5512
Sök

Funderingar kring bilval - A4 eller A4 eller vad ska jag mer titta på?

198 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
Under senaste året så har tanken att byta till något nyare och lite större dykt upp flera gånger. A3an (2,0 FSI -04) jag har nu är förvisso en riktigt kul bil med fullt tillräckliglig komfort men det känns som att det saknas något ändå. Lite mer praktisk, dvs ett par dörrar till och lite mindre snökänslig, dvs quattro. I övrigt, toppenbil.. eller ja.. den är ju ljusgrå.

Tankarna har närmast gått till en A4, antingen en B7 (2005 - 2007) eller B8 (2008-.

Provade en A4 B8 2,0 TDI 170 quattro för några veckor sedan och blev totalt såld på den bortsett från antalet kronor som skulle behöva vandra ut från kontot vid ett köp. Fabriksny är därför inte helt aktuellt i dagens läge.
Ska se till att provköra en 2,0 TFSI quattro också eftersom det är svårt att få diesel att löna sig på runt 1000 mil om året samt att lite mer effekt alltid är lockande.

Alternativ två eller hur man ska se det är en sen B7 i bra skick och vettig historik. Provkörning inplanerad tills imorn. 2,0T borde vara det vettigaste valet vad jag kan se om jag inte ska köra diesel och stå ut med skatten.

Sen är det ju alternativ tre och uppåt.. Passat, Subaru Legacy (provkörd, bra utom plastig inredning), Skoda Superb... Ja, egentligen vad som helst förutsatt att det är en "vanlig" bil med fyrhjulsdrift och hyggligt bra drag i. Suvar och liknande är inte aktuellt.

Prisgränsen oavsett vad det blir i slutändan går nånstans runt 300k kr.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
30 september 2011
För 300k hade jag valt en Subaru Legacy eller ännu hellre (för min del) Outback med boxerdiesel, det är inga raketer men verkar vara driftsäkra och trevliga bilar (har haft min legacy i snart ett år utan konstigheter), visst de är plastigare än tyska bilar meeeeeeeen å andra sidan så kostar de ju inte en arm och ett ben om året i underhåll. Legacy/Outback har ju t.ex fri service i tre år eller 4500 mil, första service som du får betala själv kommer således vid 6000 mil...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

198 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
Var och tittade på en A4 idag, en tidig 2008, 2,0T quattro med i stort sett den utrustningen som jag vill ha. I det stora hela en väldigt postitiv upplevelse.

Några förslag på vad man mer kan titta på?

Sök