2751
Sök

Varken blinkers eller varningsblinkers fungerar på 245 -81

ingen aning
687 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
#1
jag har likadant problem som nån annan hade här på forumet men det stod aldrig vad som vad problemet..
alltså jag kan inte blinka med blinkers eller varningsblinkers, när jag tar på v.b.knappen så hör jag blinkersreläet knäppa, det börjar dra. jag har mätt med ohm mätare så alla trådar är hela samt med voltmätare.
var skall jag börja söka som nästa?? dom gula trådarna till bältesvarnaren (har för övrigt inga lampor i den och det har fungerat hittills) ?
jordning i spaken är kollad..

även zebran har sina fläckar

415 Inlägg
16 september 2011
#2
Kolla kablarna vid säkringarna. Jag hade ett liknande fel där varningsblikersen inte drog igång. Jag rengjorde alla kabelskorna och då funkade det igen.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

ingen aning
687 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
#3
ska pröva imorgon.. Tack!

även zebran har sina fläckar

360 Inlägg
16 september 2011
#4
Kan va fel på knappen till varningsblinkersen, då kan vanliga blinkersen lägga av också

ingen aning
687 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#5
prövat med en annan brytare, spak och relä dock inte nya men de fungerade när de togs loss

även zebran har sina fläckar

21 761 Inlägg
17 september 2011
#6
Varningsblinkersknappen matas från både säkring 9 (konstantplus) och 11 (tändningsplus), mät att den kommer spänning från båda säkringarna och att spänningen även kommer fram till knappen (ingång 30 och 15). Kolla även upp att blinkersrelät har bra jordkontakt i sin jordkabel. smile

ingen aning
687 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#7
30 och 15 till knappen fungerar, det går att "slå på tändningen" bakvägen via 30 till 15. alltså jag drar en tråd från 30 till 50 i kontakten..

eftersom jag hade 0,00 ohm i motstånd i jordkabeln från reläet så borde jag inte ha fel där eller?

även zebran har sina fläckar

21 761 Inlägg
17 september 2011
#8
Hur mätte du motståndet i jordkabeln, satte du ena mätpinnen i karossen eller på kabelns kabelsko?

ingen aning
687 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#9
ja.. och inte via fingrarna(fast i sådanna fall brukar det inte vara 0,00)

alltså en på kabelskon och en på en skruv i karossen
Senast redigerat av volvo_240_tic (17 september 2011)

även zebran har sina fläckar

21 761 Inlägg
17 september 2011
#10
Okej, tänkte bara att om du hade mätt själva kabeln (båda ändarna) så säger det ju inte att kabelskon har bra kontakt i karossen. Ingen dumförklaring av din mätning alltså. smile

I så fall verkar det skumt, allting ser ut att funka. hmm
Senast redigerat av Drönirettab (17 september 2011)

ingen aning
687 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
#11
okej..

jo det är det jag tycker är skumt också, det går att mata strömmen från 30 till både L och R i kontakten till v.b.knappen, och tar man och matar ström från 30 till 49 så lyser det blinkers som man rör spaken till

så det betyder ju då att det är inget fel med lamporna, eller??

även zebran har sina fläckar

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
18 september 2011
#12
Kolla över kablaget till bältesvarnaren nere i mittkonsolen. Fick en riktig kortslutning där i min A-traktor så den grillade reläer hela tiden.

Tja!

ingen aning
687 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
#13
ska kolla. Tack

även zebran har sina fläckar

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
18 september 2011
#14
Du kanske har kollat redan men prova å rulla på säkringarna alt byt ut dom. mycket vanligt med oxid i säkringsplintens kontaktytor

"My drinkingteam has a racingproblem"

ingen aning
687 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
#15
jo jag har kollat sekringarna.. jo det är en liten miss på dessa bilar

även zebran har sina fläckar

385 Inlägg
20 september 2011
#16
har du mätt strömen med multimeter? i så fall mät med testlampa med glödlampa alternativt 5watts lampa och två kabelstumpar. Du kan få 12 v via en enda tråd men en enda koppartråd klarar ingen belastning. Så innan du har belastat alla kretsar kan du enbart gissa. 0 Ohm kan du också få via en koppartråd.

mvh

ingen aning
687 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
#17
volvo142-73 skrev:
har du mätt strömen med multimeter? i så fall mät med testlampa med glödlampa alternativt 5watts lampa och två kabelstumpar. Du kan få 12 v via en enda tråd men en enda koppartråd klarar ingen belastning. Så innan du har belastat alla kretsar kan du enbart gissa. 0 Ohm kan du också få via en koppartråd.

mvh

jo jag tänkte på det där här om dagen. lite svårt att se vilken effekt man kan ta ur en kabel bara när man vet att det kommer 13 V i den..


*EDIT*



tack allesammans, jag har inte hunnit testa nått ännu men imorgon har jag tid och då skall det testas..



Tusen TACK!!
Senast redigerat av volvo_240_tic (20 september 2011)

även zebran har sina fläckar

ingen aning
687 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#18
nu funkar den.. prövade med h7:a och det lös ju som det brukar. hittade felet när jag lirkade upp det gamla reläet så såg det ut såhär
http://i175.photobucket.com/albums/w139/volvo_kalle/DSCN3057.jpg
jag prövade stöpsla i relät och ta på knappen och ingenting förren man kontaktade den trasiga "ledningen"(den gick inte att löda)    sad

reläet jag satt dit var av samma goda funktion
jag prövade med ett splitternytt relä jag prövade idag, och VILIKET resultat big_smile

tusen tack för all hjälp..
det största felet var nog mellan ratten och ryggstödet..
Senast redigerat av volvo_240_tic (21 september 2011)

även zebran har sina fläckar

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg

Sök