Bmw 320 e36 cupé drar ström

dalahest
11 september 2011 · 27 Inlägg

Tjena! jag har då en Bmw e36 Cupé som drar väldigt mycket ström, sätter ja i ett nyladdat batteri över natten så är den död morgonen därpå.

då undrar ja om de finns något standard fel som gör att e36 Cupé drar ström eller om det finns något standard fel hos Bmw?

söka felet, när ja ska söka efter el felet, vart bör jag börja? finns det något standard ställe där man bör börja leta, som det oftast brukar bli fel på alla bilar?

tacksam för svar och hjälp

Mvh samuel

Senast redigerat av dalahest (11 september 2011)

Drönirettab
11 september 2011 · 21 761 Inlägg

Att koppla in en multimeter mellan tex pluspol och batteripluskabel är ett enkelt sätt att börja felsökningen på, då kollar man vad mätaren visar och sedan tar man ur en säkring i taget tills strömmen minskar markant, har bilen larm eller andra extrasaker så kan man få vänta ett tag (kanske en halvtimme eller så) innan man läser av mätarens mätvärde.

Orsaken till detta är att vissa saker aktiveras när bilen är avstängd och låst och då kan det ta ett tag innan de går in i "sleep mode", läser man av mätaren direkt så kan värdet misstolkas som att någonting tjuvdrar ström fastän det är helt normalt. smile

Den normala viloströmmen hos en bil varierar beroende på utrustning, men mer än 100 mA ska det inte dra. Jag tycker att 50 mA är tillräckligt, men jag har inte riktigt koll på vad nyare bilar brukar ha normalt sett. En äldre bil utan larm bör kunna nöja sig med kanske 20-30 mA, min gamla 240-86 drar under 20 mA.

Senast redigerat av Drönirettab (11 september 2011)

dalahest
11 september 2011 · 27 Inlägg

okej tackar för hjälpen ska testas direkt i morgon, ja den är utrustad med någon sorts larm men som är ur funktion skulle kunna vara det som drar strömmen då

dalahest
11 september 2011 · 27 Inlägg

:d

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang