Andromeda skrev:
Den största osäkerheten kring detta ligger ju ändå i att man
hyr bilar av varandra. Man vet ju hur många personer som verkar vettiga annars som är riktiga klappmongon i trafiken och inte kan köra bil för fem öre (och än värre, de tycker själva att de kör bra). Antingen är de oförsiktiga med bilen över ojämnheter och hinder, smäller upp dörrar hur som helst, eller orsakar ideligen tillbud då de gör något helt annat än att köra bil. Kan inte hantera en växellåda och en koppling på ett vettigt sätt osv.
Så ska man hyra ut sin bil, och sedan riskera att få tillbaka den med glapp drivlina då någon idiot misshandlat kopplingen eller klonk i framvagnen för att någon prickat alla potthål som finns.
Vem är det som avgör vad som ska ersättas, och vilket skick bilen var i före och efter? Hur är det med uppkomna fel man inte märker ögonblickligen efter uthyrningen? Hur går det till att teckna skadeförsäkringen innan varje uthyrning. Låter omständligt. Vem godkänner den som vill hyra bil,och hur avgörs det att denne kan köra bil. Kan jag neka att hyra ut bilen till någon jag inte får bra vibbar av?
Priserna var inte heller mycket att hurra över. 175 spänn/dygn för en gammal Corolla? Då kan jag lika gärna åka till en riktig uthyrningsfirma och hyra en i stort sett ny bil om jag lägger till ett par kronor.
Jag läste en tidningsartikel någonstans om en bilpool där privatpersoner ställde upp med sina egna bilar och där medlemmar i poolen kunde hyra. Men de priserna var inte i närheten, där snackar vi självkostnadspris och lite för besväret.