4097
Sök

extra batteri till ljudet

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
30 september 2005
Trådstartare
#1
ifall man ska instalera väldigt mkt ljud i bilen då  har jag sett att folk köper ett till batteri då är frågan vart ställer man batteriet hur kopllar man in det och hur mår generatorn?


Bmw osv..

6 851 Inlägg
30 september 2005
#2
UseDubbelTurbo skrev:
ifall man ska instalera väldigt mkt ljud i bilen då  har jag sett att folk köper ett till batteri då är frågan vart ställer man batteriet hur kopllar man in det och hur mår generatorn?

Det va många frågor. Man ställer extra batteriet helst i närheten av sina steg.
Ju närmre ju bättre.
Sen tar du en strömkabel (typ 21kvmm) från din + till ett skiljerelä,sedan vidare till bakre batt.
Skiljerelä är för att strömmen inte skall kunna fytta från bakre till främre batt. utan enbart åt ett håll.
Se oxå till att du använder någorlunda lika batt. både bak och fram.
Din generator? ja det beror ju på vad du har för någon, men normalt på en nyare bil så skall det inte vara några prob.

Jag kommer själv göra etta inom en snar framtid. Skulle kunna maila bilder sedan hur man gör.

Mvh/Tiaz


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
30 september 2005
Trådstartare
#3
Tiaz skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
ifall man ska instalera väldigt mkt ljud i bilen då  har jag sett att folk köper ett till batteri då är frågan vart ställer man batteriet hur kopllar man in det och hur mår generatorn?

Det va många frågor. Man ställer extra batteriet helst i närheten av sina steg.
Ju närmre ju bättre.
Sen tar du en strömkabel (typ 21kvmm) från din + till ett skiljerelä,sedan vidare till bakre batt.
Skiljerelä är för att strömmen inte skall kunna fytta från bakre till främre batt. utan enbart åt ett håll.
Se oxå till att du använder någorlunda lika batt. både bak och fram.
Din generator? ja det beror ju på vad du har för någon, men normalt på en nyare bil så skall det inte vara några prob.

Jag kommer själv göra etta inom en snar framtid. Skulle kunna maila bilder sedan hur man gör.

Mvh/Tiaz

hej tack för alla svar men jag har ingen nyare bil jag har en peugeot från 1989 och sen tänkte jag fråga när bör använde ett extra batteri för nu när jag vridar på volym så blinkar varenda lampa i bilen o då har jag inte mkt ljud alls


Bmw osv..

6 851 Inlägg
30 september 2005
#4
Optima gul är ju inga dåliga batterier direkt. Kolla så du har bra jord till ditt batteri samt till din generator.


172 Inlägg
30 september 2005
#5
UseDubbelTurbo skrev:
Tiaz skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
ifall man ska instalera väldigt mkt ljud i bilen då  har jag sett att folk köper ett till batteri då är frågan vart ställer man batteriet hur kopllar man in det och hur mår generatorn?

Det va många frågor. Man ställer extra batteriet helst i närheten av sina steg.
Ju närmre ju bättre.
Sen tar du en strömkabel (typ 21kvmm) från din + till ett skiljerelä,sedan vidare till bakre batt.
Skiljerelä är för att strömmen inte skall kunna fytta från bakre till främre batt. utan enbart åt ett håll.
Se oxå till att du använder någorlunda lika batt. både bak och fram.
Din generator? ja det beror ju på vad du har för någon, men normalt på en nyare bil så skall det inte vara några prob.

Jag kommer själv göra etta inom en snar framtid. Skulle kunna maila bilder sedan hur man gör.

Mvh/Tiaz

hej tack för alla svar men jag har ingen nyare bil jag har en peugeot från 1989 och sen tänkte jag fråga när bör använde ett extra batteri för nu när jag vridar på volym så blinkar varenda lampa i bilen o då har jag inte mkt ljud alls

Jag har också detta problemet i min A3:a, men jag måste ha en ny generator då smile Köper en på 120A smile
Men skall du byta batteri, ett rödt optima fram och ett gult bak. Jag er av typen, ju tjockare ju bettre. Från mitt fram batteri, så har jag 35kvmm kabel till det jag har bak. Och från det bak till slutsteget så har jag 50kvmm kabel med ström och jord !

Norsk DB-drag Mästare 2006
Street A

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
1 oktober 2005
#6
jag funderar stark på att göra två egna ström kretsar i min, dvs batteriet fram till bilen som standard sedan peta dit en generator till som driver ett batteri bak, som då ganska uppenbart e till för stereo osv... borde väll funka bra eller?


172 Inlägg
1 oktober 2005
#7
Xoff skrev:
jag funderar stark på att göra två egna ström kretsar i min, dvs batteriet fram till bilen som standard sedan peta dit en generator till som driver ett batteri bak, som då ganska uppenbart e till för stereo osv... borde väll funka bra eller?

Det kan bli bra, men då er det nog bettre att byta ut orginal generatoren istället. Det vill nog spara deg för mycket jobb skall jag nog tro !
Men viss du skall sätta ditt en generator till, så får du berätta hur det gick smile

Låter ju inte dumt, men det kan bli lite jobb med det.
Men lycka till smile

Norsk DB-drag Mästare 2006
Street A

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
1 oktober 2005
#8
nja, så farligt mycket jobb blir det nog inte, kör ju 740 å har till å med ett extra fäste original på motorn, bara modda lite så ska nog en generator passa... smile tror tillåmed det blir billigare än att köpa en soleniod...


172 Inlägg
1 oktober 2005
#9
Då blir det nog inte så jette svårt smile
I min A3:a så er det inte så jette mycket plats under huven smile, men i en 740 er det "lite" mer plats smile

Blir nog bra smile

Norsk DB-drag Mästare 2006
Street A

859 Inlägg
1 oktober 2005
#10
http://forum.zatzy.com/showthread.php?t … iljerel%E4

Koppla så, och det kommer att funka finfint. Det spelar ingen roll om batterierna är helt olika. Men vid ren paralellkoppling är det viktigt att betterierna är av samma modell och skick.

Lycka till, och var försiktiga när ni kopplar.

MVH Theo



Sök