Koppla in baslåda + slutsteg i saab 9-3 2000a

Krille_Fox FOX Galning!
8 september 2011 · 313 Inlägg

Poppsey skrev:

Krille_Fox skrev:

Poppsey skrev:

Aha tack smile för jag letade men hitta inte hehe smile ja den kabeln jag ska dra är ganska grov den med hehe smile
Ja de har jag, så allt ska bara dit smile



Christian, kanske ska dra slutsteget till mya fresha 6*9 eller 7*10or wink
Så slipper man baslåda!

Haha de bror på lite på va du e ute efter för ljud...vill du ha plåtskrammel så satsa på baslådan.xD
Annars e ju ett tips ett BRA framsystem drivet på steg..smile

Hur grov är kablen då? tongue

50 tror jag, eller... 1cm tjock cirka.. Ja jag tänkte sätta i ett par 6.5" magnat i dörrarna och sen byta alla högtalare så. Kanske ska skita i baslåda. smile sparar plats o vikt!
Men gott framsystem får de bli smile

Du kan ju börja så, å känner du att vi vill ha ännumer dunk så slänger du bara in baslådan tongue

Saab 9-3 Aero "Coupe - Lågmilaren." (2001)
Poppsey
8 september 2011 · 479 Inlägg

Krille_Fox skrev:

Poppsey skrev:

Krille_Fox skrev:

Haha de bror på lite på va du e ute efter för ljud...vill du ha plåtskrammel så satsa på baslådan.xD
Annars e ju ett tips ett BRA framsystem drivet på steg..smile

Hur grov är kablen då? tongue

50 tror jag, eller... 1cm tjock cirka.. Ja jag tänkte sätta i ett par 6.5" magnat i dörrarna och sen byta alla högtalare så. Kanske ska skita i baslåda. smile sparar plats o vikt!
Men gott framsystem får de bli smile

Du kan ju börja så, å känner du att vi vill ha ännumer dunk så slänger du bara in baslådan tongue

Får bli så ja smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Krille_Fox FOX Galning!
8 september 2011 · 313 Inlägg

Poppsey skrev:

Krille_Fox skrev:

Poppsey skrev:

50 tror jag, eller... 1cm tjock cirka.. Ja jag tänkte sätta i ett par 6.5" magnat i dörrarna och sen byta alla högtalare så. Kanske ska skita i baslåda. smile sparar plats o vikt!
Men gott framsystem får de bli smile

Du kan ju börja så, å känner du att vi vill ha ännumer dunk så slänger du bara in baslådan tongue

Får bli så ja smile

Ett annat tips är att dämpa dörrarna! smile

Saab 9-3 Aero "Coupe - Lågmilaren." (2001)
Poppsey
8 september 2011 · 479 Inlägg

Krille_Fox skrev:

Poppsey skrev:

Krille_Fox skrev:

Du kan ju börja så, å känner du att vi vill ha ännumer dunk så slänger du bara in baslådan tongue

Får bli så ja smile

Ett annat tips är att dämpa dörrarna! smile

Dyrt? ;o
Sen tänkte jag på det, får dra sladdar själv från dörrarna till stereon eller slutsteg . Sitter ju inga i dörrarna bara fram vid a stolpar och bak :p

I´m living my life a quarter mile at the time!
Krille_Fox FOX Galning!
8 september 2011 · 313 Inlägg

Poppsey skrev:

Krille_Fox skrev:

Poppsey skrev:
Får bli så ja smile

Ett annat tips är att dämpa dörrarna! smile

Dyrt? ;o
Sen tänkte jag på det, får dra sladdar själv från dörrarna till stereon eller slutsteg . Sitter ju inga i dörrarna bara fram vid a stolpar och bak :p

799:- för 41 ark som räcker och blir över (iaf till min coupe dörrar) är inte farligt när man märker vikken skillnad de blir wink

Om du inte har högtalare i dörrarna orginal så har du förmodligen AS2 paketet..TROR att de kan finnas kablar dragna i dörrarna..bara å plocka av å kolla tongue men ryck inte i gallret! hela dörrsidan måste av...

Senast redigerat av Krille_Fox (8 september 2011)

Saab 9-3 Aero "Coupe - Lågmilaren." (2001)
Poppsey
8 september 2011 · 479 Inlägg

Krille_Fox skrev:

Poppsey skrev:

Krille_Fox skrev:

Ett annat tips är att dämpa dörrarna! smile

Dyrt? ;o
Sen tänkte jag på det, får dra sladdar själv från dörrarna till stereon eller slutsteg . Sitter ju inga i dörrarna bara fram vid a stolpar och bak :p

799:- för 41 ark som räcker och blir över (iaf till min coupe dörrar) är inte farligt när man märker vikken skillnad de blir wink

Om du inte har högtalare i dörrarna orginal så har du förmodligen AS2 paketet..TROR att de kan finnas kablar dragna i dörrarna..bara å plocka av å kolla tongue men ryck inte i gallret! hela dörrsidan måste av...

Okej, för jag har ryckt gallret men inte tatt bort de. Bara kollat litr :p
Men då får jag ta väck den och kolla smile hoppas de ligger kablar! Sparar massa tid på de :p

I´m living my life a quarter mile at the time!
Krille_Fox FOX Galning!
8 september 2011 · 313 Inlägg

Poppsey skrev:

Krille_Fox skrev:

Poppsey skrev:

Dyrt? ;o
Sen tänkte jag på det, får dra sladdar själv från dörrarna till stereon eller slutsteg . Sitter ju inga i dörrarna bara fram vid a stolpar och bak :p

799:- för 41 ark som räcker och blir över (iaf till min coupe dörrar) är inte farligt när man märker vikken skillnad de blir wink

Om du inte har högtalare i dörrarna orginal så har du förmodligen AS2 paketet..TROR att de kan finnas kablar dragna i dörrarna..bara å plocka av å kolla tongue men ryck inte i gallret! hela dörrsidan måste av...

Okej, för jag har ryckt gallret men inte tatt bort de. Bara kollat litr :p
Men då får jag ta väck den och kolla smile hoppas de ligger kablar! Sparar massa tid på de :p

Gallerna sitter ju tyvärr i tre "plastpluppar" som sitter helt idiotiskt så dom går av om man drar i dom..Har själv gjort den tabben...

Saab 9-3 Aero "Coupe - Lågmilaren." (2001)
Revotech Pedal To The Metal
9 september 2011 · 750 Inlägg

chrijjle skrev:
Äh, en låda gör inte så mycket i vikt..
I så fall ska man inte köra omkring med mer än högst 10 liter i tanken heller wink
Installera!

Då ska vi komma ihåg att du pratar till en som åker utan dörrinsidor för att plocka ner vikt.

Börjat fundera på att slipa ner alla skruvar och muttrar till 1 eller 2 storlekar mindre ...

Haha inte riktigt så illa, men nästan

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
M_icke_
9 september 2011 · 3 466 Inlägg

Krille_Fox skrev:

Poppsey skrev:

Krille_Fox skrev:

799:- för 41 ark som räcker och blir över (iaf till min coupe dörrar) är inte farligt när man märker vikken skillnad de blir wink

Om du inte har högtalare i dörrarna orginal så har du förmodligen AS2 paketet..TROR att de kan finnas kablar dragna i dörrarna..bara å plocka av å kolla tongue men ryck inte i gallret! hela dörrsidan måste av...

Okej, för jag har ryckt gallret men inte tatt bort de. Bara kollat litr :p
Men då får jag ta väck den och kolla smile hoppas de ligger kablar! Sparar massa tid på de :p

Gallerna sitter ju tyvärr i tre "plastpluppar" som sitter helt idiotiskt så dom går av om man drar i dom..Har själv gjort den tabben...

Tanken är ju att du ska ta av dörrsidan om du ska komma åt högtalarna....

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
9 september 2011 · 3 466 Inlägg

Krille_Fox skrev:

Poppsey skrev:

Krille_Fox skrev:

Haha de bror på lite på va du e ute efter för ljud...vill du ha plåtskrammel så satsa på baslådan.xD
Annars e ju ett tips ett BRA framsystem drivet på steg..smile

Hur grov är kablen då? tongue

50 tror jag, eller... 1cm tjock cirka.. Ja jag tänkte sätta i ett par 6.5" magnat i dörrarna och sen byta alla högtalare så. Kanske ska skita i baslåda. smile sparar plats o vikt!
Men gott framsystem får de bli smile

Du kan ju börja så, å känner du att vi vill ha ännumer dunk så slänger du bara in baslådan tongue

Ett bra framsystem är extremt viktigt om man vill kunna lyssna på musik.. MEN! du får inte samma djup i ljudet om du inte har en sub. Sen finns de många olika lösningar på detta.

Saabs orginalhögtalare är ju exempelvis 6,5" sub/midbasar i dörrarna och mellanregister/diskant o brädan. Sätter du i ett par vanliga middar så kommer du inte få samma djup som i saabs större ljudsystem även om du får bättre snärtbas. För att sedan få djupet i ljudet och man inte vill ha en stor låda i bagaget kan man bygga en sk frontsub. alltså att man har en 6,5" eller 8" i en liten låda fram under en stol eller vid passagerarens fötter eller på annan lämplig plats. Man slipper dessutom "plåtskrammel".

Har du en baslåda så kan du lika gärna testa o lägga i den i bagaget och se hur de låter. Det som eventuellt kan skramla vid normala ljudvolymer är nummerskylten, vilken du lätt kan fixa med en bit ligg/sittunderlag som du skär till och klämmer bak nummerplåten.

Vad gäller 6x9or eller liknande så tycker jag hellre att du ska satsa på bra högtalare fram och driva dom på slutsteg.

Sen är det alltid en fördel att dra strömkabeln på samma sida som batteriet då du sparar ca 1 meter kabel bara där.. Kortare kabel är inte bara billigare, du får mindre spänningsfall med, detta innebär mer effekt i slutstegen. Även om det inte är jätteskillnad så är det lika bra o göra de rätt från början. Slarvar man lite här och lite där så kommer det bli stora förluster i slutändan och ofta även brända slutsteg..

Det är även viktigt att extrajorda batteri och motor, vilket många missar. En grov kabel från generatorn är inte heller fel.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
9 september 2011 · 3 466 Inlägg

chrijjle skrev:
Äh, en låda gör inte så mycket i vikt..
I så fall ska man inte köra omkring med mer än högst 10 liter i tanken heller wink
Installera!

Hehe.. hmm ska vi gissa vad min låda väger? wink lol

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Poppsey
9 september 2011 · 479 Inlägg

M_icke_ skrev:

Krille_Fox skrev:

Poppsey skrev:

50 tror jag, eller... 1cm tjock cirka.. Ja jag tänkte sätta i ett par 6.5" magnat i dörrarna och sen byta alla högtalare så. Kanske ska skita i baslåda. smile sparar plats o vikt!
Men gott framsystem får de bli smile

Du kan ju börja så, å känner du att vi vill ha ännumer dunk så slänger du bara in baslådan tongue

Ett bra framsystem är extremt viktigt om man vill kunna lyssna på musik.. MEN! du får inte samma djup i ljudet om du inte har en sub. Sen finns de många olika lösningar på detta.

Saabs orginalhögtalare är ju exempelvis 6,5" sub/midbasar i dörrarna och mellanregister/diskant o brädan. Sätter du i ett par vanliga middar så kommer du inte få samma djup som i saabs större ljudsystem även om du får bättre snärtbas. För att sedan få djupet i ljudet och man inte vill ha en stor låda i bagaget kan man bygga en sk frontsub. alltså att man har en 6,5" eller 8" i en liten låda fram under en stol eller vid passagerarens fötter eller på annan lämplig plats. Man slipper dessutom "plåtskrammel".

Har du en baslåda så kan du lika gärna testa o lägga i den i bagaget och se hur de låter. Det som eventuellt kan skramla vid normala ljudvolymer är nummerskylten, vilken du lätt kan fixa med en bit ligg/sittunderlag
som du skär till och klämmer bak nummerplåten.

Vad gäller 6x9or eller liknande så tycker jag hellre att du ska satsa på bra högtalare fram och driva dom på slutsteg.

Sen är det alltid en fördel att dra strömkabeln på samma sida som batteriet då du sparar ca 1 meter kabel
bara där.. Kortare kabel är inte bara billigare, du får mindre spänningsfall med, detta innebär mer effekt i slutstegen. Även om det inte är jätteskillnad så är det lika bra o göra de rätt från början. Slarvar man lite här och lite där så kommer det bli stora förluster i slutändan och ofta även brända slutsteg..

Det är även viktigt att extrajorda batteri och motor, vilket många missar. En grov kabel från generatorn är inte heller fel.

Kabeln är redan klar. Alltså längden smile
Jag provar baslådan och ser. 2st 10" räcker nog. Vill ha bra ljud me go lagom bas.
Tackar för all info big_smile ska försöka fixa ett par 6.5" i dörrarna! nu ska jag ut o mecka ljud. Lägga ström kabeln,
Byta sida på rca o remote och hitta remoten i stereon fram o jorda. Jordningspunkt kanske finns bak vid reservhjulet i karossen?? smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
chrijjle Gasglad Skåning'
9 september 2011 · 49 Inlägg

M_icke_ skrev:

chrijjle skrev:
Äh, en låda gör inte så mycket i vikt..
I så fall ska man inte köra omkring med mer än högst 10 liter i tanken heller wink
Installera!

Hehe.. hmm ska vi gissa vad min låda väger? wink lol

Nu va de ju Johns låda vi snackade om inte din...
Men den ser tung ut de håller jag med om!

chrijjle Gasglad Skåning'
9 september 2011 · 49 Inlägg

Revotech skrev:

chrijjle skrev:
Äh, en låda gör inte så mycket i vikt..
I så fall ska man inte köra omkring med mer än högst 10 liter i tanken heller wink
Installera!

Då ska vi komma ihåg att du pratar till en som åker utan dörrinsidor för att plocka ner vikt.

Börjat fundera på att slipa ner alla skruvar och muttrar till 1 eller 2 storlekar mindre ...

Haha inte riktigt så illa, men nästan

Har en 10" i bagaget själv och bilen blir inte minsta trött för den lilla vikten.

Ska man spara vikt på en bil ska man gå hela vägen annars är det inte lönt, då ska hela inredningen ut och ersättas med sportstolar, aluminiumdörrsidor, rutorna byts mot polykarbonat, och bensintanken byts mot en bränslecell smile
Då sparar man vikt och då andas det race!
Men 5-10kg hit eller dit genom att fimpa några dörrsidor det tar man ju igen bara genom att ha några kassar med sig hem från affären ...

Tror du är med på hur jag resonerar men det är givetvis upp till var och en att planera hur ens bil ska se ut smile

M_icke_
10 september 2011 · 3 466 Inlägg

Revotech skrev:
Vettigast är att ga tusan i att koppla in baslåda... Betala pengar för att göra bilen slöare?? What? tongue

Ljud ska vara i vardagsrummet!

Hmm.. betala pengar för att göra bilen slöare? Ett normalt ljudbygge väger kanske HÖGST 70kg. Med andra ord som en liten extrapassagerare. Sen är det ju faktiskt inte att göra bilen slöare du betalar pengar för.. den har jo trots allt en funktion, och det är DET du betalar pengar för.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
fokuserad
11 september 2011 · 83 Inlägg

Krille_Fox skrev:
799:- för 41 ark som räcker och blir över (iaf till min coupe dörrar) är inte farligt när man märker vikken skillnad de blir wink

Vart får man tag på dessa 41 ark?

Mycket härj, lite verkstad!
evilaudio
11 september 2011 · 16 195 Inlägg

fokuserad skrev:

Krille_Fox skrev:
799:- för 41 ark som räcker och blir över (iaf till min coupe dörrar) är inte farligt när man märker vikken skillnad de blir wink

Vart får man tag på dessa 41 ark?

http://blekingebilradio.se/product.html … ry_id=1877

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang