället. Nästan halva priset, men det är ju den Saab kör på och rekommenderar smile

508 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
Ska kolla upp det ,tack för tipset smile

Sök