Köpråd: Volvo 850 (854) 2.5 SE -96

Mammaspojkeee
19 augusti 2011 · 92 Inlägg

Hejsan!

Läget är så att körkortet börjar närma sig och jag har det förmodligen i handen om cirka en vecka och fyra dagar. Då jag bor ute på landet och mina föräldrars bil används mycket inom jobb, så är en egen bil nödvändig och därför har jag kollat runt lite.

Nu är det så att mina morföräldrar sitter inne på två bilar, varav den ena, som är en Volvo 850 -96, ska säljas eftersom båda gått och blivit pensionärer och därför inte är i behov av två bilar.

Tanken är att jag möjligen ska få köpa den billigt och därför är jag rätt sugen, även ifall det är den svagare motorn på 144 hk och icke GLT. Men då jag förmodligen får den till underpris så är det värt det i vilket fall.

Bilen har varit körd av pensionärer den större delen av sin levnadstid och därmed gått lugnt. De har varit måna om att sköta den väl och den har varit servad på verkstad varje gång det blivit något problem. Miltalen är i nuläget tickandes runt 23 000 mil. Nyligen har den även blivit bytt med styrleder och övriga delar i framvagnen. Kamrem är även den bytt för några tusen mil sedan och den är nybesiktigad för cirka 2 månader sedan, där ABS-lampan lös och de fick nedslag på den, men detta är åtgärdat och den är ombesiktigad.

Rost finns knapp, endast ytterst lite på bakluckan. Inredningen är väldigt fräsch, bortsett från en tygbit på passargerardörren som håller på att lossna. I övrigt ser den som ny ut. Farthållare, klimatanläggning, stereo, värmesits, elhissar etc fungerar. Inga missljud från motor eller låda heller.

Dock är det ett problem i dagsläget. Bromsarna tjuter och vibrerar vid inbromsning och det är förmodligen skivor och klossar gissar jag på? Hur pass svårt är det att åtgärda detta?

Jag är en fordonskille med tidigare mekerfarenheter och har tillgång till en vettig verkstad, men dock ingen kunskap inom Volvo.

Så, hade ni köpt den här bilen?

Jag är öppen för alla tankar och åsikter, förutom rekommendationer om övriga bilmodeller för nu handlar det om den här bilen och den här chansen, inte andra bilar.

Mvh. Philip

Mathsa
19 augusti 2011 · 59 Inlägg

Byta skivor och belägg är jätteenkelt så är du någorlunda händig så är det inga problem.En 7:ans insexsnyckel behövs bla.och den brukar inte ingå i satserna man brukar ha.Sen räcker det med en vanlig hylsnyckelsats typ..

JimmyAndersson
19 augusti 2011 · 1 679 Inlägg

verkar vara en bra bil att köpa som första bil big_smile
man åker väldigt bra i dom big_smile

Rätt lätt att byta klossar och skivor på en 850 big_smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Mammaspojkeee
19 augusti 2011 · 92 Inlägg

Mathsa skrev:
Byta skivor och belägg är jätteenkelt så är du någorlunda händig så är det inga problem.En 7:ans insexsnyckel behövs bla.och den brukar inte ingå i satserna man brukar ha.Sen räcker det med en vanlig hylsnyckelsats typ..

Jo, en 7ans har jag. Har även mekat mycket bromsar på praktiken jag var på för något år sedan, där det främst var Honda och Kia jag skruvade med. Är Volvons bromsar någorlunda lika dessa? I sådana fall är det ju hur lätt som helst big_smile


JimmyAndersson skrev:
verkar vara en bra bil att köpa som första bil big_smile
man åker väldigt bra i dom big_smile

Rätt lätt att byta klossar och skivor på en 850 big_smile

Jo, jag har övningskört relativt mycket i den. Bland annat till Jönköping från Karlshamn (Blekinge, cirka 21 mil till Jpkg) och nog sitter man väldigt bekvämt! big_smile

Mathsa
19 augusti 2011 · 59 Inlägg

Mammaspojkeee skrev:

Mathsa skrev:
Byta skivor och belägg är jätteenkelt så är du någorlunda händig så är det inga problem.En 7:ans insexsnyckel behövs bla.och den brukar inte ingå i satserna man brukar ha.Sen räcker det med en vanlig hylsnyckelsats typ..

Jo, en 7ans har jag. Har även mekat mycket bromsar på praktiken jag var på för något år sedan, där det främst var Honda och Kia jag skruvade med. Är Volvons bromsar någorlunda lika dessa? I sådana fall är det ju hur lätt som helst big_smile


JimmyAndersson skrev:
verkar vara en bra bil att köpa som första bil big_smile
man åker väldigt bra i dom big_smile

Rätt lätt att byta klossar och skivor på en 850 big_smile

Jo, jag har övningskört relativt mycket i den. Bland annat till Jönköping från Karlshamn (Blekinge, cirka 21 mil till Jpkg) och nog sitter man väldigt bekvämt! big_smile

Vet inget om honda och kia,men som sagt det är enkelt att byta dessa delar..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 augusti 2011 · 13 749 Inlägg

tror du att du är gasglad kan du vänta på motorras som kommer komma med posten

men körs dom med respekt så kommer den fungera länge för dig

själv dödade jag min på någon månad smile

tyvärr är dessa 2.5liters 10v motorer väldigt dåliga om man jämför mot 20v motorn

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mammaspojkeee
20 augusti 2011 · 92 Inlägg

Growe skrev:
tror du att du är gasglad kan du vänta på motorras som kommer komma med posten

men körs dom med respekt så kommer den fungera länge för dig

själv dödade jag min på någon månad smile

tyvärr är dessa 2.5liters 10v motorer väldigt dåliga om man jämför mot 20v motorn

Nja, när jag övningskör nu så händer det väl att jag gasar på någon gång ibland, men det är absolut inte fullgas genom varje kurva och varvstopp mellan rödljusen om jag säger så!

Gissar förövrigt på att stoppa i en 20ventilare + registreringsbesiktiga den efter motorbytet, efter ett eventuellt ras, uppgår till ungefär samma prissumma som det kostar att köpa en Glt direkt?

Senast redigerat av Mammaspojkeee (20 augusti 2011)

M103
20 augusti 2011 · 1 570 Inlägg

Det låter som ett ganska tryggt köp. Har själv en 850SE som från 19-29k mil inte haft några större problem förutom bromsar och något stag. Mycket pålitligt bil tycker jag. På vilket sätt är en 10v sämre än en GLT?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 augusti 2011 · 13 749 Inlägg

M103 skrev:
Det låter som ett ganska tryggt köp. Har själv en 850SE som från 19-29k mil inte haft några större problem förutom bromsar och något stag. Mycket pålitligt bil tycker jag. På vilket sätt är en 10v sämre än en GLT?

bra fråga faktist

kan inte svara på riktigt varför
men av någon anledning börjar 10v oftare dra olja som oftast slutar i ett lagerras av någon märklig anledning
inte pga dålig oljenivå men lagrena brukar ge sig

min blev det så på+en oljering på 4:ans kolv gick

polarn som tog min gamla motor och byggde ihop med sin motor som oxå hade lager ras

och läst mycket och sätt många som säljer just 10v med lagerras men sällan 20v som oftast har packningsras?! smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
steifan DR!FTT3KN!K3R
20 augusti 2011 · 10 427 Inlägg

Låter som en schysst förstabil -> jag hade nog köpt den till förmånligt pris wink

Driftkungen Saab - Move Your Mind
20 augusti 2011 · 1 094 Inlägg

Låter som en bra bil, samma motor som min pappa hade på sin gamla traktor. 45.000mil och den gick riktigt bra trots sina mil, vi buskörde ofta med den på graneforsvägen. Men inte rasade den...   

Kom till Mörrum som hjälper jag dig med bromsarna på några timmar!

Ska föresten införskaffa mig en 9000 imån, även nått jag tycker du skulle gjort i stället! wink

Mvh Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Saab 9000 CSE 2.3T "Banprojektet." (1994)
Saab 9-3 Aero SS "Brukis" (2004)
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Mammaspojkeee
21 augusti 2011 · 92 Inlägg

M103 skrev:
Det låter som ett ganska tryggt köp. Har själv en 850SE som från 19-29k mil inte haft några större problem förutom bromsar och något stag. Mycket pålitligt bil tycker jag. På vilket sätt är en 10v sämre än en GLT?

Det enda jag kan tänka mig var att Glt oftast är mer utrustade samt den större motorn, i övrigt känner jag inte till några andra delar som är sämre. Vet inte ifall du syftade på mig nu, men det är det jag tycker är det sämre med bilen jag planerar att köpa, kontra en Glt då!

Mike: Nja, en 9000 har jag tittat på men 850 känns mer aktuellt just nu! Åtminstone ifall jag får möjligheten att köpa den Mormor + Morfar har big_smile

Vi får ses någon dag oavsett bilmek eller inte! Var alltför längesedan nu!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang