5315
Sök

Motorval till Banbil/Driftbil

Thedriftking
31 augusti 2011
Trådstartare
Tjenare.

Nu när det närmar sig körkort och projektarbete i skolan tänkte jag mej bygga nått roligt.
Tanken va att bygga en ren ban/driftbil, inget gatreggat alltså. Med en rätt så låg budget, kanske på en 35-40 tusen i slutkostnad.

Fick en idé när jag gick hem från bussen;

jänke v8a (har hemma)
manuell låda
max lättad e30 coupe (eller liknande)
fullbur
osv.

Eller va skulle ni rekommendera för motor?
Är lite på spåret att ha en stark org motor, t.ex nån nyare v8 från m5 kanske eller liknande.
Helst inget turbobygge på org motor, visst skulle det säkert va bäst, men vill inte va som alla andra

Sen en liten fråga, för att köra på events t.ex gatebil osv, måste man ha en gatreggad bil då?

Tvivlare
2 266 Inlägg
31 augusti 2011
Cheva LS-motor? Sen beror de ju lite på, ska du jaga varvtider eller röklägga mest? smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Thedriftking
31 augusti 2011
Trådstartare
jaga varvtider lär det ju inte bli, eller ah.. försöka slå sina egna tider kanske, men blir mest show och lära sej köra bra.. vill ha nått halvt udda, men ändå kosta rimliga pengar.. och gillar bmw e30 coupe, banta ner så mkt det går och bara köra och ha kul, dock inte regga för gata, utan bara köra på banträffar. därför undrar jag ifall man kan köra med "hemmabygge bil på t.ex gatebil.

anledningen till varför jag vill ha en bra org motor är att köra hårt trimmad bil lär slita mera, t.ex 500hk turbo m20 lär ju hålla sämre än en corvette v8a.. om ni fattar hur jag menar

Tvivlare
2 266 Inlägg
31 augusti 2011
du jagar alltså en pålitlig billig lekbil att piska på banträffar smile ja, v8 i e30 är ju beprövat. Är nog enda valet i stort sett om du vill hålla dig till standard sugis smile

Thedriftking
31 augusti 2011
Trådstartare
MantaRobin skrev:
du jagar alltså en pålitlig billig lekbil att piska på banträffar smile ja, v8 i e30 är ju beprövat. Är nog enda valet i stort sett om du vill hålla dig till standard sugis smile

precis!

men att ha en bmw v8 är ju för vanligt, vill ha nån annan, just därför kanske en jänke v8 skulle va fränt, dock vet jaginte hur pass bra det skulle prestera..

v8an jag har som jag kan änvända är en 318 på 5,3L org dock uppborrad till 323, andra kolvar, grenrör och större förgasare. Ger väl ut en ca 250-300hk och 400-450nm

Tvivlare
2 266 Inlägg
31 augusti 2011
Gjutjärnsblock? För mycket vikt i nosen på en e30 kan bli svårkört tror jag.. jag skulle rösta för en alu-motor smile

Sen skulle jag nog satsa på en insprutningsmotor, risk för skvalp i förgasaren vid för häftiga släng fram och tillbaka.
Senast redigerat av MantaRobin (31 augusti 2011)

Thedriftking
31 augusti 2011
Trådstartare
MantaRobin skrev:
Gjutjärnsblock? För mycket vikt i nosen på en e30 kan bli svårkört tror jag.. jag skulle rösta för en alu-motor smile

Sen skulle jag nog satsa på en insprutningsmotor, risk för skvalp i förgasaren vid för häftiga släng fram och tillbaka.

tänkte jag inte på, vad kan du rekomendera för alu v8 då? eller kan du rekommendera nån annan motor?
funderar på kanske en m3/m5 rak sexa? tror du det räcker i en lättad e30?

Tvivlare
2 266 Inlägg
31 augusti 2011
Thedriftking skrev:
MantaRobin skrev:

tänkte jag inte på, vad kan du rekomendera för alu v8 då? eller kan du rekommendera nån annan motor?
funderar på kanske en m3/m5 rak sexa? tror du det räcker i en lättad e30?

M5ans 315-hästars sexa räcker rätt så länge till att börja med tror jag. Men dom är rätt tunga dom också. S62 är ju sätt så kul också wink

Thedriftking
31 augusti 2011
Trådstartare
okej, söker iaf nån trevlig motor, med bra karaktär.. vettig till drift men även köra fort..

helst bakhjulsdrivet då jag vill kunna drifta, men kommer nån med nån bra idé till fram/fyrhulsdrift så kanske det kan bli så!

Thedriftking
31 augusti 2011
Trådstartare
Bullet--- skrev:
Honda civic med tex b16a1 el. B16a2 är ett klockrent val till banbil enligt mig, sjukt mycket delar finns det med och man behöver inte lägga en förmögenhet på delar för dem går bra pga den låga vikten. Sen OM tex motorn eller något annat skulle rasa känns det inte lika surt, tänk om man kört en dyrare bil där bara en utbytesmotor går på 50.000 o uppåt tongue
Var på sturup raceway i söndags och såg en civic 91 med rätt så standard 150hk maskin och med totalrensad inredning, gick som fan. big_smile

okej, men hur är hållbarheten? smile
va är specsen på dom motorerna du skrev? alltså häst, vrid, liter osv

tänkte iaf försöka ha en bil att synas i, och kunna köra fort i. vill ju inte puttra runt i 80 på mantop park, vill ju kunna hänga på några bilar iaf wink

va väger en civic? både org och hel rensad om du vet det, jag är mest sugen på en sån som du har..

Thedriftking
31 augusti 2011
Trådstartare
Bullet--- skrev:
Thedriftking skrev:
Bullet--- skrev:
Honda civic med tex b16a1 el. B16a2 är ett klockrent val till banbil enligt mig, sjukt mycket delar finns det med och man behöver inte lägga en förmögenhet på delar för dem går bra pga den låga vikten. Sen OM tex motorn eller något annat skulle rasa känns det inte lika surt, tänk om man kört en dyrare bil där bara en utbytesmotor går på 50.000 o uppåt tongue
Var på sturup raceway i söndags och såg en civic 91 med rätt så standard 150hk maskin och med totalrensad inredning, gick som fan. big_smile

okej, men hur är hållbarheten? smile
va är specsen på dom motorerna du skrev? alltså häst, vrid, liter osv

tänkte iaf försöka ha en bil att synas i, och kunna köra fort i. vill ju inte puttra runt i 80 på mantop park, vill ju kunna hänga på några bilar iaf wink

va väger en civic? både org och hel rensad om du vet det, jag är mest sugen på en sån som du har..

en civic landar på cirka +-800 kg rensad.
Motorerna jag nämnde ligger på 150hk respektive 160 hk 1,6 liters N/A. så runt 100hk/liter.
Mantorp är oförsig fel bana för en civic om du nu inte slänger i någon värre motor, om ajg inte har fél är det väl rätt långa rakor på Mantorp?
Men på banor med mycket kurvor hänger man av det mesta, kvittar om det är supror,skylines,mm

Hållbarhet, ja, sköts motorn rätt så går dem hur mycket som helst, jävligt hållbara och tåll att varvas för dem flesta är byggda med högsta effektuttag uppåt ca: 7500-8000 rpm.

fan det låter underbart ju! Mantorp har både rakor och kurvor,men mest rakor.. kommer dock köra mest på mantorp då det är "hemmabanan" .. men kommer köra på dom flesta andra banorna också..

va finns det för värre motorer till dom?
och är det lätt att få tag på b16 motorerna?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
31 augusti 2011
MantaRobin skrev:

Kan säga redan nu att en 318 väger endast cirka 20 kilo mer än 2 liters motorn i E30 pga högre nickel-koncentration när de gjöt blocken samt att de gjöt blocken med tunnare cylinderväggar och en massa annat för att få ner vikten.

Om jag däremot skulle bygga drifting/köra fort bil så skulle jag helt enkelt inhandla en 4-bultat Cheva 350 block och stroker kitt samt lite roligare saker från staterna. Snorbilligt och bra med effekt.
Om man nu har kapitalet så är en LS1 med T-56 lådan i princip ultimat.

EDIT- För att elaborera på varför jag tycker det, är för att man får både kraft samt vridmoment nog att slippa ligga på 7500RPM för att hålla däcken spinnandes, då man kan i princip stå och tugga däck på tomgångsvarv.
Senast redigerat av Rinnegan (31 augusti 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Thedriftking
31 augusti 2011
Trådstartare
bullet: okej, får ta och kika va som finns ute på blocket och se om man kan hitta nått inom bra prisområde.

rinnegan: har kikat på 350in med, dock inte hittat nån vettig på blocket (som säljer löst) lite små vässad sån, va skulle den ge i effekt? (typ portad, annan fögge eller liknande)

+ vet du, om man kan köra med t.ex bmws zf låda på en jänke v8a? vill iaf ha manuell låda, ochdom finns ju att hitta lite överallt, + håller för 500/600hk.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
31 augusti 2011
Thedriftking skrev:
bullet: okej, får ta och kika va som finns ute på blocket och se om man kan hitta nått inom bra prisområde.

rinnegan: har kikat på 350in med, dock inte hittat nån vettig på blocket (som säljer löst) lite små vässad sån, va skulle den ge i effekt? (typ portad, annan fögge eller liknande)

+ vet du, om man kan köra med t.ex bmws zf låda på en jänke v8a? vill iaf ha manuell låda, ochdom finns ju att hitta lite överallt, + håller för 500/600hk.

Om du skaffar en hög-kompad från 70 talet så kan du få ut närmare 420 - 450hk med nytt insug, ny förgasare, portad och avgassystem, och inget av det är särskilt dyrt då det är en 350.

Sen så kan det funka, men det kan också gå åt helvete. Vet av en kille som försökte köra med Getrag lådan ur Supra MKIV på sin 350 Cheva, men den vred sönder växellådan hela tiden.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Thedriftking
31 augusti 2011
Trådstartare
Rinnegan skrev:
Thedriftking skrev:

Om du skaffar en hög-kompad från 70 talet så kan du få ut närmare 420 - 450hk med nytt insug, ny förgasare, portad och avgassystem, och inget av det är särskilt dyrt då det är en 350.

Sen så kan det funka, men det kan också gå åt helvete. Vet av en kille som försökte köra med Getrag lådan ur Supra MKIV på sin 350 Cheva, men den vred sönder växellådan hela tiden.

okej, låter fint!

mitt enda krav är att den är manuell, vill inte åka runt med en automat.

Sök