[Problem] LED lampor och resistor

freddy_82 Truckreparatör
25 augusti 2011 · 221 Inlägg

Jo 3,3 ohm motsånd kan du köpa på stan typ elfa eller liknande se bara till att de klara mer en 43.56watt

Senast redigerat av freddy_82 (25 augusti 2011)

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
MadeByMe Tjofs Media/MaxxStreet
25 augusti 2011 · 2 362 Inlägg

freddy_82 skrev:
Jo 3,3 ohm motsånd kan du köpa på stan typ elfa eller liknande se bara till att de klara mer en 43.56watt

Okej, tips på butiker som eventuellt har?
Var inne på ELFA, men fattar inte ett dugg där inne.

Tack för hjälpen! smile

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik
Volkswagen Golf "Hebbe" (2014)
Audi A4 B7 2.0 tfsi Quattro "Deadpool" (2006)
Audi A3 "Hertzificerad S3 Replica" (2004)
freddy_82 Truckreparatör
25 augusti 2011 · 221 Inlägg

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20096

Det var bara roligt att hjälpa till va längesen man räknade på sånt. hoppas bara att det stämmer och att allt fungerar men motstånden kostar ju bara 3.- styck så testa o skriv sen hur det gick.

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
freddy_82 Truckreparatör
25 augusti 2011 · 221 Inlägg

Det är rätt kopplat som du har det på bilden. Men som sagt du har fel ohmtal på motståndet. med ett 6ohms motstånd simulerar du 5,15ohm istället för 3.

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
MadeByMe Tjofs Media/MaxxStreet
25 augusti 2011 · 2 362 Inlägg

freddy_82 skrev:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-671-69&toc=20096

Det var bara roligt att hjälpa till va längesen man räknade på sånt. hoppas bara att det stämmer och att allt fungerar men motstånden kostar ju bara 3.- styck så testa o skriv sen hur det gick.

Tackar, fy fan, det där var ju inget pris alls yikes
Jag köpte fan dom där motstånden för 59kr st. haha, vadå rånad på pengar!
Beställer omgående! big_smile

fast.. finns inga på lager och
"Artikeln utgår ur sortimentet" sad


Är det denna man ska satsa på då?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … =60-328-71

Senast redigerat av MadeByMe (25 augusti 2011)

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik
Volkswagen Golf "Hebbe" (2014)
Audi A4 B7 2.0 tfsi Quattro "Deadpool" (2006)
Audi A3 "Hertzificerad S3 Replica" (2004)
freddy_82 Truckreparatör
25 augusti 2011 · 221 Inlägg

Ja den går lika bra. tänk bara på att du kommer att belasta motståndet med närmare 50 watt Så det kan bli VARMT. håll koll på det. Kan vara så att du måste montera det på plåten för kylning. motståndet har en arbetstemperatur spann på 25-200grader.

Kan du inte montera det på plåten så får du gå upp i watt tal på motståndet för att få ner temperaturen. vad jag får fram enligt pappren på motstånden så kommer ett 50watts motstånd utan kylning ligga runt 150-200 grader vid 50watts
Medans ett motstånd som klarar 200watt kommer att ligga på 25 grader utan kylning.

Senast redigerat av freddy_82 (25 augusti 2011)

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
Defcon Renaultskadad
25 augusti 2011 · 694 Inlägg

men då blir det väl problem med kablarna till dimljusen ? inte riktigt gjorda för att klara 200 watts förbrukning ? =S

M7an oo=00=oo
25 augusti 2011 · 374 Inlägg

Jaha, nu tänkte jag lite fel smile Jag var inne på att du skulle bygga in dioder i dimljuset.

Det billigaste sättet att få in dioder i belysning är att köpa en högintensiv diod och sen lägga ersättningsmotstånd innan förbrukaren för att bli av med indikeringen för trasig lampa.
Då får du inte lika hög värmeutveckling i motstånden.

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
25 augusti 2011 · 6 170 Inlägg

freddy_82 skrev:
Ja den går lika bra. tänk bara på att du kommer att belasta motståndet med närmare 50 watt Så det kan bli VARMT. håll koll på det. Kan vara så att du måste montera det på plåten för kylning. motståndet har en arbetstemperatur spann på 25-200grader.

Kan du inte montera det på plåten så får du gå upp i watt tal på motståndet för att få ner temperaturen. vad jag får fram enligt pappren på motstånden så kommer ett 50watts motstånd utan kylning ligga runt 150-200 grader vid 50watts
Medans ett motstånd som klarar 200watt kommer att ligga på 25 grader utan kylning.

Om motstånden nu blir så förbannat varma så får han köpa termo-lim och kylflänsar till datorminnen och sen klistra på dom på motståndet. Tyckte att motståndet såg lite väl platt och dåligt kylt ut...


EDIT: http://www.inet.se/artikel/5321130/zalm … kylflansar  tex, förberedda med självhäftande kuddar. Termiskt lim leder värme bättre men det är ett j-la jobb med att ta bort kuddarna, rengöra och sen limma.

Senast redigerat av TBOC_Razor (25 augusti 2011)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Trekmeister
25 augusti 2011 · 272 Inlägg

Det var visst jag som skrev 6 ohm, vet inte hur jag lyckades med det... Förstår inte hur jag kunde göra fel på en sånn nybörjar-grejj, ber om ursäkt för felaktig information... Tur att det inte var något farligt fel. *Ställer mig i hörnet och skäms* sad

freddy_82 Truckreparatör
25 augusti 2011 · 221 Inlägg

Defcon skrev:
men då blir det väl problem med kablarna till dimljusen ? inte riktigt gjorda för att klara 200 watts förbrukning ? =S

Nä men bara för att motståndet klarar 200watt betyder inte att det förbrukar 200watt. förbrukningen kommer ändå bara ligga på de 43,54watten eller va det nu a vi kom fram till.

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
freddy_82 Truckreparatör
25 augusti 2011 · 221 Inlägg

M7an skrev:
Jaha, nu tänkte jag lite fel smile Jag var inne på att du skulle bygga in dioder i dimljuset.

Det billigaste sättet att få in dioder i belysning är att köpa en högintensiv diod och sen lägga ersättningsmotstånd innan förbrukaren för att bli av med indikeringen för trasig lampa.
Då får du inte lika hög värmeutveckling i motstånden.

Det är ju precis det han gör. Motståndet blir ju förbrukaren. och den ström som förbrukaren drar måste ju resultera i något och det blir värme. en lampa som förbrukare där blir ju en viss det värme och en viss det ljus.

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
Defcon Renaultskadad
25 augusti 2011 · 694 Inlägg

freddy_82 skrev:

Defcon skrev:
men då blir det väl problem med kablarna till dimljusen ? inte riktigt gjorda för att klara 200 watts förbrukning ? =S

Nä men bara för att motståndet klarar 200watt betyder inte att det förbrukar 200watt. förbrukningen kommer ändå bara ligga på de 43,54watten eller va det nu a vi kom fram till.

aa jag antar att du kan detta bättre än mig =P inte alls förtjust i bilel sad

M7an oo=00=oo
25 augusti 2011 · 374 Inlägg

freddy_82 skrev:

M7an skrev:
Jaha, nu tänkte jag lite fel smile Jag var inne på att du skulle bygga in dioder i dimljuset.

Det billigaste sättet att få in dioder i belysning är att köpa en högintensiv diod och sen lägga ersättningsmotstånd innan förbrukaren för att bli av med indikeringen för trasig lampa.
Då får du inte lika hög värmeutveckling i motstånden.

Det är ju precis det han gör. Motståndet blir ju förbrukaren. och den ström som förbrukaren drar måste ju resultera i något och det blir värme. en lampa som förbrukare där blir ju en viss det värme och en viss det ljus.

Ja, men att använda ett effektmotstånd som det han köpte för 50 spänn är överkurs, det var det jag ville komma fram till.

Jag menar att det är smartare att använda 3 eller kanske 4 motstånd för att tillsammans få fram rätt motstånd.

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
MadeByMe Tjofs Media/MaxxStreet
25 augusti 2011 · 2 362 Inlägg

Jag blir förvirrad nu, Överkurs är detta!

LED lampor till dumljus för en billig peng från ebay blev inte så billigt trots allt ;D

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik
Audi A3 "Hertzificerad S3 Replica" (2004)
Volkswagen Golf "Hebbe" (2014)
Audi A4 B7 2.0 tfsi Quattro "Deadpool" (2006)
freddy_82 Truckreparatör
26 augusti 2011 · 221 Inlägg

M7an skrev:

freddy_82 skrev:

M7an skrev:
Jaha, nu tänkte jag lite fel smile Jag var inne på att du skulle bygga in dioder i dimljuset.

Det billigaste sättet att få in dioder i belysning är att köpa en högintensiv diod och sen lägga ersättningsmotstånd innan förbrukaren för att bli av med indikeringen för trasig lampa.
Då får du inte lika hög värmeutveckling i motstånden.

Det är ju precis det han gör. Motståndet blir ju förbrukaren. och den ström som förbrukaren drar måste ju resultera i något och det blir värme. en lampa som förbrukare där blir ju en viss det värme och en viss det ljus.

Ja, men att använda ett effektmotstånd som det han köpte för 50 spänn är överkurs, det var det jag ville komma fram till.

Jag menar att det är smartare att använda 3 eller kanske 4 motstånd för att tillsammans få fram rätt motstånd.

Ja klart han kan änvända flera motstånd så det blir rätt motstånd men det måste ändå palla med de 43.56watten som kommer att gå igenom motstånden!

Jag tycker oxå att det verkar konstigt att motståndet ska bli så jäkla varmt. men det är så det står i databladet till just de motståndet sad

Men ända sättet att få veta är ju att testa.

Senast redigerat av freddy_82 (26 augusti 2011)

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
freddy_82 Truckreparatör
26 augusti 2011 · 221 Inlägg

MadeByMe skrev:
Jag blir förvirrad nu, Överkurs är detta!

LED lampor till dumljus för en billig peng från ebay blev inte så billigt trots allt ;D

Jo det blir ju billigt om du inte bryr dig om vad bilen säger smile

Sen vet jag inte fall biltillverkaren kan programmera om bilen så den inte varnar för lågströms lampor!?

Senast redigerat av freddy_82 (26 augusti 2011)

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang