2430
Sök

Saab motor i en opel vectra b?

7 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
Hej Jag har en Opel Vectra 2,2 -01 med trasig motor. Jag har sökt efter en ny z22se motor tror jag den heter men det är inte många och de är ganska dyra när jag hittade en. Jag undrar om motorn från en Saab 900t eller 9000t kommer att passa? Jag har läst att 900 2.0t-motorn kommer att passa in i en Opel Astra, men kommer det att passa in i en vectra? även om det gör det så vad annat behöver jag?
MVH Adam

Handledare
1 481 Inlägg
30 augusti 2011
Vectra -01 har ju gemensam bottenplatta med ng9-3 från -03 och framåt. Det sitter opelmotor i saabarna. Borde väl gå att pussla dit.

7 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
hur kommer det vara med besiktning? eftersom bilen har helbilsgodkänd. Trots att den originalt motorn har 146hk och saab b204ltt har 150hk. det är mindre än 20% effekt ökning och mindre än 15hk/100kg. kommer det att fungera med ombyggt Fordon hos SFRO eller är det inte möjligt?
MVH Adam

1 319 Inlägg
5 september 2011
Nej går inte..

_----------'

3 354 Inlägg
5 september 2011
Går inte. Då det är efter -93 bilen är registerad.
Enda sättet är att registera det som ombyggt fordon och då krävs det mer än enbart motorbyte.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

7 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
tack för hjälpen, vet någon vad mer behöver göras än motorbyte, och från vilken bil eller var jag kan köpa de delar som behövs?
MVH Adam

Sök