Rolla bilen - hjälp med färg tips

Usk
6 september 2011 · 8 Inlägg

Har som tidigare nämnt ful lack på min Golf III. Så har tänkt att man antingen ska ta tag i det eller bara bättra på så det håller tills man säljer bilen.

Tanken slog mig nu när jag läst om många andra.
Är det svårt att rolla bilen blank?

Är en perfektionist ut i topparna gällande grundarbete så vad tror ni? Var får man tag på billigast material för denna operation?

Bilen är idag mintgrön - vilken ska den nya färgen bli?

Mvh.
Emelie

evilaudio
6 september 2011 · 16 195 Inlägg

rolla en bli blank e INGET ja skulle rekomendera..   hela bilen kommer se ut som ett apelsinskal.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
weisse
6 september 2011 · 56 Inlägg

Jag skulle föreslå att du inte rollar den, införskaffa dig en spruta och testa dig på

Senast redigerat av weisse (6 september 2011)

Mitsubishi Evo 6 TME "Time Attack 2013" (2000)
Usk
6 september 2011 · 8 Inlägg

Haha finns 1000 anledningar till varför just jag inte ska hålla i en färgspruta. Läst på massa forum om folk som rollat sina bilar och det har blivit skitbra.. Men du/ni vet nog bättre än mig.

evilaudio
6 september 2011 · 16 195 Inlägg

Usk skrev:
Haha finns 1000 anledningar till varför just jag inte ska hålla i en färgspruta. Läst på massa forum om folk som rollat sina bilar och det har blivit skitbra.. Men du/ni vet nog bättre än mig.

man KAN få de bra.. men då ska du köpa en färg som e TJOCK som man sen kan polare ner så att den blir helt slät å blank.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Diesel_Johansson
6 september 2011 · 10 Inlägg

Rolla bilen går bra om man tar en matt färg, men kommer att kännas på ytan endå.

Volvo 244 Dl "Finbilen" (1986)
Volvo 945 gl TDIC "Lastbilen" (1993)
weisse
6 september 2011 · 56 Inlägg

Det går alltid att lämna iväg bilen också så du får ett bra resultat.

Mitsubishi Evo 6 TME "Time Attack 2013" (2000)
Usk
6 september 2011 · 8 Inlägg

Den får kännas hur den vill - BARA jag rör den. Tack för tipset om den tjocka färgen, ska rådslå med min styvfar. smile

Någon speciell kulör du/ni kan rekomendera? smile

DanneGTV6
6 september 2011 · 270 Inlägg

Usk skrev:
Haha finns 1000 anledningar till varför just jag inte ska hålla i en färgspruta. Läst på massa forum om folk som rollat sina bilar och det har blivit skitbra.. Men du/ni vet nog bättre än mig.

Det kan bli skitbra, om man våtsslipar och polerar efteråt

weisse
6 september 2011 · 56 Inlägg

DanneGTV6 skrev:

Usk skrev:
Haha finns 1000 anledningar till varför just jag inte ska hålla i en färgspruta. Läst på massa forum om folk som rollat sina bilar och det har blivit skitbra.. Men du/ni vet nog bättre än mig.

Det kan bli skitbra, om man våtsslipar och polerar efteråt

Men vem lägger ner den onödiga tiden när man kan göra det riktigt från början? Trams...

Mitsubishi Evo 6 TME "Time Attack 2013" (2000)
schnauz
6 september 2011 · 1 758 Inlägg

Det är inte svårt, men det kräver tid och noggrannhet.
I princip alla färger som är avsedda för att appliceras med pensel eller roller är alldeles för tjocka för att kunna målas på en bil med bra resultat. Trick nummer ett är alltså att späda färgen. Den ska vara ungefär lika rinnig som om du ska måla med spruta - lite tjockare än vatten. Man får prova sig fram lite här, börja lågt och testmåla lite medans du spär ut färgen mer och mer. Rätt utspädd ska färgen flyta ut lite, så den blir slät efter att den målats på. Dock inte så utspädd att man får rinningar. Lite balansgång, men det får man prova sig fram till.
Trick nummer två är skumgummirollers av hög kvalitet. "Håriga" rollers av samma typ man har på väggarna hemma går förstås bort. Satsa på att köpa lite dyrare grejer på en riktig målaraffär.
Sen är det bara att börja måla. Eftersom färgen är så utspädd behövs det ofta flera lager för att få bra täckning, men det beror förstås på kulören och märket på färgen.
Går att få det ganska blankt på detta sätt, men vill man åt det lilla extra får man våtslipa och polera.

http://forumbilder.se/images/4c2011113225Afa78.jpg
http://forumbilder.se/images/252011113301A5158.jpg
http://forumbilder.se/images/1e2011113142A7124.jpg

Klart att man ofta får ett bättre resultat om man målar med riktig spruta, men det kostar väldigt mycket mer och kräver en del färdighet för att bli bra. Rolla kan vem som helst göra och det kostar typ 500 spänn med färg, förtunning, alla verktyg och slippapper.

Senast redigerat av schnauz (6 september 2011)

Usk
6 september 2011 · 8 Inlägg

Tusen tack smile

DanneGTV6
6 september 2011 · 270 Inlägg

weisse skrev:

DanneGTV6 skrev:

Usk skrev:
Haha finns 1000 anledningar till varför just jag inte ska hålla i en färgspruta. Läst på massa forum om folk som rollat sina bilar och det har blivit skitbra.. Men du/ni vet nog bättre än mig.

Det kan bli skitbra, om man våtsslipar och polerar efteråt

Men vem lägger ner den onödiga tiden när man kan göra det riktigt från början? Trams...

Vad är det som säger att det inte är riktigt att rolla? Slutresultatet går ju att få exakt lika bra som att spruta. Men visst jag kör själv med lackspruta. Men rätt kul att att kunna säga "den här bilen är rollad" "vaaa?"

evilaudio
6 september 2011 · 16 195 Inlägg

DanneGTV6 skrev:

weisse skrev:

DanneGTV6 skrev:

Det kan bli skitbra, om man våtsslipar och polerar efteråt

Men vem lägger ner den onödiga tiden när man kan göra det riktigt från början? Trams...

Vad är det som säger att det inte är riktigt att rolla? Slutresultatet går ju att få exakt lika bra som att spruta. Men visst jag kör själv med lackspruta. Men rätt kul att att kunna säga "den här bilen är rollad" "vaaa?"

fast de e ju faaaan så mycke enklare att spruta en bil..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
The_bussdriver_man Offroader på hobbynivå
5 oktober 2011 · 137 Inlägg

Dock krävs det ju oftast ett ställe för att kunna sprutlacka en bil eller vad man nu ska göra det på... gärna någonstans där det inte är någon eller väldigt liten risk för damm eller annat övrigt skräp.. rolla kan man ju göra på sin parkering även om det inte alltid uppskattas.. (ja jag vet att damm och skräp kan förekomma där med) men känns inte lika viktigt om man nu väljer att rolla tänker jag! skall själv rolla min vinterbruksis till i alla fall en färg i stället för dom 3 som den är nu smile

Inget annat än: bak eller 4-hjulsdrift gäller =)
Vad då bilskatt??
germ424
6 oktober 2011 · 267 Inlägg

skaman rolla en bil så så solla på bara, blir inte snyggt ändå, knottrig yta o roller märken, inte fint

rostskyddsmålare
schnauz
6 oktober 2011 · 1 758 Inlägg

germ424 skrev:
skaman rolla en bil så så solla på bara, blir inte snyggt ändå, knottrig yta o roller märken, inte fint

Har du ens läst tråden?

marcussomfan
7 oktober 2011 · 467 Inlägg

schnauz skrev:

germ424 skrev:
skaman rolla en bil så så solla på bara, blir inte snyggt ändå, knottrig yta o roller märken, inte fint

Har du ens läst tråden?

Hahaha.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang