4828
Sök

Saab 9-3 -02 Koppla förbi magnetkopplingen?

Snäll pöjk
703 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Hej!
Nu är det så att magnetkopplingen gett upp i min bil och behöver fixa detta provisoriskt. Har hört att det ska gå att fixa genom att koppla på en kortare rem så att man inte kör på magnetkopplingens hjul. Men vilken rem ska jag då ha för att detta ska fungera? :S

Tänkte dra till biltema imon och inhandla en isåfall.

Ack vet jag förgasarmotorer!

Snäll pöjk
703 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
idag dog även bilen 3ggr under tomgångskörning vid rödlyse? Är detta vanliga symptom? Tycker det verkar lite lustigt :S

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 september 2011
Köp en vanlig rem till bilar utan AC, tryck dit och sen är du klar....

När du sen har pengar över så köper du rätt rem, nya löphjul och fixar kompressorn.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Snäll pöjk
703 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:

När du sen har pengar över så köper du rätt rem, nya löphjul och fixar kompressorn.

Har tänkt det! Men vad kan motorstoppen bero på? hmm Vad kan ta stryk av att magnetkopplingen är kass? Jag har ca kört 10mil med bilen sedan den pajade. Dom på Saab sa att det inte va farligt att bruka bilen när detta felet finns men jag litar inte riktigt på dem nu längre när bilen luktar bränt efter varje körning sad

6 170 Inlägg
5 september 2011
mangedif skrev:
TBOC_Razor skrev:

Har tänkt det! Men vad kan motorstoppen bero på? hmm Vad kan ta stryk av att magnetkopplingen är kass? Jag har ca kört 10mil med bilen sedan den pajade. Dom på Saab sa att det inte va farligt att bruka bilen när detta felet finns men jag litar inte riktigt på dem nu längre när bilen luktar bränt efter varje körning sad

Om det vill sig riktigt illa så skär det helt (dvs stannar och sitter fast) och du kan ju tänka dig hur drivremmen mår när ett av hjulen kärvar fast...

Drivremmen går av och allting som den driver stannar, servopumpen, generatorn och viktigast av allt: vattenpumpen. Vattnet slutar cirkulera och kör du motorn för länge så kokar den och i värsta fall så går något mer åt h-vete då.

Jag hade inte kört en meter till med den bilen utan satt mig på bussen och åkt till mekonomen, köpt en ny rem och satt dit.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

Snäll pöjk
703 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
Okej! Du ska ha tack Razor! smile Bilen får stå imon!

Snäll pöjk
703 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
Kopplat på en ny multirem som egentligen va till ford men passade perfekt om man skulle koppla förbi magnetkopplingen! Om någon tänkt göra samma sak så kan jag ta reda på vad det va för en rem!

562 Inlägg
10 september 2011
Annars säljer ju Saab (och även mekonomen) kort rem, verkar ju enklast att sätta dit en sådan. Annars kan man säkert få reda på längden och beställa den vägen ex. 6pk-1805

9-5 Aero Sedan -05

Snäll pöjk
703 Inlägg
10 september 2011
Trådstartare
Jo men man får lägga 300kr extra ;-)

562 Inlägg
10 september 2011
Då kanske det är värt att köra ford rem då smile

9-5 Aero Sedan -05

6 170 Inlägg
10 september 2011
mangedif skrev:
Jo men man får lägga 300kr extra ;-)

http://shop.speedparts.se/sv/prod/remma … 449e13b3fa

Äkta piratrem till bilar utan ac, 200kr wink

Snäll pöjk
703 Inlägg
10 september 2011
Trådstartare
Kostar fortfarande 149 på biltema :-P

6 170 Inlägg
10 september 2011
mangedif skrev:
Kostar fortfarande 149 på biltema :-P

Kostar 150kr på SP med stcs-rabatt tongue

Sen köper man ju alltid mer grejor på SP samtidigt som dom definitivt inte har lika bra pris på eller öht har alls på feltema...

Sök