Lätta reparationer är inget man ska avskräcka sig av eftersom det oftast är väldigt enkelt till skillnad från vad man kan tro.
Jag bytte skivor och klossar runt om på min v40 här om dan för första gången och gick hur lätt som helst.
Jag letade lite på youtube och hittade massor av videos som förklarade hur man gjorde.
Något att tänka på är att kolla alla rörliga delar i oken rör sig som dom ska och att allt gummi är helt. Minsta spricka i någon gummipackning kan sluta illa. Jag fick beställa ny bromssadel för att en av glidbultarna hade fastnat helt och hållet, gick inte att rubba den.
På bilar med självjusterande handbromsar brukar det behövas specialverktyg för att få tillbaka kolven på bakbromsarna så kolla upp det först så slipper du några extra svärord

Ett tips är att lägga en av dom gamla klossarna framför kolven och använda tving för att få tillbaka den. Har du ingen tving kan du använda en skruvmejsel eller liknande och trycka tillbaka den.
Tänk också på att om du byter på en sida så är det högst rekommenderat att byta på andra sidan också. Byter man bara på ena sidan kan det bli ojämn bromsnivå.
Skulle bidra med video men hittar inte den som jag tyckte va bäst av dom jag hittade förut.