Köp av XC90, vad skall jag tänka på?

Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
27 maj 2011 · 887 Inlägg

Farsan har ägt både en VC90 -05 och -07.
Båda bilarna har haft olika problem med växellådorna men där båda till slut lämnats in för byte av lådor.

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
Joakim-S Hobby Fotograf
27 maj 2011 · 650 Inlägg

Nu är jag ingen "expert" på just XC90 men vi går nästan aldrig in ju XC90 på jobbet. Och om vi får det så är det för en service eller liknande.

Men sen om du kollar bilprovningen statistik så är det som drar ner den från medelbilen är att styrlederna var underdimensionerade vilket det nu finns en ersättnings styrled till just detta t.ex smile

Men jag tycker att den är mycket trevlig bil som är stor och framförallt säker.
Just T-6:an drar mycket bensin men om du kan leva med detta så är det annars en mycket trevlig motor. Men jag skulle nog rekommendera dig D5:an!

Lycka till!

MG e-HS (2021)
Andromeda Rumpmas
27 maj 2011 · 3 860 Inlägg

ProXem skrev:
Nu är jag ingen "expert" på just XC90 men vi går nästan aldrig in ju XC90 på jobbet. Och om vi får det så är det för en service eller liknande.

Men sen om du kollar bilprovningen statistik så är det som drar ner den från medelbilen är att styrlederna var underdimensionerade vilket det nu finns en ersättnings styrled till just detta t.ex smile

Men jag tycker att den är mycket trevlig bil som är stor och framförallt säker.
Just T-6:an drar mycket bensin men om du kan leva med detta så är det annars en mycket trevlig motor. Men jag skulle nog rekommendera dig D5:an!

Lycka till!

En kollega har en xc70 D5 som drar 1 l diesel blandat, förutom skatten på 7000 spänn/år. Jo tack, slå ut den kalkylen så vete fan om inte en D5 är dyrare per år...

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
PerfectionR Japanese Engineering
27 maj 2011 · 690 Inlägg

Sued skrev:
Har ägt en Audi Q7'a själv, en bil som jag älskade, har även testat versionen med V12'an i, otrolig prestanda i en SUV!! http://www.audi.se/se/brand/sv/models/q7.html

Finns möjlighet att ha 7 säten.

XC90 hade jag undvikit, det känns lite som Volvo kom underfund med att marknaden "behövde" en SUV och snabbt haffsade ihop en.

Q7 är enligt mig den absolut fulaste suven i sin klass! Den är otroligt dyr också TS vill ha en bil för högst 170 000 och du tipsar om en bil som STARTAR på 500 000.

OBS: Billigaste Q7an på blocket kostar 260 000 kronor.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Joakim-S Hobby Fotograf
28 maj 2011 · 650 Inlägg

Andromeda skrev:

ProXem skrev:
Nu är jag ingen "expert" på just XC90 men vi går nästan aldrig in ju XC90 på jobbet. Och om vi får det så är det för en service eller liknande.

Men sen om du kollar bilprovningen statistik så är det som drar ner den från medelbilen är att styrlederna var underdimensionerade vilket det nu finns en ersättnings styrled till just detta t.ex smile

Men jag tycker att den är mycket trevlig bil som är stor och framförallt säker.
Just T-6:an drar mycket bensin men om du kan leva med detta så är det annars en mycket trevlig motor. Men jag skulle nog rekommendera dig D5:an!

Lycka till!

En kollega har en xc70 D5 som drar 1 l diesel blandat, förutom skatten på 7000 spänn/år. Jo tack, slå ut den kalkylen så vete fan om inte en D5 är dyrare per år...

Jag skulle nog mer påstå att en "normal" person kör med ett snitt runt 0.75-0.80 l/milen. Men självklart beror ju det på miltal, körsätt och olika andra faktorer såklart.

MG e-HS (2021)
pukan2
28 maj 2011 · 3 182 Inlägg

fördelnings lådan är inge vidare på dom, farsan har en 05 han har haft den i 4 år nu och det är det enda som har pajat på hans. turbo manuel vet ej vilken motor han har.

ppeelen
29 maj 2011 · 19 Inlägg

Det blev en del intressanta svar.
Jag va o provkörde denna i fredags:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_X … 11&w=1

Den kändes bra och tack vare er så kändes det för mig som att jag ställde rätt frågor till säljares. Säljaren verkade ärlig och svarade även på frågorna.
Bilen va väldigt fin, men jag förstår nu varför det inte finns några bilder på insidan. Den va rätt sliten vilket gjorde att jag inte är så jätte intresserad.

Sedan så har jag kollat vidare på blocket och hittade några V8:or som är intressant. Det roliga är att ett utav de ägs av Stellan Skarsgård och han ringde upp mig igår för att svara på mina frågor. Dock tycker jag att hans bil är överprisat.
Det är en 05, svart V8. Välvårdat och så men samtidigt är det ett import från USA. Den kördes i USA i 1 år sedan togs den till Sverige.
Det gör att den blir mer svår såld när väl jag vill sälja den. Däremot så tror jag att jag kan lita mycket på det han svarar på mina frågor. Jag tror inte att han vill läsa rubriken i aftonbladet "Därför blev då blåsta av Stellan på bilen", eller "Såhär blev de blåsta av Stellan". wink

Han begär 199.000:- för bilen, men jag trycker att den inte är mer värd än 160.000, kanske 170.000kr just pga:
- 2005 modell
- Import från USA
- Mjukvara på Miles
- Dashboard på Miles med KM/h längre in.

Vad säger ni?

Senast redigerat av ppeelen (29 maj 2011)

Glesmark
29 maj 2011 · 1 938 Inlägg

ppeelen skrev:
Det blev en del intressanta svar.
Jag va o provkörde denna i fredags:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_X … 11&w=1

Den kändes bra och tack vare er så kändes det för mig som att jag ställde rätt frågor till säljares. Säljaren verkade ärlig och svarade även på frågorna.
Bilen va väldigt fin, men jag förstår nu varför det inte finns några bilder på insidan. Den va rätt sliten vilket gjorde att jag inte är så jätte intresserad.

Sedan så har jag kollat vidare på blocket och hittade några V8:or som är intressant. Det roliga är att ett utav de ägs av Stellan Skarsgård och han ringde upp mig igår för att svara på mina frågor. Dock tycker jag att hans bil är överprisat.
Det är en 05, svart V8. Välvårdat och så men samtidigt är det ett import från USA. Den kördes i USA i 1 år sedan togs den till Sverige.
Det gör att den blir mer svår såld när väl jag vill sälja den. Däremot så tror jag att jag kan lita mycket på det han svarar på mina frågor. Jag tror inte att han vill läsa rubriken i aftonbladet "Därför blev då blåsta av Stellan på bilen", eller "Såhär blev de blåsta av Stellan". wink

Han begär 199.000:- för bilen, men jag trycker att den inte är mer värd än 160.000, kanske 170.000kr just pga:
- 2005 modell
- Import från USA
- Mjukvara på Miles
- Dashboard på Miles med KM/h längre in.

Vad säger ni?

Har den ägts av stellan eller ägs den av stellan i skrivande stund?
Hans plånbok borde inte va så tunn, fråga om han kan gå ner i pris bara helt enkelt, att andra ligger lägre. tongue

ppeelen
29 maj 2011 · 19 Inlägg

Jo, det gjorde jag idag och sa helt enkelt att jag tycker att bilen är för dyr. Jag skall ta en titt på bilen i veckan och hoppas den är värd pengarna.
Den skall ägas av Stellan och kördes av hans son i USA. Men att så är fallet har ingen påverkar för mig på priset.

ppeelen
3 juni 2011 · 19 Inlägg

Allright, det har gått ett par dagar nu.
Jag har verkligen försökt tänka på andra bilar, speciellt BMW samt Land Rover men har inte hittat något mer intressant än XC90.

Jag har även haft mycket koll på alla XC90 ute på blocket och bytbil, och hittat en finalist. Troligen blir detta vårt val:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_X … 11&w=1

Vi var och kollade på bilen idag, men hade tyvärr inte tid med att provköra den. Pratade mycket med säljaren, och får ett gott intryck om bilen. Däremot, man skall ju hålla i tankarna att det är just det som är hans jobb. Bilen är väldigt fräsh och i god skick. Den är utrustad med Business++ inkl. GPS, CD växlare, sido rails (bra för mina barn, dåligt för mina byxor), Vdäck på LM (volvo org.) och mera, aja... ni har säkert läst annonsen nu.

Jag har frågat säljaren efter alla detaljer på bilen så som konstiga ljud i motorhuvudet, fel som ljuser ect. Har har inte hittat något själv och heller har inte han hört något av den förre ägaren. Han påstår att han själv har kört bilen 150 mil och inte märkt något konstigt.

Vi hade även hittat en till XC90 som var jätte intressant, men kollade precis nu på blocket efter länken och hittar inte tillbaka bilen. Heller finns den inte kvar på deras egen webbsida www.nackabil.se. Så, den blev troligen såld idag då.

Vad tycker ni om valet, annat än vad skrevs tidigare? Några saker som jag borde fråga säljaren om (förutom garantin fråga). Finns det några garantier jag borde teckna (utöver 1 månads trafiksäkerhetsgarantin)?

Tack!

Sued
14 juni 2011 · 238 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:

Sued skrev:
Har ägt en Audi Q7'a själv, en bil som jag älskade, har även testat versionen med V12'an i, otrolig prestanda i en SUV!! http://www.audi.se/se/brand/sv/models/q7.html

Finns möjlighet att ha 7 säten.

XC90 hade jag undvikit, det känns lite som Volvo kom underfund med att marknaden "behövde" en SUV och snabbt haffsade ihop en.

Q7 är enligt mig den absolut fulaste suven i sin klass! Den är otroligt dyr också TS vill ha en bil för högst 170 000 och du tipsar om en bil som STARTAR på 500 000.

OBS: Billigaste Q7an på blocket kostar 260 000 kronor.

Enligt mig är det den absolut finaste, däremot tycker jag att XC90 ser fruktansvärd ut, tänk vad olika smak folk kan ha, gillar dock förövrigt de flesta Volvo bilar. Sen att TS helst skulle vilja hålla sig under 160/170.000 har inget med saken att göra, om man gillar något tillräckligt mycket löser man det, kanske inte direkt dock.

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
PerfectionR Japanese Engineering
15 juni 2011 · 690 Inlägg

Sued skrev:

1EVOXIN1 skrev:

Sued skrev:
Har ägt en Audi Q7'a själv, en bil som jag älskade, har även testat versionen med V12'an i, otrolig prestanda i en SUV!! http://www.audi.se/se/brand/sv/models/q7.html

Finns möjlighet att ha 7 säten.

XC90 hade jag undvikit, det känns lite som Volvo kom underfund med att marknaden "behövde" en SUV och snabbt haffsade ihop en.

Q7 är enligt mig den absolut fulaste suven i sin klass! Den är otroligt dyr också TS vill ha en bil för högst 170 000 och du tipsar om en bil som STARTAR på 500 000.

OBS: Billigaste Q7an på blocket kostar 260 000 kronor.

Enligt mig är det den absolut finaste, däremot tycker jag att XC90 ser fruktansvärd ut, tänk vad olika smak folk kan ha, gillar dock förövrigt de flesta Volvo bilar. Sen att TS helst skulle vilja hålla sig under 160/170.000 har inget med saken att göra, om man gillar något tillräckligt mycket löser man det, kanske inte direkt dock.

Det var bara min åsikt, angående priset så är det inte 10-30 000 över TS:s budget vi snackar om utan mer.

Jag gillar verkligen R34 GTR men tyvärr räcker endast pengarna till en riktigt fin R33 GTR om man tänker långsiktigt så ja det är rätt det du säger.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
ppeelen
15 juni 2011 · 19 Inlägg

Sued skrev:

1EVOXIN1 skrev:

Sued skrev:
Har ägt en Audi Q7'a själv, en bil som jag älskade, har även testat versionen med V12'an i, otrolig prestanda i en SUV!! http://www.audi.se/se/brand/sv/models/q7.html

Finns möjlighet att ha 7 säten.

XC90 hade jag undvikit, det känns lite som Volvo kom underfund med att marknaden "behövde" en SUV och snabbt haffsade ihop en.

Q7 är enligt mig den absolut fulaste suven i sin klass! Den är otroligt dyr också TS vill ha en bil för högst 170 000 och du tipsar om en bil som STARTAR på 500 000.

OBS: Billigaste Q7an på blocket kostar 260 000 kronor.

Enligt mig är det den absolut finaste, däremot tycker jag att XC90 ser fruktansvärd ut, tänk vad olika smak folk kan ha, gillar dock förövrigt de flesta Volvo bilar. Sen att TS helst skulle vilja hålla sig under 160/170.000 har inget med saken att göra, om man gillar något tillräckligt mycket löser man det, kanske inte direkt dock.

Kan inte helt hålla med, i teori låter det du säger väldigt fint. I praktiken fungerar det inte så. De flesta av oss köper inte en bil som prydnadsobjekt och sparar krona för krona för att få ihop bilen. Om det vore så att jag var ute efter en extra bil, så visst... då får jag vänta tills jag får ihop 500k, men bilen jag vill ha finns ett behov för... varav mina krav. Och då går det inte att bara lösa, jag har ju heller inte lust att låna flera hundratusen till en ny audi Q7. Men, skulle jag låna såpass mycket så skulle det i vilket fall som helst bli en ny XC90.

Det är antigen Volvo eller SL-kort wink


Apropå bilen, jag köpte den som jag skrev om tidigare. Det visar sig vara en väldigt fin bil, med business++ (dubbla AC, elstolar, regnsensor, gps, taklucka ect) och har hittills inte hittat några problem. Har kollar alla besiktningar också och sett att endast den senaste gick den inte igenom. Handbromsen behövde fixas vilket gjordes också.
Vi får se hur det blir framöver med bilen, men än så länge är jag väldigt nöjd.

Det enda tråkiga jag kan komma på är att jag nu behöver sälja min älskade V70. Denna bil är verkligen alldeles för bra att sälja, men det blir för dyrt just nu att behålla.

Tack alla otroligt mycket för era åsikter och hjälp / tips!

Mvh,
Paul Peelen

BOLIN_
15 juni 2011 · 2 763 Inlägg

ppeelen skrev:

Sued skrev:

1EVOXIN1 skrev:

Q7 är enligt mig den absolut fulaste suven i sin klass! Den är otroligt dyr också TS vill ha en bil för högst 170 000 och du tipsar om en bil som STARTAR på 500 000.

OBS: Billigaste Q7an på blocket kostar 260 000 kronor.

Enligt mig är det den absolut finaste, däremot tycker jag att XC90 ser fruktansvärd ut, tänk vad olika smak folk kan ha, gillar dock förövrigt de flesta Volvo bilar. Sen att TS helst skulle vilja hålla sig under 160/170.000 har inget med saken att göra, om man gillar något tillräckligt mycket löser man det, kanske inte direkt dock.

Kan inte helt hålla med, i teori låter det du säger väldigt fint. I praktiken fungerar det inte så. De flesta av oss köper inte en bil som prydnadsobjekt och sparar krona för krona för att få ihop bilen. Om det vore så att jag var ute efter en extra bil, så visst... då får jag vänta tills jag får ihop 500k, men bilen jag vill ha finns ett behov för... varav mina krav. Och då går det inte att bara lösa, jag har ju heller inte lust att låna flera hundratusen till en ny audi Q7. Men, skulle jag låna såpass mycket så skulle det i vilket fall som helst bli en ny XC90.

Det är antigen Volvo eller SL-kort wink


Apropå bilen, jag köpte den som jag skrev om tidigare. Det visar sig vara en väldigt fin bil, med business++ (dubbla AC, elstolar, regnsensor, gps, taklucka ect) och har hittills inte hittat några problem. Har kollar alla besiktningar också och sett att endast den senaste gick den inte igenom. Handbromsen behövde fixas vilket gjordes också.
Vi får se hur det blir framöver med bilen, men än så länge är jag väldigt nöjd.

Det enda tråkiga jag kan komma på är att jag nu behöver sälja min älskade V70. Denna bil är verkligen alldeles för bra att sälja, men det blir för dyrt just nu att behålla.

Tack alla otroligt mycket för era åsikter och hjälp / tips!

Mvh,
Paul Peelen

Grattis till köpet! smile Jag hoppas att ni kommer stortrivas med eran nya XC90! Har bestämt att jag själv ska ha en sån om några år! smile'

Mvh Christoffer

Volvo - For Life
Rquired Allmänt envis
15 juni 2011 · 12 512 Inlägg

ppeelen skrev:

Sued skrev:

1EVOXIN1 skrev:

Q7 är enligt mig den absolut fulaste suven i sin klass! Den är otroligt dyr också TS vill ha en bil för högst 170 000 och du tipsar om en bil som STARTAR på 500 000.

OBS: Billigaste Q7an på blocket kostar 260 000 kronor.

Enligt mig är det den absolut finaste, däremot tycker jag att XC90 ser fruktansvärd ut, tänk vad olika smak folk kan ha, gillar dock förövrigt de flesta Volvo bilar. Sen att TS helst skulle vilja hålla sig under 160/170.000 har inget med saken att göra, om man gillar något tillräckligt mycket löser man det, kanske inte direkt dock.

Kan inte helt hålla med, i teori låter det du säger väldigt fint. I praktiken fungerar det inte så. De flesta av oss köper inte en bil som prydnadsobjekt och sparar krona för krona för att få ihop bilen. Om det vore så att jag var ute efter en extra bil, så visst... då får jag vänta tills jag får ihop 500k, men bilen jag vill ha finns ett behov för... varav mina krav. Och då går det inte att bara lösa, jag har ju heller inte lust att låna flera hundratusen till en ny audi Q7. Men, skulle jag låna såpass mycket så skulle det i vilket fall som helst bli en ny XC90.

Det är antigen Volvo eller SL-kort wink


Apropå bilen, jag köpte den som jag skrev om tidigare. Det visar sig vara en väldigt fin bil, med business++ (dubbla AC, elstolar, regnsensor, gps, taklucka ect) och har hittills inte hittat några problem. Har kollar alla besiktningar också och sett att endast den senaste gick den inte igenom. Handbromsen behövde fixas vilket gjordes också.
Vi får se hur det blir framöver med bilen, men än så länge är jag väldigt nöjd.

Det enda tråkiga jag kan komma på är att jag nu behöver sälja min älskade V70. Denna bil är verkligen alldeles för bra att sälja, men det blir för dyrt just nu att behålla.

Tack alla otroligt mycket för era åsikter och hjälp / tips!

Mvh,
Paul Peelen

Grattis, visst är det tråkigt att avverka en bra bil men det är bara att glädjas åt den nya och hoppas att den blir lika bra. Din gamle V70 kommer göra någon ny ägare glad! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
PerfectionR Japanese Engineering
15 juni 2011 · 690 Inlägg

Grattis!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
ppeelen
8 september 2011 · 19 Inlägg

Tack alla! smile

Kanon nöjd med bilen... förutom att den dricker rätt mycket. En tank per vecka är ju lite mycket, men det va ingen nyhet. Funderar på att sälja den i Finland och köpa en diesel -05/-06 istället. Lika full utrustad förstås.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang