3161
Sök

Tankar angående vägg i E39

Herr
851 Inlägg
15 september 2011
Trådstartare
Har funderat på den med... Hur pass "illa" låter det...

ExtraKim skrev:
Jag hade kört allt bakåt om det är musik som är målet. Är det dB så bas upp och port bakåt.

Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal.
150,7db @ 42hz BMW E39T med 5 säten
Spordas av: [Min plånbok]
Byggd av: [Mina händer]

Herr
851 Inlägg
15 september 2011
Trådstartare
Sj klart bara tittaförbi någon dag då den är klar ska jag kunna spela en trudilutt för dig tongue

Jampa skrev:
Det vore kul att höra den sen. Jag tittar också efter en 15" eller 18" till min kärra just nu.

Lycka till!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
15 september 2011
De erfarenheterna som jag har av kombi/halvkombi är att port och bas bakåt LÅTER bäst, sen är det inte säkert att det spelar högst så.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

200 Inlägg
16 september 2011
shidapu skrev:
Sj klart bara tittaförbi någon dag då den är klar ska jag kunna spela en trudilutt för dig tongue

Jampa skrev:
Det vore kul att höra den sen. Jag tittar också efter en 15" eller 18" till min kärra just nu.

Lycka till!

Soft! Gällande riktningen på basen i min E39 så hade jag först min bas riktad bakåt men trots att jag har 8 mm asfaltsgummi på bakluckan så tyckte jag att det var mycket missljud från den (med verktygen bortplockade från bakluckan förstås) och att bakrutan på min E39 slamrade i låset så in i h..... då själva rutan tyvärr är öppningsbart.

Jag provade vända basen framåt och det blev genast ett renare och fastare ljud i hela basomfånget med mer punch tyckte jag. Däremot tappade jag nån db i djupet lät det som, och så har jag det nu.

Det är dock viktigt att basen då är så långt bak som möjligt så att inte vågorna tar ut varandra för mycket, och det är ju inte så svårt med en 12 tummare i liten låda som den jag har förstås. Detta kan ju bli svårt med den stora högtalaren du ska göra, ifall man inte bygger vägg förstås.

Nyligen provade jag att ha den vänd uppåt längst bak och ljudet blev väldigt tajt fast jag kan inte påstå att jag fick mer bas, och så slamrade låset i rutan mer igen. Jag tror tyvärr att rutan funkar lite som ett membran och släpper ut en del bas som det verkar, om det så bara är någon db.

Jag testade förut att ha basen riktad  framåt ståendes i mitten av bilen på det nerfällda baksätet men då var det inte mycket bas som kom ut fast jag matade den med 2000 w. Däremot så försvann ju vågens resonans helt i stort sett så att basen blev superfast, men distortion hördes mycket mer när jag pressade stegen till max.

Och nu till slutpläderingen:) Men en högtalarstorlek av den magnituden så hade jag nog lagt basen längst bak och uppåt för att få en bra vågform och för minimalt missljud och/eller modulation från bakluckan och rutan vid musik, som du redan verkade bestämt dig för.
Sen hade jag lagt 1 eller varför inte 2 cm asfaltsgummi på bakrutan så slipper du tona den sen också, och även på backluckan för den delen. Det finns ju 1 cm mattor att få tag på tydligen.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

200 Inlägg
16 september 2011
Sen kan ju ExtraKim ha rätt gällande din uppsättning ändå förstås. Testa! Du kanske hittar material gratis om du hålle ögonen öppna.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
16 september 2011
Tilläggas ska att jag aldrig byggt i en BMW (eller i en bil med öppningsbar bakruta). Men som sagt de erfarenheter jag har är att element och port bakåt låter bäst, förutsatt att inte bilen ger ifrån sig en massa missljud.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Herr
851 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
Bakrutan ska Solfimas bättre. Nu är det bara på slängt... men det där med att lägga matta på rutan är nog inte en dum ide... Kan ju lägga på solfimlen så ser det bara solfilmart ut en då... smile

Bagage luckan ska plockas i sär och dämpas DELUX minst en kartång dämpning... Fan den skramlar som bara den, tror dock det mesta är från rutan.

Något kommer jag säkert på smile

Jampa skrev:
shidapu skrev:

Jampa skrev:

Lycka till!

Soft! Gällande riktningen på basen i min E39 så hade jag först min bas riktad bakåt men trots att jag har 8 mm asfaltsgummi på bakluckan så tyckte jag att det var mycket missljud från den (med verktygen bortplockade från bakluckan förstås) och att bakrutan på min E39 slamrade i låset så in i h..... då själva rutan tyvärr är öppningsbart.

Jag provade vända basen framåt och det blev genast ett renare och fastare ljud i hela basomfånget med mer punch tyckte jag. Däremot tappade jag nån db i djupet lät det som, och så har jag det nu.

Det är dock viktigt att basen då är så långt bak som möjligt så att inte vågorna tar ut varandra för mycket, och det är ju inte så svårt med en 12 tummare i liten låda som den jag har förstås. Detta kan ju bli svårt med den stora högtalaren du ska göra, ifall man inte bygger vägg förstås.

Nyligen provade jag att ha den vänd uppåt längst bak och ljudet blev väldigt tajt fast jag kan inte påstå att jag fick mer bas, och så slamrade låset i rutan mer igen. Jag tror tyvärr att rutan funkar lite som ett membran och släpper ut en del bas som det verkar, om det så bara är någon db.

Jag testade förut att ha basen riktad  framåt ståendes i mitten av bilen på det nerfällda baksätet men då var det inte mycket bas som kom ut fast jag matade den med 2000 w. Däremot så försvann ju vågens resonans helt i stort sett så att basen blev superfast, men distortion hördes mycket mer när jag pressade stegen till max.

Och nu till slutpläderingen:) Men en högtalarstorlek av den magnituden så hade jag nog lagt basen längst bak och uppåt för att få en bra vågform och för minimalt missljud och/eller modulation från bakluckan och rutan vid musik, som du redan verkade bestämt dig för.
Sen hade jag lagt 1 eller varför inte 2 cm asfaltsgummi på bakrutan så slipper du tona den sen också, och även på backluckan för den delen. Det finns ju 1 cm mattor att få tag på tydligen.

Sök