Baslåda med slutsteg går ej igång

Supragrow
16 augusti 2011 · 120 Inlägg

Nitromast skrev:

Supragrow skrev:
Kan det ha med att när jag koppla ur baslådan och va så dum att jag la lågnivåkablarna mot reservdäcket så det kanske kom åt fälgen och körde stereon på så signaljorden gick eller om kabeln e sönder nu?

Har en extra stereo som jag kan testa med iallafall smile

Jag vet faktist helt ärligt inte om signaljorden kan gå sönder om man mer eller mindre kortsluter en lågnivåkabel.
Något borde ju säkerligen kunna gå sönder.
Anledningen till att signaljorden går sönder i de flesta fallen är dock att jordningspunkten för steget är för dålig så att den jordar genom signaljorden och den klena jorden är inte riktigt anpassad för ett slutsteg.
Men jag tycker inte att det borde vara något problem med jordningspunkten då den sitter på batteriet..
Dock kan det ju vara ärg också!

1. kolla jordningspunkter (gör detta innan du byter stereo!)
2. kolla lågnivån
3. mät signaljord

Innan jag koppla ur detta så var jorden bra och jag har haft baslådan i bilen med samma montering och samma kablar/ utrustning innan i 1år ungefär. Men när jag koppla ur och la lågnivån mot däcket istort sett, har bara förstärkt kablarna med lite eltejp på vissa ställen och sånt så hände detta. känns som det är lågnivåkablarna som är felet nu eller stereon iallafall.

Men jag ska göra enligt din beskrivning i ordning så får jag hoppas på att jag löser detta då!

Supragrow
16 augusti 2011 · 120 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Vad har du för stereo?

Pioneer Mofset 50w4x

Supragrow
16 augusti 2011 · 120 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Modell tack.
Bör heta DEH/DEH-P med ett gäng siffror efter.

Supragrow skrev:

Swedenrockers skrev:
Vad har du för stereo?

Pioneer Mofset 50w4x

Precis DEH/DEH-P känner jag igen men jag vet inte exakt. Bilen är en bit ifrån mig nu så kan inte gå ut och kolla men kan ta fram en bild på skalet om det hjälper?

Senast redigerat av Supragrow (16 augusti 2011)

Supragrow
16 augusti 2011 · 120 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Om skalet är fronten så står det på den.

Supragrow skrev:
Precis DEH/DEH-P känner jag igen men jag vet inte exakt. Bilen är en bit ifrån mig nu så kan inte gå ut och kolla men kan ta fram en bild på skalet om det hjälper?

Står EEQ Pioneer mofset 50w4x

Bild : http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1394754

Senast redigerat av Supragrow (16 augusti 2011)

Supragrow
16 augusti 2011 · 120 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Vad står det 2 cm under EEQ?

Som både jag och du så ser vi inte det på bilden. Men jag kan gå ut och kolla det i värsta fall om det hjälper något smile

Supragrow
16 augusti 2011 · 120 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Jag tänkte att det var jag som var för gammal med syn därefter ; ). Nja tänkte mest om jag skulle kolla om den har säkring på signaljorden som Pioneer har haft i många år och var den sitter på kretskortet.

Supragrow skrev:

Swedenrockers skrev:
Vad står det 2 cm under EEQ?

Som både jag och du så ser vi inte det på bilden. Men jag kan gå ut och kolla det i värsta fall om det hjälper något smile

hehe big_smile

Nu har jag kollat det är modell : DEH-4700MP
Det finns även en röd liten säkring under strömkabeln bakom själva stereon. Har kollat den och den ser lite sliten ut typ bränd märken på stiften.. hmm?

Supragrow
16 augusti 2011 · 120 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Ska se om jag kan hitta nåt på den.
Den röda 10:an är stereons säkring, har den säkring på signaljorden så sitter den på kortet.

Supragrow skrev:
Nu har jag kollat det är modell : DEH-4700MP
Det finns även en röd liten säkring under strömkabeln bakom själva stereon. Har kollat den och den ser lite sliten ut typ bränd märken på stiften.. hmm?

Vore kanon
Okej jo misstänkte att det var stereons säkring

Har annars en annan Pioneer Mofset 50w4x DEH-3400R som ligger på hylla ifall den e bränd och kan inte lagas. Kan dock inte löda eller har sån utrustning. Är dock orolig ifall lågnivåkabeln är sönder så jag måste dra om allt igen vore riktigt tråkigt

Senast redigerat av Supragrow (16 augusti 2011)

Supragrow
16 augusti 2011 · 120 Inlägg

Om jag gör såhär då: Jag testar skifta stereon mot den andra och jordar genom minus polen på batteriet som jag alltid har gjort i 1års tid och fungerarat (har batteriet bak i bmwn)

Funkar det så är signaljorden på stereon sönder...?
Om det inte gör någon skillnad så kan det va Lågnivåkablarna och då får jag nog köpa nya..?

Supragrow
16 augusti 2011 · 120 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Så där, den inringade komponenten på layouten är säkringen, för att lokalisera den på kortet så är det märkt FU352 bredvid den och till vänster om den så ser man anslutningarna för RCA och antennkontakten.http://www1.garaget.org/gallery/images/80/79435/79435-4e2a002c3231cf39a0d9b01ef8ccbf25.jpg

Tackar för det smile

Uppskattar verkligen att du tar din tid och hjälper mig

Känns kanske lite sent och säga det här till dig nu men stereon kärvar lite med CD när jag vill ta ut CDn så vill den inte typ fastnar där inne när jag trycker på knappen. Så jag får ta två smala knivar och dra ut skivan när jag vill byta... detta hände för ett litet tag sen så de känns lite värdelöst och hålla på och pillra o laga den nu... har ingen kunskap om det heller

Så jag undrar om jag inte ska byta direkt stereon imot min andra pioneer och kolla om det hjälper då?
För om jag jordar på batteriet som jag gjort förr så borde det inte skada den nya?
Om inte eventuellt skadade lågnivåkablarna kan skada den nya stereon?

Känns om jag vill göra det jag kan göra nu.

Senast redigerat av Supragrow (16 augusti 2011)

Supragrow
16 augusti 2011 · 120 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Det är bara att skifta stereo om du vill det, båda har ett par år på nacken och går väl så länge de går.
För att inte samma sak ska ske med den andra så se till att jorden är bra och när du byter så koppla bort batteriet först.
En annan bra regel är att när man ansluter eller kopplar bort slutsteg så börjar man med att koppla in jord före matning och lågnivå samt ta bort lågnivån före matning och jord.

Joo precis dom är några år nu.

Jag ska tänka på allt det vid nästa byte så de går felfritt

Aja inte så mycket mer vi kan diskutera nu så jag antar att jag börjar göra det så får jag återkomma ifall de kör ihop sig igen vilket jag inte hoppas.

Tack för alla svar och speciellt till dig Swedenrockers smile

Supragrow
21 augusti 2011 · 120 Inlägg

Så nu har jag fått ordning på detta. Jag valde att inte byta stereo och satt en liten kabel jord bit mellan lågnivåhöljet och mot stereo chassit. Hörs inga missljud/brus alls nu smile Så jag tänkte köra på detta..

Dock så vet jag inte om jag har kommit åt någon knapp på Slutsteget ifall någon vet vilka som ska va intryckt?

Har en bild på det här: http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1398140
(Det som är inom röda området)

Basarna låter iallafall bra men känns bra om det är rätt ljusterat ifall något pajjar eller liknande.

Senast redigerat av Supragrow (21 augusti 2011)

Nitromast Dr. Scanner
21 augusti 2011 · 2 167 Inlägg

Dem är bara för Högpass o lågpass filter.
Men anledningen till att detta hände är troligen för att jordningspunkten på steget inte var så pass bra.

Supragrow
21 augusti 2011 · 120 Inlägg

Nitromast skrev:
Dem är bara för Högpass o lågpass filter.
Men anledningen till att detta hände är troligen för att jordningspunkten på steget inte var så pass bra.

Okej då är bara låta de va då?

Anledningen till att de hände tror jag var att när jag koppla in allt hastigt så glömde jag dra jord först sen matning och sist lågnivå, gjorde det i helt fel ordning och då gick väll signaljorden..
Eller så var det pga av att jag lät lågnivåkablarna ligga imot reservhjulet och ev. kom åt fälgen så de blev en kortis i signaljorden i stereo etc.

Men nu har jag ju löst detta med att koppla in allt i rätt ordning samt jordat extra nu, Så det borde ju funka köra så tycker man ( Det funkar ju nu smile )

Precis som du säger Nitromast så var det nog jordningen

Senast redigerat av Supragrow (21 augusti 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang