Andromeda
Rumpmas
11 september 2011
· 3 860 Inlägg
Dieselsmurfen skrev:
Getenjoki skrev:
Tjena!
Är ute efter lite köpråd från er bilkunniga!
Har kollat på lite billiga bilar som jag hade tänkt ha över vintern samt kommande sommaren.
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 … 11&w=1
Brukar det vara många fel på dessa bilar?
Vad skulle ni köpa för 5-10000kr?
Intressant tråd. Kan själv köpa en Grand Cherkokee för samma peng och ha över vintern men den drar ju 1,5 l/mil... Kanske en Saab för samma peng som drar hälften? Men: Hur är det igentligen med växellådorna? Elfel bekymmer mig inte. Kan de plöja fram på en oplogad grusväg utan och fastna som mina MB w124 gjorde förra vintern?
Mvh
DS
För femtioelfte gången; Fungerar växellådan vid provkörning? Check! Dåså, då är det inget fel på den. Precis som med alla andra bilar märks en dålig växellåda långt innan den ger upp, och den kommer inte att desintegrera i småbitar bara sådär. Generellt gäller precis som på alla andra bilar att alla växlar ska glida i utan missljud och protester. Testa även att ligga på t ex 4:an i 50 km/h så att du får ganska låg belastning och glider mellan lätt gas och uppsläppt gas hela tiden. Tjuter det eller "visslar" det svagt från förarsidan av motorrummet kan det vara pinjonglagret som låter illa. Jag har haft det på samtliga mina Saabar jag någonsin ägt, och det kan rasa. För mig har det dock aldrig hänt, och jag har kört 5000+ mil med en av dom utan att det tilltagit. Det ljudet finns inbyggt från fabrik t o m på nyare 9-5 och 9-3.
Saab 9000 har inte sämre lådor än någon annan bil, däremot inbjuder särskilt turbon till en hårdare körstil, och är det något en Saab-låda hatar så är det kraftigt hjulspinn där man plötsligt får fäste, tex dra på hårt över ett brunnslock.
Men än en gång; fungerar lådan när du provkör bilen är den OK. En växellåda kan man alltid förstöra oavsett bil, men inte med normal körning och skötsel. Ingen bil är så väl tilltagen att den kan gå sina 30k mil med våldkörning och hjulspinn dagligen utan att ta stryk.