Ang portläng till rätt avstämning

Andreas_lindberg
29 september 2011 · 28 Inlägg

hejsan har en låda med 2 basar i som är totalt på 91 Liter och har en 4 tums port, röret är 22 cm + 2 trattar = 30cm och nuvarande hz är 32, om jag vill ha runt 37-40 hur mycket bör jag korta röret isf?

Drönirettab
29 september 2011 · 21 761 Inlägg

6-7 cm långt rör kan du prova med. smile

Andreas_lindberg
29 september 2011 · 28 Inlägg

så korta det 16 cm drygt? låter som väldigt liten port eller ?

Drönirettab
29 september 2011 · 21 761 Inlägg

Ja, det blir en ganska kort port. smile

M_icke_
29 september 2011 · 3 466 Inlägg

Då lådan är på 91 liter antar jag att det är 2st 12" som vi pratar om, har dock ingen aning om vilka (detta är för övrigt bra att ta med i första inlägget) men 1st 4" port låter i mina öron alldeles för lite till 2st 12 om du inte har extremt lite effekt till dom.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Andreas_lindberg
29 september 2011 · 28 Inlägg

har ganska mycket effekt på dom ger dom 1400rms i 4 ohm med ett jbl(jbl gto 14001)(vibe space duel 4 ohm spole)  o dom båda klarar 1000rms styck men då jag själv tycker 1 port är lite då jag ångrar att jag inte har 1 till 4 port i hmm men med o korta de borde ju hjälpa de att bli rätt avstämning iaf?

Senast redigerat av Andreas_lindberg (29 september 2011)

M_icke_
29 september 2011 · 3 466 Inlägg

Andreas_lindberg skrev:
har ganska mycket effekt på dom ger dom 1400rms i 4 ohm med ett jbl(jbl gto 14001)(vibe space duel 4 ohm spole)  o dom båda klarar 1000rms styck men då jag själv tycker 1 port är lite då jag ångrar att jag inte har 1 till 4 port i hmm men med o korta de borde ju hjälpa de att bli rätt avstämning iaf?

Oj ja då e en port åt helvete för lite..  Skaffa en 6" istället och stäm av den rätt tycker jag..

Annars finns alternativet att bygga en ordentlig slotport.. slotporten är ju betydligt billigare då den enbart kostar lite material. Ska jag räkna på en slotport till dej? Isf behöver jag höjden på lådan och materialtjocklek. Eller om du råkar veta den inre höjden.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Andreas_lindberg
30 september 2011 · 28 Inlägg

då den sitter i en bmw så har redan testat med 1 6 port men den fick inte plats imellan basarna.... så kör med 1 4 port men upplever inte att de "flåsar" ur porten bara att jag skulle vilja ha rätt avstämning. men är inte ute o tävlar med det så spelar kanske inte så stor roll?

evilaudio
30 september 2011 · 16 195 Inlägg

Andreas_lindberg skrev:
då den sitter i en bmw så har redan testat med 1 6 port men den fick inte plats imellan basarna.... så kör med 1 4 port men upplever inte att de "flåsar" ur porten bara att jag skulle vilja ha rätt avstämning. men är inte ute o tävlar med det så spelar kanske inte så stor roll?

1st 4" port e åt helvete för litet för 2st 12" av bättre modell..


2st 4" på 30cm st borde ge den avstämmning du vill ha.

Senast redigerat av evilaudio (30 september 2011)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Andreas_lindberg
30 september 2011 · 28 Inlägg

okej får bli 1 till 4 port då ist men sen nu undrar jag då jag var på docent decibel i taberg, då sa dom att min port låg för nära baksidan av lådan asså insidan. är typ 6-7cm till väggen är de för lite inne i lådan ? han sa då att den "ströps till 3tums port då"

evilaudio
30 september 2011 · 16 195 Inlägg

Andreas_lindberg skrev:
okej får bli 1 till 4 port då ist men sen nu undrar jag då jag var på docent decibel i taberg, då sa dom att min port låg för nära baksidan av lådan asså insidan. är typ 6-7cm till väggen är de för lite inne i lådan ? han sa då att den "ströps till 3tums port då"

om du har en 4" port så måste den ha 10cm fritt till väggen bakom porten..



går de inte så får man antingen sticka ut porten på framsidan eller så får man vinkla den i lådan.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Andreas_lindberg
30 september 2011 · 28 Inlägg

okej tack för snabba svar!, blir nog 1 port till o sedan ta ut dom 3 cm till så är de 10 cm där inne smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang