3008
Sök

Koppla en extra generator, (för ljudanläggning)

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
tja, planerar här lite om hur man ska göra med min planerade ljudanläggnig jag ska ha i bilen.

och jag tycker att man ska börja med strömmen, för att ska man ha ordentliga basar bak, så ska man ha ordentliga steg, och för att driva dem så behöver man en ordentlig elsystem som kan också ge starthjälp till en hangarfartyg .

det jag har tänkt mig är att koppla huvudenheten till vanliga elsystemet, men sedan ha en HELT separat elsystem åt basarna osv.

så det kommer ingå en extra generator under huven som laddar en separat batteri (torr djupurladdnings) bak som driver steget,
anledningen att jag vill satsa på en helt separat generator och batteri, är att ska man stå där och visa upp sitt ljud till kompisarna eller bara spela på stranden, så har man ju inte bilen igång, och jag vill vara 195% säker på att jag kan starta bilen efter att ha lyssnat på 3 låtar (och gjort boende i närheten döva ) med motorn avstängd.

när man nu köper biltemas universal generator, eller hittar en i skroten, eller snor en från grannen ,
Frågan:
så hur kopplar man generatorn för att fungera?

Jord är ju självklart, det går via motorblocket vidare till chassit
+12v, är också självklart det är den största kondakten bakom generator, ( dit en riktigt tjock kabel kopplas )
och sedan så står man där med en bunt kondakter som man har ingen aning om vad dem är till.....
(det lilla jag vet så ska man skicka in +12v, till generatorn, för att den ska aktivera, men jag kan vara helt ute och cycklar)

(bara bollar ideer i huved för tillfället , får jag positiva svar , och plånboken växer till så ska jag bygga det med en dag)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
14 september 2011
Varför inte göra som "alla andra" Sätt ett stort relä (skilje relä) imellan batterierna. Det relät stängs av på ex tändningen och gör att batterierna inte sitter i hop.

Vipps så kan du spela på musik direkt när du startat bilen (om du spelat slut på de bakre) och har även den funktionen som du strävar efter.

Eller kör som jag och alla mina kompisar och dra grova kablar imellan bara. Man får ha lite förnuft när man spelar. Men man kan stå MÅNGA timmar ändå!.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

595 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
ToTTeN skrev:
Varför inte göra som "alla andra" Sätt ett stort relä (skilje relä) imellan batterierna. Det relät stängs av på ex tändningen och gör att batterierna inte sitter i hop.

Vipps så kan du spela på musik direkt när du startat bilen (om du spelat slut på de bakre) och har även den funktionen som du strävar efter.

Eller kör som jag och alla mina kompisar och dra grova kablar imellan bara. Man får ha lite förnuft när man spelar. Men man kan stå MÅNGA timmar ändå!.

ja jag ska troligen ha något emellan systemen med, en uber-relå, eller kanske en huvudbrytare, men i alla fall så vill jag helst ha en extra generator under huven...

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

21 761 Inlägg
14 september 2011
Den enda extrakabeln du behöver sätta dit (förutom plus och minus) är D+. Jag vet inte om man kan bygla över från den ordinarie generatorn, bäst är nog att sätta en till 2 W batterilampa som går från säkringsdosan till extrageneratorn. smile

595 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den enda extrakabeln du behöver sätta dit (förutom plus och minus) är D+. Jag vet inte om man kan bygla över från den ordinarie generatorn, bäst är nog att sätta en till 2 W batterilampa som går från säkringsdosan till extrageneratorn. smile

så, + och -, och från batteriets, + sida GENOM, en 2W lampa till den extrakondakten på generatorn?

21 761 Inlägg
14 september 2011
2 W lampan ska inte ha spänning direkt från batteriet, den ska bara få spänning när tändningen är påslagen i läge 2 och startläget (precis som den ordinarie batterilampan alltså). smile
Senast redigerat av Drönirettab (14 september 2011)

595 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
2 W lampan ska inte ha spänning direkt från batteriet, den ska bara få spänning när tändningen är påslagen i läge 2 och startläget (precis som den ordinarie batterilampan alltså). smile

aa , tänkte bara på grunderna, ( lite svårt att få en generator att ladda när motorn inte går )
TACK för bra info !

Sök