7730
Sök

Gnälla hos bilhandlaren över rostigt bromsok?

4 Inlägg
10 september 2011
Trådstartare
Tack igen för alla svar!

(Jag har köpt delar själv nu till ett ok pris och ska få rulla in bilen hos min mekaniker på måndag för montering. Är medveten om att andrahandsvärdet går ner nu när jag väljer annat alternativ än original, men å andra sidan kanske det inte spelar så stor roll på en 10 år gammal bil.)

749 Inlägg
10 september 2011
S40777 skrev:
Hej forumet,

första inlägget, ingen aning om nån kan hjälpa mig med svar, men jag skulle inte bli förvånad om så är fallet, för ni verkar verkligen engagerade i bilar om man säger så wink

Ska kortfattat beskriva mitt problem:

Köpte en Volvo S40 av bilhandlare för 1,5 månader sedan. Kända fel: lite rost på bakskärmen. Inga besiktningspapper fanns med (alltså borde varudeklarationen gälla?), dock en fullständig servicebok.

Fick för en vecka sedan ett missljud vänster bak, kände på bromsskivan som var glödhet, och tog bilen fortast möjligt till en (icke-auktoriserad) reparatör som skulle justera bromsen. Det visade sig att bromsoket (cylindern) var alldeles hoprostat och belägget nedslitet till metallen. Nu behöver jag byta bromsok och belägg.

Har kört 1,5 månader sedan köpet, ca 400 mil. Hade inga särskilda garantier vad jag vet, typ "standard". Bromsoket kan ju knappast ha rostat ihop under den korta tid jag ägt bilen, eller? Enl varudeklarationen var bromsarna bra ("klarar besiktning").

Min korta fråga är: har bilhandlaren något ansvar i det här fallet, eller är det bara bortkastad tid och energi att jaga honom ang detta? M a o, löns det gnälla eller ska jag ta det som en man?
Jättetacksam för svar!

Du behöver nya bromsskivor också eftersom de förmodligen har blivit skeva av värmen.
S/V40 har dåliga bromok som ofta går sönder bak, så kan va smart att byta ut båda bak.
Bromsarna fram är också usla, glidbultarna brukar rosta fast och bli krökta, bromsoken går även sönder fram.
S/V40 har värdelöst rostskydd och börjar rosta mycket lätt både i skärmkanter fram, bak, i tröskellådor och dörrar.
Bromsoket räknas som slitdel.
Senast redigerat av Bjornn (10 september 2011)

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
killercow
10 september 2011
S40777 skrev:
Tack igen för alla svar!

(Jag har köpt delar själv nu till ett ok pris och ska få rulla in bilen hos min mekaniker på måndag för montering. Är medveten om att andrahandsvärdet går ner nu när jag väljer annat alternativ än original, men å andra sidan kanske det inte spelar så stor roll på en 10 år gammal bil.)

10år gammal bil med 17,000 på mätaren händer de inget med andrahandsvärdet ingen som kollar upp på en sån om de är pirat eller orginal delar

All förbättring oavsett vart delen kommer ifrån höjer värdet lite

Smålänning
7 887 Inlägg
10 september 2011
Ett tips är ju att byta all bromsvätska nu så slipper det kanske hända med fler av bromsoken.

Fastnade ok beror oftast på slarv med just bromsvätskan.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

749 Inlägg
10 september 2011
twin_cam skrev:
Ett tips är ju att byta all bromsvätska nu så slipper det kanske hända med fler av bromsoken.

Fastnade ok beror oftast på slarv med just bromsvätskan.

Ett bromsoks livslängd är 10-15 år så det är normalt slitage.

Sök