3560
Sök

Baspaket - Mest ljud för budgetsumma? GAS/MTX/JBL osv.

83 Inlägg
15 september 2011
Trådstartare
Har kikat på olika baspaket. Enda butiken jag tidigare besökt är BRL så har därför kollat paket härifrån. Vill lägga max 3 000kr, eventuellt någon hundring extra. Har kollat på följande paket:

JBL GTO1204BR & GAS PRO350
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … ro350.html

GAS Alpha 2x12 & GAS PRO350
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … paket.html

Allra helst skulle jag vilja ha något liknande detta, men inte den prislappen:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … ada-2.html

Är det något att ha? Antar att det steget bäst driver ett styck element, eller driver det på två utan problem? Eller finns det några andra, bättre, alternativ? Behöver inte vara från BRL, men gärna fysisk butik i skaraborg- eller gbgområdet.

Är märkbart grön på detta området. Men 12" känns lagom, och inte märken som Mutant etc.

Mycket trådskapande här nu. Blir lätt så när man köper äldre bil med mycket fix. Hoppas ni har överseende med detta.

Mycket härj, lite verkstad!

451 Inlägg
15 september 2011
Vad är du ute efter? Vad skall du lyssna på? Vilken bil skall det sitta i? Kan du tänka dig att köpa begagnat?

83 Inlägg
15 september 2011
Trådstartare
Rigan skrev:
Vad är du ute efter? Vad skall du lyssna på? Vilken bil skall det sitta i? Kan du tänka dig att köpa begagnat?

Är ute efter lite fyll från bagaget. Ska låta bra, inte bara högt och dunk-dunk. Lyssnar mycket blandat, men en och annan svensk hip-hop dänga blir det. En Saab 9-5 Sedan. Begagnat kan jag absolut tänka mig, men eftersom jag inte vet vad som är bra och inte bra så är det svårt.

451 Inlägg
15 september 2011
Saab 9-5 Sedan. Nu blev det både svårt och jobbigt att hjälpa dig. Väldigt lite av ljudet kommer att komma in i kupén om du bara kopplar in en bas i skuffen. Det bästa är om du lyckas täta runt befintlig skitlucka och tvinga fram basen.

Jag vill inte rekommendera något färdigt paket.

Edit: Menade ju såklart skidlucka xD
Senast redigerat av Rigan (15 september 2011)

376 Inlägg
15 september 2011
Jag vet inget om produkterna du länkar till.
Men generellt sett, så är det väl så att med en stram budget är det bättre med så få enheter som möjligt.
Bättre med en vettig bas, än två billiga.

83 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
Ja detta var ju inte lätt. Kan hända att jag plockar skidluckan och försöker mig på något sådant sedan, men börjar med bara en låda rakt upp och ner.

Har kollat på detta paketet, men bara steget (GAS Silver C2) och MDS-lådan då. Kan det vara något?
http://www.blocket.se/goteborg/Kicker_G … 15&w=1

Men kan verkligen 1x 590W RMS stämma? Är ju fantastiskt mycket steg för pengarna i så fall. Och det är ingen risk att jag spelar sönder högtalaren?

Får det för ungefär halva priset mot ovan länkade paket.
Senast redigerat av fokuserad (16 september 2011)

3 466 Inlägg
16 september 2011
fokuserad skrev:
Ja detta var ju inte lätt. Kan hända att jag plockar skidluckan och försöker mig på något sådant sedan, men börjar med bara en låda rakt upp och ner.

Har kollat på detta paketet, men bara steget (GAS Silver C2) och MDS-lådan då. Kan det vara något?
http://www.blocket.se/goteborg/Kicker_G … 15&w=1

Men kan verkligen 1x 590W RMS stämma? Är ju fantastiskt mycket steg för pengarna i så fall. Och det är ingen risk att jag spelar sönder högtalaren?

Får det för ungefär halva priset mot ovan länkade paket.

590wrms kan helt klart stämma på det steget!

Dock så spelar du inte sönder basen med för mycket effekt utan för oren effekt. Oren effekt får du när du pressar steget fullt, oberoende av vilket steg det är. Därför bör man inte spela på mer än ca 75-80% av max om man ska spela längre än ett par sekunder och vill att grejerna ska hålla.

För övrigt så tycker jag du ska satsa på de om du kan köpa enbart bas+steg smile
Senast redigerat av M_icke_ (16 september 2011)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

83 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
Där ser man! Kanske inte så tokigt då. Har dock sökt lite om steget här på garaget och det finns en del trådar om att steget gått sönder eller låtit dåligt. Oroar mig lite. Men samtidigt så är väl fem trådar ingenting mot hur många exemplar som sålts..

Finns det någon som har erfarenhet av steget, och bara kan säga bu eller bä? Skulle vara mycket betydelsefullt.

83 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
Sådär. Köpte mig steget + lådan i eftermiddags och är mycket nöjd, dock behövs ett par justeringar göras.

Nu till nästa projekt då. Midar i framdörrarna. Någon som vågar rekommendera något paket? Endast midar, inget kit. Kan detta vara något? http://blekingebilradio.se/product.html … ry_id=2694

Steg, ett måste? Har följande HU, JVC KW-XR611E: http://www.jvc.se/product.php?id=KW-XR6 … amp;sub=ts
Senast redigerat av fokuserad (16 september 2011)

3 466 Inlägg
17 september 2011
fokuserad skrev:
Där ser man! Kanske inte så tokigt då. Har dock sökt lite om steget här på garaget och det finns en del trådar om att steget gått sönder eller låtit dåligt. Oroar mig lite. Men samtidigt så är väl fem trådar ingenting mot hur många exemplar som sålts..

Finns det någon som har erfarenhet av steget, och bara kan säga bu eller bä? Skulle vara mycket betydelsefullt.

Evilaudio har nog en hel del erfarenhet av dom stegen, hör med honom smile

Det finns alltid saker som går sönder och i många fall så är det folk som har sönder grejerna och sedan skyller dom på prylarna istället för att inse att man har gjort en tabbe. tongue
En sak som är viktigt när det gäller steg som lämnar mycke effekt är att dom behöver ström, får dom inte tillräckligt så går de sönder helt enkelt, om de så är ett steg för 2000 eller 20000.

Till detta steget behövs inget extrabatteri så länge du ser till att batteriet är fräscht och du har ordentliga kablar, du måste även extrajorda batteriet i karossen med lika grov kabel som du har dragit till +. En tjockare kabel från generatorn är ju absolut inte fel heller men inte lika viktig som de andra.
Sen huvudregel nummer 1 som gäller ALLA stereoanläggningar, vill du att de ska hålla så spelar du med vett wink

83 Inlägg
24 september 2011
Trådstartare
Lyfter denna tråd lite och passar på att tacka för svaret M_icke_. Ska införskaffa ett par längder kabel och byta ut chassi- samt motorjord då det fantastiska fenomenet "ungdomsdisco på belysningen" uppstår. 

Steget jag köpte har variabel delningsfrekvens på lågpassfiltret. Finns det någon grund för vart på skalan man bör dela? I skrivande stund är den i bott, alltså så lågt det går att ställa den vilket ska vara 40Hz.

Sen har jag ett knäppande ljud vid varje bas-slag på höga (nåja) volymer, men det är nog inget som går att få svar på utan provlyssning. Subban har ju ett par år på nacken så kanske börjar bli gaggig. Får ta en tur till någon som kan helt enkelt.

3 466 Inlägg
24 september 2011
fokuserad skrev:
Lyfter denna tråd lite och passar på att tacka för svaret M_icke_. Ska införskaffa ett par längder kabel och byta ut chassi- samt motorjord då det fantastiska fenomenet "ungdomsdisco på belysningen" uppstår. 

Steget jag köpte har variabel delningsfrekvens på lågpassfiltret. Finns det någon grund för vart på skalan man bör dela? I skrivande stund är den i bott, alltså så lågt det går att ställa den vilket ska vara 40Hz.

Sen har jag ett knäppande ljud vid varje bas-slag på höga (nåja) volymer, men det är nog inget som går att få svar på utan provlyssning. Subban har ju ett par år på nacken så kanske börjar bli gaggig. Får ta en tur till någon som kan helt enkelt.

LPF brukar man ställa runt 80hz.

83 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
Danke schön mein freund.

Sök