Någon med antispinn ,Saab 9000 TCS?

VirreEriksson
3 oktober 2011 · 1 301 Inlägg

Hej!
Kan någon kolla var vakuumslangarna ska sitta?
Köpte med en pedlarbil, en saab 9000 2.3t aero -95a.
Bilen ryckte osv och nu får tcsen in i limphome mode ( så att gaspedlen är väldigt trög osv)
Alla vakuumslangana under huven behövdes bytas men kan inte riktigt minnas hur de ska sitta.
I med tcs så sitter de en "box" på var sin sida under huven med slanganslutningar.

Bilder förklarar bättre wink

Har markerat ALLA vakumnipplarna med olika färger, bild1
Den stora mörkblåa är en anslutning UNDER spjällhuset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-9ea73319d15e0100e2fe4ee71626c5ae.jpg

bild2:
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141981/141981-e5dc6073980b9fed84b3e2acbd8ac320.jpg

På bild 1 så skla det även sitta någon typ av "backventil" men vet inte på vilken anslutning den ska sitta.
Även en slang som går ifrån dumpen som ska in i boxen till höger..

Någons som vet eller kan reda ut hur allt ska sitta? x)

// Virre

Senast redigerat av VirreEriksson (4 oktober 2011)

VirreEriksson
4 oktober 2011 · 1 301 Inlägg

Måste väll vara någon med en 9000 och antispinn som kan kolla var vakuumslangarna ska sitta? smile

ludwiglionell
5 oktober 2011 · 588 Inlägg

måste fråga nu när vi har en bild uppe! vad är de för speciellt spjällhus aeron har ? har sätt de på några få bilar men inte har jag de på min 9000 cse ? kan någon förklara tack ?

VirreEriksson
5 oktober 2011 · 1 301 Inlägg

Hamster skrev:
måste fråga nu när vi har en bild uppe! vad är de för speciellt spjällhus aeron har ? har sätt de på några få bilar men inte har jag de på min 9000 cse ? kan någon förklara tack ?

Saab 9000 med antispinn (tcs) har detta speciella spjällhus så har inget med aero att göra smile

ascona-tic
6 oktober 2011 · 1 496 Inlägg

Har lärt mig att undvika tcs 9ks men vet hur slangarna ska sitta efter ca 2min googlande testa att googla på bilder ( tcs 9000 )

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
jonTe
6 oktober 2011 · 5 710 Inlägg

Hamster skrev:
måste fråga nu när vi har en bild uppe! vad är de för speciellt spjällhus aeron har ? har sätt de på några få bilar men inte har jag de på min 9000 cse ? kan någon förklara tack ?

Som sagt....det är inte speciellt för aeron utan för motorer med TCS.
Spjällhuset är elektroniskt på TCS-bilarna så när man gasar trycker man på en givare som registrerar pedalläge in i styrenheten och styrenheten gasar med en liten elmotor.
Skulle det spinna kommer spjällvinkeln (gasen) minska tillsdess att det öpphör spinna.
Detta sker trots att man håller "gas i bött" inne i bilen.

Bilar med TCS låter jäkligt gött i förhållande till icke TCS-bilar....jag har vid något tillfälle tänk tanken att konvertera ett gammalt TCS-spjäll till manuell gas bara därför....smile

MVH Jonas
..............
ludwiglionell
6 oktober 2011 · 588 Inlägg

jonTe skrev:

Hamster skrev:
måste fråga nu när vi har en bild uppe! vad är de för speciellt spjällhus aeron har ? har sätt de på några få bilar men inte har jag de på min 9000 cse ? kan någon förklara tack ?

Som sagt....det är inte speciellt för aeron utan för motorer med TCS.
Spjällhuset är elektroniskt på TCS-bilarna så när man gasar trycker man på en givare som registrerar pedalläge in i styrenheten och styrenheten gasar med en liten elmotor.
Skulle det spinna kommer spjällvinkeln (gasen) minska tillsdess att det öpphör spinna.
Detta sker trots att man håller "gas i bött" inne i bilen.

Bilar med TCS låter jäkligt gött i förhållande till icke TCS-bilar....jag har vid något tillfälle tänk tanken att konvertera ett gammalt TCS-spjäll till manuell gas bara därför....smile

ahaa då förstår ja men varför låter de speciellt för yikes?

jonTe
7 oktober 2011 · 5 710 Inlägg

Hamster skrev:

jonTe skrev:

Hamster skrev:
måste fråga nu när vi har en bild uppe! vad är de för speciellt spjällhus aeron har ? har sätt de på några få bilar men inte har jag de på min 9000 cse ? kan någon förklara tack ?

Som sagt....det är inte speciellt för aeron utan för motorer med TCS.
Spjällhuset är elektroniskt på TCS-bilarna så när man gasar trycker man på en givare som registrerar pedalläge in i styrenheten och styrenheten gasar med en liten elmotor.
Skulle det spinna kommer spjällvinkeln (gasen) minska tillsdess att det öpphör spinna.
Detta sker trots att man håller "gas i bött" inne i bilen.

Bilar med TCS låter jäkligt gött i förhållande till icke TCS-bilar....jag har vid något tillfälle tänk tanken att konvertera ett gammalt TCS-spjäll till manuell gas bara därför....smile

ahaa då förstår ja men varför låter de speciellt för yikes?

Det vet inte jag heller.....men något är det smile

MVH Jonas
..............
VirreEriksson
7 oktober 2011 · 1 301 Inlägg

någon som har kolla på hur slangarna ska sitta, googlade som ascona-tic sa men var inga tydliga bilder hmm

Froborg
7 oktober 2011 · 323 Inlägg

Tog mig 30 sec på google i mobilen.
http://www.saablink.net/forum/car-probl … /38346.htm

Ford Thunderbird "Turbo Coupe" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang