5690
Sök

Trimming/ombygging av biler i Sverige, hvordan fungerer det?

75 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
Heisann.
Hvordan fungerer trimming og ombygging av biler i Sverige?
Må det godkjennes av myndighetene? Isåfall hvordan fungerer det?

Får man foreksempel godkjent en Supra med 650hk?
Hvordan er det med bilbesitningen med trimmet bil?

Takker for info og svar smile

8 297 Inlägg
8 september 2011
Det finsn en massa regler som ska uppfyllas och som ska godkännas vid besiktning och skrivas in i registreringsbeviset i vissa fall. För att få en 650hk supra igenom besiktningen ärligt så lär den byggas om väldigt mycket mycket och typas om och straffbeskattas(!) för att kunna utnyttja andra avgasregler.

I praktiken så går ju många bilar igenom besiktningen beroende på besiktningspersonal som ser genom fingrarna, sen finns det dem som fuskar med besiktningsmotor och andra åtgärder och till sist finns det ju dem som helt enkelt mutar sig igenom besiktningen.

75 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
Hvilke regler er da viktig og tenke på sånn kort sagt?
Hvordan gjør dere det for og godkjenne motorbygge i en bilforeksempel og slikt?

8 297 Inlägg
8 september 2011
Reglerna som är viktiga att tänka på är ju dem om max effektökning och avgascertifieringen. Dem både sätter egentligen stopp för en sådan bil. Det man egentligen behöver för att kunna få igenom den är att motorn är ombyggd med en trimsats som är avgascertifierad och godkänd i EU. Upp till 350hk kan man möjligen klara med omtypning till ombyggt fordon och straffskattning för att bile inte har en avgascertifierad motor, men över det är snudd på omöjligt om man vill kunna besikta ärligt.

75 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
Takker for svar.

Er det mye kontroller utenom besiktningen på motorbygge og slikt i Sverige da?
Skal det sjekkes for om en bil er trimmet foreksempel under besiktningen?

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
8 september 2011
Jag ska ge min syn på saken,

Alternativ #1. Lura bilen genom besiktning och kör "olagligt"
Alternativ "2. Regga bilen som ombyggt fordon och försök få motorn avgascertifierad. Men avgascertifiering är dyrt och omöjligt som jag förstår situationen. Därför 99% kör olagligt trimmade bilar i sverige.

Du får inte ändra någonting på motorn utan att få den avgascertifierad, om man ska titta på lagtexten. Men i verkligheten så släpper besiktning igenom mycket bilar som är trimmade och ändrade så länge dem klarar avgastestet på besiktningen. Det gäller bara att vara tyst och spela dum smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

75 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
Takker for svar, ser jo ut som dere Svensker skjønner Norsk også smile

Da har jeg vel fått litt svar på det jeg har lurt på.
I Norge er det ikke mulig og få godkjent noe som helst nesten, et senkesett kan man til nøds få godkjent, men ingen endringer i motor, uansett..

Håpe det blir flytting til Sverige på meg snart da smile

1 482 Inlägg
9 september 2011
Kluriga regler.
Har man mycket pengar kan man få det mesta "hyffsat" lagligt.
Sen kan man igentligen få igenom vad som helst hos lotteritjänsten ( bilprovningen ) ..

tex så fick jag igenom chefens Saab 9-5 Aero med blanka papper. Fick muntligt på 2st tvåor och en 3a ( körförbud ) men fick blanka papper ändå.. lite wierd men men.

BLT Service
Theracords Music Label

8 156 Inlägg
9 september 2011

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
9 september 2011
Många av Sveriges bilbyggare har registrerat sin bil som ombyggt fordon med en godkänd motor i standardutförande, en motor som man sen behåller som besiktningsmotor. Dvs man gör ett motorbyte inför och efter varje besiktning.

En hel del registrerar sina äldre Volvos med en vanlig 116hk B230F eller B230FK (turbo) på 135hk. Sen så slänger man i en trimmad B230FT efter att man kommit hem från besiktingen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
9 september 2011
c20let2k skrev:
Takker for svar, ser jo ut som dere Svensker skjønner Norsk også smile

Da har jeg vel fått litt svar på det jeg har lurt på.
I Norge er det ikke mulig og få godkjent noe som helst nesten, et senkesett kan man til nøds få godkjent, men ingen endringer i motor, uansett..

Håpe det blir flytting til Sverige på meg snart da smile

Sen beror det mycket på årsmodell oxå. Före -75 är det mycket mer fritt med motorbyten och du har ju även möjlighet att göra ett amatörbygge, dvs. bygga en bil själv tex. AC-Cobra, Hotrod, Lotus Seven etc.
Tips: http://www.sfro.com/
Senast redigerat av hotrodder (9 september 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sök