4282
Sök

Köpa bil med kredit hos bilia, lite frågor!

3 259 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Hej! Ska köpa en bil av en person som tagit bilen på kredit av Volvo/bilia. Han säger att efter att jag har köpt bilen så flyttar han skulden på bilen till huset eller vad han bubblade om. Han hade alla papper färdigt som jag skulle få se när jag kommer och så skulle vi skriva ett kvitto på att han skulle ta bort krediten från bilen. Personen är enda ägaren på bilen, han köpte den alltså ny på Volvo.

Jag hade ju hellre sett att krediten hade varit väck men han antydde på att man flyttade krediten efter att bilen var såld.

Hur ska man göra i en sån här situation? Nån som kan upplysa mig?

Kan man göra på "hans sätt" och samtidigt göra det säkert för mig så att krediten inte ska kvarstå?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Muttley
6 oktober 2011
Om krediten är bunden till bilen så kommer du inte kunna äga bilen. Krediten måste lösas helt och hållet för att du ska kunna göra ägarbytet. Han kan inte flytta över ett billån till sitt huslån.
Så han får ta lån på resterande summa som är över det ni kommit överens om och måste lösa de på bilia innan ni kan skriva papper.

Så var de för mig på volvia (göinge bil)

7 281 Inlägg
6 oktober 2011
Man kan väl göra affären hos Volvo/Bilia så att pengarna går direkt över hos dom?
Det stämmer INTE att man flyttar krediten/betalar EFTER att bilen är såld!

3 259 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Nu vet jag inte om menade att vi tex gör affären på söndag och han fixar allt på måndag och sen postar han papprena på bilen... Jag har väldigt begränsad möjlighet att göra affär i veckan då jag jobbar. Men ni menar att det inte finns nån annan möjlighet för mig att vara säker än att gå till bilia med honom och lösa det där så man får kvitto på att krediten är löst?

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Forummoderator
18 283 Inlägg
6 oktober 2011
JonR skrev:
Nu vet jag inte om menade att vi tex gör affären på söndag och han fixar allt på måndag och sen postar han papprena på bilen... Jag har väldigt begränsad möjlighet att göra affär i veckan då jag jobbar. Men ni menar att det inte finns nån annan möjlighet för mig att vara säker än att gå till bilia med honom och lösa det där så man får kvitto på att krediten är löst?

DU ska lösa krediten på Bilia! Med eller utan säljaren. Hör med dessa vad den aktuella skulden är. Löser inte säljaren skulden kommer den på dig. Halvkul. Ge säljaren ev. överskott på skulden och resten behåller du för lösen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 259 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Okej! Vad gör man om skulden på bilen är mer än vad jag ger för den? Då måste väl han slanta in resterande på nåt sätt om nu det är möjligt. Mvh

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Muttley
6 oktober 2011
Är du säker på att affären ska göras så ta ledigt en stund så ni hinner in och lösa allt.

Forummoderator
18 283 Inlägg
6 oktober 2011
JonR skrev:
Okej! Vad gör man om skulden på bilen är mer än vad jag ger för den? Då måste väl han slanta in resterande på nåt sätt om nu det är möjligt. Mvh

Då skulle jag inte köpt bilen. Alternativt är väl att han GER dig pengar för att ta den. Inte så troligt scenario... Hur känns säljaren? Haft bilen länge? Skött service?

Nä, ring Bilia, kolla skuld. Få OCR-nummer och aktuell skuld den dag du ska köpa den. Åk med säljare till banken och betala in på BG/PG tillsammans.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

saabtok
1 306 Inlägg
6 oktober 2011
Dieselsmurfen skrev:
JonR skrev:

Då skulle jag inte köpt bilen. Alternativt är väl att han GER dig pengar för att ta den. Inte så troligt scenario... Hur känns säljaren? Haft bilen länge? Skött service?

Nä, ring Bilia, kolla skuld. Få OCR-nummer och aktuell skuld den dag du ska köpa den. Åk med säljare till banken och betala in på BG/PG tillsammans.

Så gjorde ja med min saab 9-5 osså fick köparen resterande av va han begärde för bilen ..Enklast så

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

3 259 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Han är enda ägaren som har brukat den som taxi personligen tidigare. Serviceavtal med bilia så själva bilen är nog okej, bara man löser det med krediten! Ska ringa bilia imorgon!

Tack för all hjälp!

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (6 oktober 2011)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

52 Inlägg
6 oktober 2011
Jag köpte en bil på avbetalning på bilia för något år sen och då var det omöjligt att sälja bilen utan att lånet var löst.
Det beror ju till största delen av att bilen är säkerheten och om säkerheten säljs är den ju lite meningslös.

Jag fick rådet av DNB NOR FINANS som hade lånet att jag skulle lösa det med ett vanligt privatlån på banken innan jag sålde vidare den

3 259 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
Pratade med säljaren idag, han hade fått alla papper om att skulden skulle betalas av från bilia bara för att han ville sälja den och att bilia hade sagt att han kunde sälja den och lösa skulden efteråt(vilket han säkert kan) men hur som helst så skulle vi göra upp affären på bilia eller en bank så krediten blir löst! Får åka två vändor på 20mil styck men det kan det vara värt! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Sök