Eclipse -96 Tomgång, tickande motor och andra funderingar.

breakaleg
2 september 2011 · 59 Inlägg

Hej, har precis skaffat mig en eclipse -96 med 2.0 sugmotorn i, och har lite funderingar om vad som försigår med den, är inte van vid annat än volvo så vet inte riktigt om mina funderingar är befogade, men here goes....

1. Tomgången ligger oftast på 1200 varv, men kan ibland gå ner till 800-1000, den är inte ojämn, utan ligger konstigt bara i mina ögon. går från 1200 till 1100/1000 rpm om man sätter på A/cn.

2. Efter hård körning tickar motorn en del, men försvinner efter ett tag. Byta till en annan olja kanske?

3. Kommer från en Volvo v70 så är väl bortskämd kanske, men tycker att det tar ett jävla tag innan vattnet når arbetstemp (enligt mätaren iaf) gott och väl dubbelt så lång tid som V70in (-01 2.4) Blir inte heller någon riktigt go värme när man vrider på A/Cn på full värme, som det blev i Volvon.

4.Oljetrycket pendlar lite mellan mitt i mätarn till 1/3 beroende på hur jag kör, är detta normalt?

5.Hör ett vinande ljud vid runt 80-110km/h, låter inte riktigt som ett lager i mina öron, men har inte hunnit kolla på det än. Låter som lite resonans i ljudet om jag ska beskriva det så gott det går, typ Huahuahauahua (ursäktar min dåliga ljud till skrift-översättning.

Mvh Breakleg

Senast redigerat av breakaleg (2 september 2011)

............ajavisst.
zajja
2 september 2011 · 645 Inlägg

1. att tomgången sjunker när du slår på ac:n (du behöver inte "/" ) är normalt iaf på en äldre bil, blir ju tyngre att dra runt, sen är tomgången hög när den är varm också eller bara när den är kall? Många bilar har lite högre tomgång kall för att få upp värmen.

2. testa byta olja men just tickande borde inte försvinna av det om det inte är väldigt trögflytande olja men då borde det ticka hela tiden, vart kommer tickandet ifrån? toppen? underifrån?

3. Sitter det fast/slir fläkt i den? isf sätt tid el-fläkt som slår på när den behövs (finns givare på t.ex biltema) då vissa bilar har svårt att få upp värme med vanlig fläkt men den är såpass ny så den borde ha el fläkt tycker jag, du kan testa en fuling och täcka halva framsidan av kylaren med en kartongbit och se om du får upp mer värme (ta bort fartkylningsvinden) på så vis, men brukar oftast behövas på vintern bara...

4. om mätaren visar högre tryck vid mer varvtal är det normalt, om den visar mindre är något galet och förmodligen anledningen till att den tickar vid hård körning...

5. Lite svårt att säga något om ett oljud i en bil om man får en så liten beskrivning som du gav med tanke på att man inte ens vet vart det kommer ifrån, lager? växellåda? etc...

//Marcus Saari
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang