Framsystem BMW E34

Jacken92
18 september 2011 · 247 Inlägg

Halloj, jag skulle vilja ha lite hjälp och tips i mitt ljudbygge smile

Sneglar på framsystem till min BMW och har fastnat för B2 Audio ES6.1.
Att driva detta har jag kikat lite på Zachry R2160 då det finns till kampanjpris just nu. big_smile

Någon som har erfarenhet utav det steget, eller rekommenderar ni något annat steg?

Min MAX-summa jag tänkt lägga på steg är 2500 kr, men om det ska vara ett i den prisklassen ska det vara väl motiverat att kosta dem extra pengarna. tongue

Även tips på installation i en E34 skulle jag uppskatta mycket! Läste någonstans att det kan bli skrikigt om man sätter i diskanten på orginalplats i brädan och hellre placerar den nere bredvid kickpanelen? neutral

Mvh Jakob

Horsyhorse
18 september 2011 · 1 727 Inlägg

Jacken92 skrev:
Någon som har erfarenhet utav det steget, eller rekommenderar ni något annat steg?
Min MAX-summa jag tänkt lägga på steg är 2500 kr, men om det ska vara ett i den prisklassen ska det vara väl motiverat att kosta dem extra pengarna.

Har ingen direkt erfarenhet om Zachrysteget.

I prisklassen under 2000:- håller jag Hertz HE-serie varmt, men då du kan gå några hundringar upp är det självklara valet ett Mosconi Gladen One 120.2 för 2495:-.
Har dessutom FSA, Front Stage Adjuster! Kompakt!
Våga gå emot strömmen med "uddamärke", du kommer inte att bli besviken.
Blåser bra fart på dom flesta kiten.
Så är det bara.

(Jag har bara ytterligare ett(1!) 2-kanalssteg i området 2-3k (2795:-) att välja på,
dvs har rensat bort allt annat) undrar varför.....

Vad det gäller mid i kicken, kör.
Fundering på diskanterna:
Kör dom löst först nere vid kicken, testa o flytta runt diskanterna, bestäm sen efter vad DU tyckte var bäst.

Pierre
Seastreams Garage

Senast redigerat av Horsyhorse (18 september 2011)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Jacken92
19 september 2011 · 247 Inlägg

Horsyhorse skrev:

Jacken92 skrev:
Någon som har erfarenhet utav det steget, eller rekommenderar ni något annat steg?
Min MAX-summa jag tänkt lägga på steg är 2500 kr, men om det ska vara ett i den prisklassen ska det vara väl motiverat att kosta dem extra pengarna.

Har ingen direkt erfarenhet om Zachrysteget.

I prisklassen under 2000:- håller jag Hertz HE-serie varmt, men då du kan gå några hundringar upp är det självklara valet ett Mosconi Gladen One 120.2 för 2495:-.
Har dessutom FSA, Front Stage Adjuster! Kompakt!
Våga gå emot strömmen med "uddamärke", du kommer inte att bli besviken.
Blåser bra fart på dom flesta kiten.
Så är det bara.

(Jag har bara ytterligare ett(1!) 2-kanalssteg i området 2-3k (2795:-) att välja på,
dvs har rensat bort allt annat) undrar varför.....

Vad det gäller mid i kicken, kör.
Fundering på diskanterna:
Kör dom löst först nere vid kicken, testa o flytta runt diskanterna, bestäm sen efter vad DU tyckte var bäst.

Pierre
Seastreams Garage

Angående Hertz HE serie så tycker jag att 2 kanals steget lämnar lite för lite effekt i 4 ohm och angående 4 kanals steg har jag hört att det låter sämre om man bryggkopplar ner det till 2 kanaler än ett 2 kanalssteg.

Mosconi stegen har jag hört gått om att det ska vara välljudande osv.. Men jag har svårt att motivera mig själv att det är värt dom extra 1000 kr gentemot Zachry steget, Men om du kan övertala så vet man aldrig ! tongue

Btw, vad är FSA? Har aldrig hört talas om det tidigare yikes

Jacken92
19 september 2011 · 247 Inlägg

I ungefär samma prisklass som Mosconi steget har jag även kikat på Audison SRx2s.1 som lämnar 2x200W i 4ohm vilket jag anses verkar som bra då jag hört mycket bra om även dem. smile

För några hundringar mindre finns även DLS CA23 som lämnar 2x135W i 4ohm och även DLS har jag hört håller mycket bra kvalite! smile

Vilket utav detta tror ni kommer passa passa bäst till mitt B2 Audio ES6.1 kitt;

1. Zachry R2160 - 1295kr (inklusive 10m^2 kabelkitt)
2. DLS CA23 - 2095kr
3. Mosconi ONE 120.2 - 2495kr
4. Audison SRx2S.1 - 2499kr

Senast redigerat av Jacken92 (19 september 2011)

Horsyhorse
19 september 2011 · 1 727 Inlägg

Jacken92 skrev:
Men jag har svårt att motivera mig själv att det är värt dom extra 1000 kr gentemot Zachry steget.
Men om du kan övertala så vet man aldrig ! tongue

Btw, vad är FSA? Har aldrig hört talas om det tidigare yikes

Med tanke på att Zachrysteget är prisdumpat så blir ju DEN ekonomiska jämförelsen löjlig.

Jag övertalar aldrig någon att handla, bara att testa.
Köp vad du vill men kom hit o testa ett Mosconi så får vi se om du ångrar dig. wink
Då kan du även få en FSA-upplevelse.(ljudbild)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Jacken92
19 september 2011 · 247 Inlägg

Horsyhorse skrev:

Jacken92 skrev:
Men jag har svårt att motivera mig själv att det är värt dom extra 1000 kr gentemot Zachry steget.
Men om du kan övertala så vet man aldrig ! tongue

Btw, vad är FSA? Har aldrig hört talas om det tidigare yikes

Med tanke på att Zachrysteget är prisdumpat så blir ju DEN ekonomiska jämförelsen löjlig.

Jag övertalar aldrig någon att handla, bara att testa.
Köp vad du vill men kom hit o testa ett Mosconi så får vi se om du ångrar dig. wink
Då kan du även få en FSA-upplevelse.(ljudbild)

Pierre

Då det är mitt första ljudbygge så tror jag det lutar åt Zachrysteget främst för att det ligger såpass bra till i pris. Eventuellt skulle jag kunna "uppgradera" upp mig till ett DLS CA23 om någon kan motivera att det är värt dom extra pengarna smile

henkz MR
19 september 2011 · 295 Inlägg

Jag har kickar liggandes hos fader som är gjorda i stum spån samt org. plast.. med hål för 6.5" som ja kan sälja bort för ett par hundra...

Jacken92
19 september 2011 · 247 Inlägg

henkz skrev:
Jag har kickar liggandes hos fader som är gjorda i stum spån samt org. plast.. med hål för 6.5" som ja kan sälja bort för ett par hundra...

Kan du inte slänga upp en bild på dem? smile

Jacken92
19 september 2011 · 247 Inlägg

Just nu lutar det åt att köpa ett DLS CA23 och driva med, känns som ett säkrare kort än Zachrysteget då det inte verkar vara många som prövat det! Hur står sig ett CA23 mot tex. Spl 150.2? 

Tänkte även slå till med ett 50mm strömkit så är man rejält framtidsäkrad!

henkz MR
19 september 2011 · 295 Inlägg

Hittar tyvärr inte igen nån bild på dom på datorn... kan fixa bild så fort jag åkt till fader igen...

Horsyhorse
19 september 2011 · 1 727 Inlägg

Jacken92 skrev:
Just nu lutar det åt att köpa ett DLS CA23 och driva med, känns som ett säkrare kort än Zachrysteget då det inte verkar vara många som prövat det! Hur står sig ett CA23 mot tex. Spl 150.2? 

Tänkte även slå till med ett 50mm strömkit så är man rejält framtidsäkrad!

Du är rolig du. smile

Snart blir det ett Mosconi med feta anpassade strömtillbehör! wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Jacken92
19 september 2011 · 247 Inlägg

Horsyhorse skrev:

Jacken92 skrev:
Just nu lutar det åt att köpa ett DLS CA23 och driva med, känns som ett säkrare kort än Zachrysteget då det inte verkar vara många som prövat det! Hur står sig ett CA23 mot tex. Spl 150.2? 

Tänkte även slå till med ett 50mm strömkit så är man rejält framtidsäkrad!

Du är rolig du. smile

Snart blir det ett Mosconi med feta anpassade strömtillbehör! wink

Pierre

Syftar du på att jag har beslutsångest eller att jag prioriterar lite knäppt? smile

Horsyhorse
19 september 2011 · 1 727 Inlägg

Jacken92 skrev:
Syftar du på att jag har beslutsångest eller att jag prioriterar lite knäppt? smile

Det är lugnt, skojjar med dig bara.

Om man inte har provat massor av grejjor ÄR det svårt att hitta rätt.
(du har kommit en bit på väg, du verkar inte ska köpa grejjor som "verkade låta ballt på Youtube")

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Jacken92
20 september 2011 · 247 Inlägg

Horsyhorse skrev:
Om man inte har provat massor av grejjor ÄR det svårt att hitta rätt.
(du har kommit en bit på väg, du verkar inte ska köpa grejjor som "verkade låta ballt på Youtube")

Pierre

Jag har följt forumet här på garaget ett bra tag och följt projekt hit och dit så ett och annat har man ju snappat upp igenom åren man kikat runt smile

Jag är inte ute efter "spränga framrutan ljud" utan ett skönt ljud med lite tryck i som man förhoppningsvis inte tröttnar på i första taget. Då jag är väldigt musiktokig och lyssnar på musik i princip hela tiden så kan ju detta vara bra!

Tack för hjälp och tips, finns absolut möjlighet att det blir Mosconi i framtiden när inkomsterna har ökat lite tillskillnad från en fattig student som jag är nu wink

Alpinabiturbo Kulan
20 september 2011 · 1 435 Inlägg

Vill man inte lägga mer än 1300 kr så är nog Zachry 2160 det mest prisvärda man kan köpa nytt, men eftersom du siktar lite högre så rekomenderar jag Audioson eller Mosconi. DLS tycker jag personligen är rätt tråkigt.

Carsanaudio har gjort ett test på Zachry R490 i samma serie.

Senast redigerat av Alpinabiturbo (20 september 2011)

BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
Jacken92
21 september 2011 · 247 Inlägg

Alpinabiturbo skrev:
Vill man inte lägga mer än 1300 kr så är nog Zachry 2160 det mest prisvärda man kan köpa nytt

Har du provat det själv eller hört något om det?

Alpinabiturbo skrev:
men eftersom du siktar lite högre så rekomenderar jag Audioson eller Mosconi. DLS tycker jag personligen är rätt tråkigt.

Hur menar du med att det låter "tråkigt"? neutral

Jag har bara läst positivt om DLS och det steget innan så nu blev jag lite paff.. Är det fler här som tycker att DLS låter "tråkigt"?


Hur står sig SPL's 150.2 steg mot t.ex. Zachry- och DLS-steget?

Alpinabiturbo Kulan
21 september 2011 · 1 435 Inlägg

Jacken92 skrev:

Alpinabiturbo skrev:
Vill man inte lägga mer än 1300 kr så är nog Zachry 2160 det mest prisvärda man kan köpa nytt

Har du provat det själv eller hört något om det?

Alpinabiturbo skrev:
men eftersom du siktar lite högre så rekomenderar jag Audioson eller Mosconi. DLS tycker jag personligen är rätt tråkigt.

Hur menar du med att det låter "tråkigt"? neutral

Jag har bara läst positivt om DLS och det steget innan så nu blev jag lite paff.. Är det fler här som tycker att DLS låter "tråkigt"?


Hur står sig SPL's 150.2 steg mot t.ex. Zachry- och DLS-steget?

Jag har två Zachry R490 ur samma serie och jag tycker de levererar riktigt bra sätt till prislappen. Bra tryck i midden med mitt  Mac Audio CFX 2.13 5,25" kit.

Om man ska ha ett finare steg som DLS, Audioson eller Mosconi som det har pratats om här så är det jag menar att jag tycker att DLS är tråkigast, DLS leverar och har alltid gjort men jag tycker att de saknar det där lilla extra. Dock har jag ingen erfarenhet av just det DLS-steget utan det är mer än generell uppfattning.

DLS steget levererar troligtvis mer välljud än vad de Zachry och SPL-dynamics stegen gör.

Senast redigerat av Alpinabiturbo (21 september 2011)

BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang