Någon som tagit bort sista ljuddämparen på en e46?

Smoke
23 augusti 2011 · 692 Inlägg

Mina utblås har blivit ful med åren och tänkte byta ut dom, eftersom utblåsen sitter monterad direkt från ljuddämparen så blir arbetet mer än tänkt.

Frågan jag har är då, finns det någon där ute som har tagit bort sista ljuddämparen på en bmw 325/330 525/530 och ersatt med rakt rör 2,5" eller liknande? Jag vill absolut inte att bilen ska låta för mycket så komforten försvinner, samtidigt så är det skönt att få höra 6:an sjunga ut riktigt.

Någon med erfarenhet?


Mvh

Marcus

saab_sonett Handledare
23 augusti 2011 · 1 481 Inlägg

Bakre dämparen är ju huvuddämpare. Tar du bort den så kommer det att låta rejält mycket. Köp en sportdämpare istället.

Smoke
23 augusti 2011 · 692 Inlägg

Okej det var jag inte medveten om.

Jag hade halvsats sportsystem 2,5" på en 325 e36 för några år sedan och jag tyckte knappt det vart någon skillnad med det. Så frågan är om det ens är värt att köpa en sportljuddämpare längst om, om det gör någon som helst skillnad.

Spiike
23 augusti 2011 · 1 196 Inlägg

Polaren tog bort på sin e46 320 det lär lite mysigt faktiskt

Smoke
23 augusti 2011 · 692 Inlägg

Spiike skrev:
Polaren tog bort på sin e46 320 det lär lite mysigt faktiskt

Okej lät det mycket oavsett vilken hastighet han åkte eller lät det mer när han varvade ur bilen?
Det känns dumt att "förstöra" en bil om man blir halv döv av att åka längre sträckor i bilen.

//Marcus

T-ful
23 augusti 2011 · 23 Inlägg

Smoke skrev:

Spiike skrev:
Polaren tog bort på sin e46 320 det lär lite mysigt faktiskt

Okej lät det mycket oavsett vilken hastighet han åkte eller lät det mer när han varvade ur bilen?
Det känns dumt att "förstöra" en bil om man blir halv döv av att åka längre sträckor i bilen.

//Marcus

Vad tror du själv?

Volvo 850 T-5R "T-gul" (1995)
Smoke
23 augusti 2011 · 692 Inlägg

T-ful skrev:

Smoke skrev:

Spiike skrev:
Polaren tog bort på sin e46 320 det lär lite mysigt faktiskt

Okej lät det mycket oavsett vilken hastighet han åkte eller lät det mer när han varvade ur bilen?
Det känns dumt att "förstöra" en bil om man blir halv döv av att åka längre sträckor i bilen.

//Marcus

Vad tror du själv?

Ja nu vet jag inte riktigt hur du riktar frågan men beroende på motor och avgassystem så kan det vara väldigt väldigt stor skillnad om du tar bort sista ljuddämparen.

Så.. Vad jag tror själv vet jag inte eftersom jag inte plockat bort dämparen ännu.

Cupra_
23 augusti 2011 ·

Jag har en Z4 2,5 (Samma motor) med någon form av sportsystem från förra ägaren. Den mullrar rätt duktigt vid typ 2000-3500rpm men sen är det mer som ett vrål.. Men det är inte så att det är störande vid vardagskörning tycker jag, då det bara mullrar till när du trycker på precis. Vid jämn gas går det relativt tyst..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang