Utländsk reg skytl, kopplad till svensk?

Gilgamesh TI AMO INTER PER SEMPRE
26 augusti 2011 · 224 Inlägg

Tjena

När man importerar en bil och de utländska skyltarna byts ut mot svenska, kan den gamla skylten (utländska) kopplas till det svenska regnr?

tack

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is
PMPerformance
26 augusti 2011 · 2 266 Inlägg

Bilen skrotas i de land den kommer ifrån och ny reggas här så dom skyltarna gäller inte

svetsdiff !!!
Gilgamesh TI AMO INTER PER SEMPRE
26 augusti 2011 · 224 Inlägg

PMPerformance skrev:
Bilen skrotas i de land den kommer ifrån och ny reggas här så dom skyltarna gäller inte

ok, tack! :-) så de omöjligt att den kopplas till de svenska regnr även om man har tillgång till de utländska?

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is
SaljSupranOchBliMan Pensionerad Bilbyggare
26 augusti 2011 · 112 Inlägg

Du får dessutom inte behålla skyltarna som sitter på bilen om du importerar ifrån Tyskland.
Finns 2 alternativ där:

1) Antingen så kör du hem bilen och får då köpa importskyltar och försäkring vilket kostar totalt 80 Euro, om en bilhandlare gör detta åt dig brukar de ta 150 euro.

2) Du köper bilen och sätter den på en transport hem, antingen via företag typ autolink eller på en egen biltransport och då har du inga skyltar på bilen.

Att tänka på är dock att du som exportör alltid blir kopplad till bilen via dess chassienummer.
Har en polare som tog en bil ifrån england och under tiden den blir inreggad så samlade han på sig en del parkeringsböter då han trodde att det aldrig skulle kopplas till honom då det inte finns någon regristerad ägare. 3 månader senare när bilen var inreggad och det fanns en person regristrerad på chassienumret så kom det en faktura på 15.000:- ifrån CarPark.

Addicted To Adrenaline
Ford Focus 1.6 TDCi "Tbx till Byhåla" (2009)
BMW 523 TI "Brukisen" (1998)
SaljSupranOchBliMan Pensionerad Bilbyggare
26 augusti 2011 · 112 Inlägg

Har du fler frågor ang import så svarar jag gärna!
Hämtar bilar med jämna mellanrum och senast var förra veckan.

Addicted To Adrenaline
Ford Focus 1.6 TDCi "Tbx till Byhåla" (2009)
BMW 523 TI "Brukisen" (1998)
Gilgamesh TI AMO INTER PER SEMPRE
26 augusti 2011 · 224 Inlägg

grejen är den att bilen sedan länge finns i Sverige men jag har kvar de Engelska reg skyltarna, låt oss säga att jag står parkerad på fel ställe, kan jag få böter även om de engelska reg skyltarna sitter på?  och chassinumret finns bara i panelen och den är täckt

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is
Seth
26 augusti 2011 · 3 354 Inlägg

Gilgamesh skrev:
grejen är den att bilen sedan länge finns i Sverige men jag har kvar de Engelska reg skyltarna, låt oss säga att jag står parkerad på fel ställe, kan jag få böter även om de engelska reg skyltarna sitter på?  och chassinumret finns bara i panelen och den är täckt

Liten fuling att göra så wink . är siffrorna täckta och utländska skytlar på kan man nog "tyvärr" klara sig.
Vet inte hur det är med bortforsling av utländska bilar

Senast redigerat av Seth (26 augusti 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Gilgamesh TI AMO INTER PER SEMPRE
26 augusti 2011 · 224 Inlägg

Seth skrev:

Gilgamesh skrev:
grejen är den att bilen sedan länge finns i Sverige men jag har kvar de Engelska reg skyltarna, låt oss säga att jag står parkerad på fel ställe, kan jag få böter även om de engelska reg skyltarna sitter på?  och chassinumret finns bara i panelen och den är täckt

Liten fuling att göra så wink . är siffrorna täckta och utländska skytlar på kan man nog "tyvärr" klara sig.
Vet inte hur det är med bortforsling av utländska bilar

saken är den att jag inte tänkt göra så hela tiden utan besöksparkeringen var full idag på jobbet så jag la den vid gatan (dock är den inte ivägen osv) men satte på engelska skyltarna och täckte chassinr för säkerhetsskull, ja vet att det är en fuling men men...

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is
sverkera
26 augusti 2011 · 564 Inlägg

Det går att kolla upp det utländska regnummret via deras bilregister, då kommer de troligtvis att få upp att den är avregistrerad/exporterad. Jag vet inte om de kan knyta den till dig på något sätt, men en nitisk lapplisa kan väl i värsta fall anmäla den för bortforsling..

SaljSupranOchBliMan Pensionerad Bilbyggare
26 augusti 2011 · 112 Inlägg

Precis detta som hände min polare.
Dagens lisor har alltid en kamera med sig så de fotar bilen varje gång och sedan skickar de en anmälan/bevakning till transportstyrelsen om att bilen med XXXXXXX som reg nummer parkerat fel och identifikation inte är möjlig för att ta reda på ägaren.
När du reggar in bilen har transportstyrelsen en bevakning på chassie/reg.nr så när din bil är inreggad så kommer fakturan ett par dagar efteråt då det nu finns en ägare till bilen.
Detta är värt att tänka på för de som köper oreggade bilar i sverige som varit här ett tag.
Har man otur så får man importörens p-böter med i köpet, där kan man dock med hjälp av daterat köpekontrakt bevisa sin oskuld men har man otur så har man redan fått en anmärknig som är svårt att bli av med.

Addicted To Adrenaline
BMW 523 TI "Brukisen" (1998)
Ford Focus 1.6 TDCi "Tbx till Byhåla" (2009)
granadadr
26 augusti 2011 · 7 294 Inlägg

SaljSupranOchBliMan skrev:
Du får dessutom inte behålla skyltarna som sitter på bilen om du importerar
Att tänka på är dock att du som exportör alltid blir kopplad till bilen via dess chassienummer.
Har en polare som tog en bil ifrån england och under tiden den blir inreggad så samlade han på sig en del parkeringsböter då han trodde att det aldrig skulle kopplas till honom då det inte finns någon regristerad ägare. 3 månader senare när bilen var inreggad och det fanns en person regristrerad på chassienumret så kom det en faktura på 15.000:- ifrån CarPark.

haha lite klantigt må jag säga wink inget kul att få misstänker jag

sir_daniel www.kudoz.se
27 augusti 2011 · 3 802 Inlägg

SaljSupranOchBliMan skrev:
Precis detta som hände min polare.
Dagens lisor har alltid en kamera med sig så de fotar bilen varje gång och sedan skickar de en anmälan/bevakning till transportstyrelsen om att bilen med XXXXXXX som reg nummer parkerat fel och identifikation inte är möjlig för att ta reda på ägaren.
När du reggar in bilen har transportstyrelsen en bevakning på chassie/reg.nr så när din bil är inreggad så kommer fakturan ett par dagar efteråt då det nu finns en ägare till bilen.
Detta är värt att tänka på för de som köper oreggade bilar i sverige som varit här ett tag.
Har man otur så får man importörens p-böter med i köpet, där kan man dock med hjälp av daterat köpekontrakt bevisa sin oskuld men har man otur så har man redan fått en anmärknig som är svårt att bli av med.

inga problem, gjort så med ett antal bilar... både som har p-böter från mig o tidigare ägare... aldrig varit ett bekymmer, tänk bara på att skriva kvittot på ett datum är på efter du fick sista böter... wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang