Kabelavsäkringen går hela tiden vid hög volym!

wipin
30 september 2011 · 33 Inlägg

Köpte mig för några dagar sedan dessa grejjer som jag kopplat in och spelat med ett par timmar tills problemen uppstod!

Gas Pro 1000D
Rockford Rockford Fosgate P2L2X12

Kabeln för plus är 35mm2...

Har spelat en hel del och det har funkat prima

Det är när jag vrider på volymen på stereon och maxar basen från LPL-remoten som mina 80a säkringar går, det dröjer en liten stund men dom verkar inte palla trycket...

Det som gör mig irriterad är att allt jag köpt är från BRL, och det är dom som rekomenderat prylarna...

Min fundering är!
Kan det vara nå fel på kablarna? Funkar ju trots allt perfekt tills man öser på basen hmm

Eller är det helt enkelt så att dom gett mig en för klen säkring? Har googlat runt lite och 35mm2 kabel ska ju max kunna ha en sisådär 140a som säkring...

Jag gjorde en liten fuling och satte in en spik i säkringshållaren, funkar alldeles utmärkt! Kabeln blir inte heller varm eller så!

Bör jag inte köra på en större säkring? Och vilken styrka ska jag ha på den i såna fall?

Alla idéer om vad som kan tänkas vara feluppskattas smile

VincentQvarfordt
30 september 2011 · 152 Inlägg

Hur är helheten?
Batteri, generator, jordkabel, jordpunkt?

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
30 september 2011 · 5 042 Inlägg

skulle tippa på för dålig jordpunkt ?
eller som ovan säger. Batteriet ?

C H E V R O L E T <3
NikkeSiekas Audis in Scandinavia
30 september 2011 · 1 342 Inlägg

Kör på 150amp säkring, 80 amp har man ju till taklampan ^^

Audis in Scandinavia Crew
Lonefox Bad music kills good sound
30 september 2011 · 7 241 Inlägg

wipin skrev:
Köpte mig för några dagar sedan dessa grejjer som jag kopplat in och spelat med ett par timmar tills problemen uppstod!

Gas Pro 1000D
Rockford Rockford Fosgate P2L2X12

Kabeln för plus är 35mm2...

Har spelat en hel del och det har funkat prima

Det är när jag vrider på volymen på stereon och maxar basen från LPL-remoten som mina 80a säkringar går, det dröjer en liten stund men dom verkar inte palla trycket...

Det som gör mig irriterad är att allt jag köpt är från BRL, och det är dom som rekomenderat prylarna...

Min fundering är!
Kan det vara nå fel på kablarna? Funkar ju trots allt perfekt tills man öser på basen hmm

Eller är det helt enkelt så att dom gett mig en för klen säkring? Har googlat runt lite och 35mm2 kabel ska ju max kunna ha en sisådär 140a som säkring...

Jag gjorde en liten fuling och satte in en spik i säkringshållaren, funkar alldeles utmärkt! Kabeln blir inte heller varm eller så!

Bör jag inte köra på en större säkring? Och vilken styrka ska jag ha på den i såna fall?

Alla idéer om vad som kan tänkas vara feluppskattas smile

Jag skulle tippa på att du pressar steget för hårt om du maxar LPL-nivån......troligen (av texten på hemsidan att dömma) den styr gain och inte bassboost.......skall kika närmare på det.

En anledning till varför du fick 80A är att steget är avsäkrat till 90A och det finns en som plattsäkring.
100-125A kan du lätt gå på.

Senast redigerat av Lonefox (30 september 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
M_icke_
30 september 2011 · 3 466 Inlägg

Är det bara jag som reagerar på att detta steget måste ha en effektivitet på över 100%?

Enligt spec: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 1000d.html
Ger steget 1500Wrms i 1ohm, avsäkrat 90A. Tar vi 90A x 14,4V så får vi enbart ut 1296Wrms, detta vid 100% effektivitet. För att få ut dom 1500Wrms så måste effektiviteten ligga på 116%, alltså inte nog med att där skulle vara noll värmeutveckling, steget skulle dessutom tillverkat egen ström.
Inte ens om steget skulle vara specat vid 16 volt hade detta räckt eftersom steget vid 100% effektivitet då hade lämnat 1400Wrms.

För övrigt skulle 80A inte vara några som helst problem att driva det på. Jag körde trots allt en 100A säkring på mitt DLS CAD15 i 1ohm. Det handlar bara om att gå över strömförsörjningen så att man blir av med spånningsdippar, det är när spänningen sjunker som säkringen ryker.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Simon76
30 september 2011 · 376 Inlägg

Är det vanligt att man mäter steget vid 1% dist?
Kollar man på DLS-stegen(A-serien), så verkar de vara uppmätta vid 13,8V <0,1% dist. Eller är jag fel på det?

Senast redigerat av Simon76 (30 september 2011)

Lonefox Bad music kills good sound
30 september 2011 · 7 241 Inlägg

Simon76 skrev:
Är det vanligt att man mäter steget vid 1% dist?

Dessvärre ja........
Det är det vanligaste idag.
Speciellt sedan CEA2006-specen kom.
http://www.cea2006.com/

http://www.cea2006.com/howtomeasure.htm

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Simon76
30 september 2011 · 376 Inlägg

Kanske lite off topic.
Men hur mycket skiljer siffrorna?
Om man först mäter 14,4V 1% dist, och sen 13,8V <0,1% dist..
Eller tvärt om..
Det är ju ganska lätt för tillverkaren att trolla med siffrorna för nån som inte vet hur man läser och jämför. hmm

Lonefox Bad music kills good sound
30 september 2011 · 7 241 Inlägg

Simon76 skrev:
Kanske lite off topic.
Men hur mycket skiljer siffrorna?
Om man först mäter 14,4V 1% dist, och sen 13,8V <0,1% dist..
Eller tvärt om..
Det är ju ganska lätt för tillverkaren att trolla med siffrorna för nån som inte vet hur man läser och jämför. hmm

Koer sagt:
Lägre spänning och lägre THD vid samma effekt skvallrar för ett bättre steg än det som lämnar samma siffror vid högre spänning och THD...

Absolut är det det.
Det är därför jag föredrar den gamla kubmätningen då den var väldigt ärlig av sig.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
30 september 2011 · 21 761 Inlägg

wipin skrev:
Bör jag inte köra på en större säkring? Och vilken styrka ska jag ha på den i såna fall?

Jag ser ingen nackdel att använda så stor säkring som kabelarean tillåter, även om slutsteget drar betydligt mindre ström än så. Du kan använda uppåt 150 A säkring till din kabel om man följer EMMA:s säkringstabell, sätt gärna en sån säkring.

Sedan skadar det inte att mäta vilken spänning du har vid steget (och batteri förstås), som M_icke_ skriver så är det inte bra med spänningsdippar. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang