Val av kam volvo 940 Turbo

wyp0x NightRider
31 augusti 2011 · 17 Inlägg

Hej,
Har en volvo 940 med b230ft års. -98 vad sitter det för topp orginal?
Den är uppgraderad till steg 2, med gröna spridare och 3 tum med racekatt, laddar cirka 1,2.
Tycker den drar lite dåligt under 3000 då turbon kickar in. Något tips på vad jag skulle kunna kasta i för kam, har läst lite och ser att folk pratar väl om A-kammen  om man vill ha lite mer bottendrag. Men, vad skulle ni rekomendera? vill inte förlora turbokicken heller, utan vill att den ska dra ordentligt över hela registeret helst.

Volvo 940 2,3T -98
ExtremeBoost
31 augusti 2011 · 312 Inlägg

Original sitter det 530 topp och T kam. T-kamen är känd för att ha bra bottendrag upp till ca 3000rpm. Så att byta till en a-kam kommer troligtvis inte lösa att den är slö på låga varv. Är du säker på att det sitter original kam i den?

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
wyp0x NightRider
31 augusti 2011 · 17 Inlägg

Okej, som jag trodde då. smile Nej jag är inte 100% säker på att de sitter orginal, men förra ägaren trodde det. Går de att se vad de är för kamtyp om man lyfter ventilkåpen? Har för mig att stämpeln är placerad mot torpedväggen?

Volvo 940 2,3T -98
SLG
31 augusti 2011 · 498 Inlägg

Den är svårt att se vilken kam det är genom att bara lyfta ventilkåpan. Du får ta av fördelaren och använda dig en "tandläkarspegel" och kolla. Det kan vara gammal skit så det kan vara svårt att se vad det står. Användig av autosol för att göra rent i värsta fall.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
wyp0x NightRider
1 september 2011 · 17 Inlägg

är de någon som har en "guide" eller liknande som förklara karraktär av dom olika volvo/aftermarket kammarna? smile

Volvo 940 2,3T -98
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 september 2011 · 13 790 Inlägg

har du orginal agg och hur har du höjt laddet? har du brickat eller höjt via pys så är det bästa rådet att köpa en anpassad klocka har du en anpassad klocka så har du troligen en för hård och skruvat ut stången så trycklockans axel är för lång så wastegaten står lite öppen

den borde inte vara död till 3000varv det var inte ens min 245:a med 16T och K-kam

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang