Köpråd : Saab 9000 CS

Getenjoki
11 september 2011 · 49 Inlägg

Tjena!
Är ute efter lite köpråd från er bilkunniga!
Har kollat på lite billiga bilar som jag hade tänkt ha över vintern samt kommande sommaren.

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 … 11&w=1

Brukar det vara många fel på dessa bilar?
Vad skulle ni köpa för 5-10000kr?

Andromeda Rumpmas
11 september 2011 · 3 860 Inlägg

Jo, visst finns det lite vanliga fel man behöver kolla, även om det är rätt bra bilar för att vara så gamla.

* Koppling
* Bränslepump
* Rost
* Centrallås och att dörrarna går att öppna både inifrån och utifrån

Det är väl de enda sakerna jag kommer på som kanske är sönder lite oftare på Saab 9000 än andra 20 år gamla bilar.

Sen skulle jag köpa en 9000 med turbo istället, och gärna nyare än -94 för att få med trionic 5, ett klart bättre motorstyrsystem. Blir ju dock lite eller kanske mycket dyrare att försäkra. För mig skiljer det ca 20% mellan turbo och icke-turbo.

Senast redigerat av Andromeda (11 september 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
bergman8809
11 september 2011 · 166 Inlägg

Samt kolla om helljuset funkar vanligt fel att ljus relät går sönder eller börjar glappa i spaken.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 september 2011 · 17 516 Inlägg

Getenjoki skrev:
Tjena!
Är ute efter lite köpråd från er bilkunniga!
Har kollat på lite billiga bilar som jag hade tänkt ha över vintern samt kommande sommaren.

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 … 11&w=1

Brukar det vara många fel på dessa bilar?
Vad skulle ni köpa för 5-10000kr?

Intressant tråd. Kan själv köpa en Grand Cherkokee för samma peng och ha över vintern men den drar ju 1,5 l/mil... Kanske en Saab för samma peng som drar hälften? Men: Hur är det igentligen med växellådorna? Elfel bekymmer mig inte. Kan de plöja fram på en oplogad grusväg utan och fastna som mina MB w124 gjorde förra vintern?

Mvh
DS

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andromeda Rumpmas
11 september 2011 · 3 860 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Getenjoki skrev:
Tjena!
Är ute efter lite köpråd från er bilkunniga!
Har kollat på lite billiga bilar som jag hade tänkt ha över vintern samt kommande sommaren.

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 … 11&w=1

Brukar det vara många fel på dessa bilar?
Vad skulle ni köpa för 5-10000kr?

Intressant tråd. Kan själv köpa en Grand Cherkokee för samma peng och ha över vintern men den drar ju 1,5 l/mil... Kanske en Saab för samma peng som drar hälften? Men: Hur är det igentligen med växellådorna? Elfel bekymmer mig inte. Kan de plöja fram på en oplogad grusväg utan och fastna som mina MB w124 gjorde förra vintern?

Mvh
DS

För femtioelfte gången; Fungerar växellådan vid provkörning? Check! Dåså, då är det inget fel på den. Precis som med alla andra bilar märks en dålig växellåda långt innan den ger upp, och den kommer inte att desintegrera i småbitar bara sådär. Generellt gäller precis som på alla andra bilar att alla växlar ska glida i utan missljud och protester. Testa även att ligga på t ex 4:an i 50 km/h så att du får ganska låg belastning och glider mellan lätt gas och uppsläppt gas hela tiden. Tjuter det eller "visslar" det svagt från förarsidan av motorrummet kan det vara pinjonglagret som låter illa. Jag har haft det på samtliga mina Saabar jag någonsin ägt, och det kan rasa. För mig har det dock aldrig hänt, och jag har kört 5000+ mil med en av dom utan att det tilltagit. Det ljudet finns inbyggt från fabrik t o m på nyare 9-5 och 9-3.

Saab 9000 har inte sämre lådor än någon annan bil, däremot inbjuder särskilt turbon till en hårdare körstil, och är det något en Saab-låda hatar så är det kraftigt hjulspinn där man plötsligt får fäste,  tex dra på hårt över ett brunnslock.

Men än en gång; fungerar lådan när du provkör bilen är den OK. En växellåda kan man alltid förstöra oavsett bil, men inte med normal körning och skötsel. Ingen bil är så väl tilltagen att den kan gå sina 30k mil med våldkörning och hjulspinn dagligen utan att ta stryk.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 september 2011 · 17 516 Inlägg

Andromeda skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Getenjoki skrev:
Tjena!
Är ute efter lite köpråd från er bilkunniga!
Har kollat på lite billiga bilar som jag hade tänkt ha över vintern samt kommande sommaren.

http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 … 11&w=1

Brukar det vara många fel på dessa bilar?
Vad skulle ni köpa för 5-10000kr?

Intressant tråd. Kan själv köpa en Grand Cherkokee för samma peng och ha över vintern men den drar ju 1,5 l/mil... Kanske en Saab för samma peng som drar hälften? Men: Hur är det igentligen med växellådorna? Elfel bekymmer mig inte. Kan de plöja fram på en oplogad grusväg utan och fastna som mina MB w124 gjorde förra vintern?

Mvh
DS

För femtioelfte gången; Fungerar växellådan vid provkörning? Check! Dåså, då är det inget fel på den. Precis som med alla andra bilar märks en dålig växellåda långt innan den ger upp, och den kommer inte att desintegrera i småbitar bara sådär. Generellt gäller precis som på alla andra bilar att alla växlar ska glida i utan missljud och protester. Testa även att ligga på t ex 4:an i 50 km/h så att du får ganska låg belastning och glider mellan lätt gas och uppsläppt gas hela tiden. Tjuter det eller "visslar" det svagt från förarsidan av motorrummet kan det vara pinjonglagret som låter illa. Jag har haft det på samtliga mina Saabar jag någonsin ägt, och det kan rasa. För mig har det dock aldrig hänt, och jag har kört 5000+ mil med en av dom utan att det tilltagit. Det ljudet finns inbyggt från fabrik t o m på nyare 9-5 och 9-3.

Saab 9000 har inte sämre lådor än någon annan bil, däremot inbjuder särskilt turbon till en hårdare körstil, och är det något en Saab-låda hatar så är det kraftigt hjulspinn där man plötsligt får fäste,  tex dra på hårt över ett brunnslock.

Men än en gång; fungerar lådan när du provkör bilen är den OK. En växellåda kan man alltid förstöra oavsett bil, men inte med normal körning och skötsel. Ingen bil är så väl tilltagen att den kan gå sina 30k mil med våldkörning och hjulspinn dagligen utan att ta stryk.

Tja, en gammal W124 gör nog det :-)
Glömde en viktig sak: Jag kör automat. Alltså en Saab Automat..? De brukar säkerligen inte vara buskörda heller! Kanske TS är sugen på en invalidlåda med?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Andromeda Rumpmas
11 september 2011 · 3 860 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Andromeda skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Intressant tråd. Kan själv köpa en Grand Cherkokee för samma peng och ha över vintern men den drar ju 1,5 l/mil... Kanske en Saab för samma peng som drar hälften? Men: Hur är det igentligen med växellådorna? Elfel bekymmer mig inte. Kan de plöja fram på en oplogad grusväg utan och fastna som mina MB w124 gjorde förra vintern?

Mvh
DS

För femtioelfte gången; Fungerar växellådan vid provkörning? Check! Dåså, då är det inget fel på den. Precis som med alla andra bilar märks en dålig växellåda långt innan den ger upp, och den kommer inte att desintegrera i småbitar bara sådär. Generellt gäller precis som på alla andra bilar att alla växlar ska glida i utan missljud och protester. Testa även att ligga på t ex 4:an i 50 km/h så att du får ganska låg belastning och glider mellan lätt gas och uppsläppt gas hela tiden. Tjuter det eller "visslar" det svagt från förarsidan av motorrummet kan det vara pinjonglagret som låter illa. Jag har haft det på samtliga mina Saabar jag någonsin ägt, och det kan rasa. För mig har det dock aldrig hänt, och jag har kört 5000+ mil med en av dom utan att det tilltagit. Det ljudet finns inbyggt från fabrik t o m på nyare 9-5 och 9-3.

Saab 9000 har inte sämre lådor än någon annan bil, däremot inbjuder särskilt turbon till en hårdare körstil, och är det något en Saab-låda hatar så är det kraftigt hjulspinn där man plötsligt får fäste,  tex dra på hårt över ett brunnslock.

Men än en gång; fungerar lådan när du provkör bilen är den OK. En växellåda kan man alltid förstöra oavsett bil, men inte med normal körning och skötsel. Ingen bil är så väl tilltagen att den kan gå sina 30k mil med våldkörning och hjulspinn dagligen utan att ta stryk.

Tja, en gammal W124 gör nog det :-)
Glömde en viktig sak: Jag kör automat. Alltså en Saab Automat..? De brukar säkerligen inte vara buskörda heller! Kanske TS är sugen på en invalidlåda med?

Man ska dock vara medveten om att 9000 har en 4-växlad automatlåda och är svåra att få under litern med mongolåda. Dessutom känns åtminstone 150-hästarn riktigt slö med automat. 2,3T fungerar bättre. Annars är det inget fel på automaten. Brorsan är inne på sin andra 9000 2,3i automat med 30k+ mil, och de har gått utan problem med växellådan.
Den första vägrade starta för det mesta efter några år samtidigt som den ville ha 3 nya ABS-givare, så då blev det skroten. Motorn och lådan däremot gick bra. Den enda skötsel den fick på 3 år var ett oljebyte och en ventilkåpspackning.

Den "nya" köpte han förra året för 500 spänn, och den tuffar på trots sina 33k mil eller något sådant utan problem med lådan.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang