Jag fick höra av en återförsäljare att mina två T1500-1bd skulle bli perfekt för en HDC3 15" då det behövdes rikligt med effekt för att de skulle prestera ordentligt, med så är det väl alltid med stora basar.
Jag var ute efter en 15" då men det skulle funka super med en 18" också sade han. Glömde skriva det.
1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
140 e väll ändå lågt siktat?! Jag hade 2st DD2518 i min bil. Dom drevs på ett DLS CAD15 som i sin tur satt på en 100A säkring, uppskattningsvis alltså kanske 500W per element. Detta lirade trots allt 149,5 dB med dörrarna stängda, strax över 150 med förardörren öppen. Då var detta trots allt ett ganska oseriöst snabb-bygge...
Gick efter mitt egna resultat. 142 db med 1600 rms i en 170 liters låda med 2 st 6" portar iofs
Vad gjorde du då för fel?
När jag hade min DD2515 i 125 liters låda med 1st 6" port drivet på mitt CAD15 i 2ohm (900w på pappret) lirade ju jag 144,9dB o då va lådan riktigt djupt avstämd.
Men visst de beror mycke på bilen...
Haha inte en aning. Har grejerna i en odämpad 945 Driver den iofs på ett 4-kanals som ger 1600 rms på pappret Blir ny låda nästa lördag och tävling på söndagen, kan återkomma med resultat då
Jag fick höra av en återförsäljare att mina två T1500-1bd skulle bli perfekt för en HDC3 15" då det behövdes rikligt med effekt för att de skulle prestera ordentligt, med så är det väl alltid med stora basar.
jo får beställa en sån db mätare och se sen hur högt man spelar.. som sagt beror ju mycke på bilen och gammal jänke plåt och ju kanske inte de bästa att bygga, inte så jävla mycke isolerat som nya bilar mäst bara ren plåt...
men åt vilket håll ska porten vara åt ? vet ju att jag ska ha allt uppåt taket men ska den vara på en sida närmare fönstret eller närmare kofferten eller närmare ryggstödet ?
tänkte så jag kan börja räkna ut lite åt vilket håll lådan blir
om lådan skulle vara 250L måste jag inte göra lådan ca 280L då ? då hamnar man väll ca på 250L ? när port och element är på plats? eller jag utgå från 250 L kommer jag att hamna på ca 220L snabbt och trött räknat
Jag fick höra av en återförsäljare att mina två T1500-1bd skulle bli perfekt för en HDC3 15" då det behövdes rikligt med effekt för att de skulle prestera ordentligt, med så är det väl alltid med stora basar.
Missa totalt att du hade TVÅ steg
1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
men åt vilket håll ska porten vara åt ? vet ju att jag ska ha allt uppåt taket men ska den vara på en sida närmare fönstret eller närmare kofferten eller närmare ryggstödet ?
tänkte så jag kan börja räkna ut lite åt vilket håll lådan blir
om lådan skulle vara 250L måste jag inte göra lådan ca 280L då ? då hamnar man väll ca på 250L ? när port och element är på plats? eller jag utgå från 250 L kommer jag att hamna på ca 220L snabbt och trött räknat
220 + 30 liter var det nog tänkt. Om du har vägg som en option så skulle jag inte tvekat på en sådan. Jag är inget ljudproffs men skulle jag ha allt uppåt så hade jag haft både bas och port så långt bak som möjligt för att använda bilens resonans på bästa sätt, tror inte att det spelar någon större roll i vilken konfiguration. En del har ju porten bakåt vilket inte verkar fel heller.
Senast redigerat av Jampa (9 oktober 2011)
1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Näh måste bara fråga en sista sak.. Ska lådan vara 250L när port och bas är på plats ?!? då måste jag ju ränka ut basen på 6.2liter eller vad den ligger på och porten kanske på 10-15 L så då måste jag göra den ca 270L ??
Vill bara ha de svaret så är jag nöjd sen och ett stort tack för hjälpen
Näh måste bara fråga en sista sak.. Ska lådan vara 250L när port och bas är på plats ?!? då måste jag ju ränka ut basen på 6.2liter eller vad den ligger på och porten kanske på 10-15 L så då måste jag göra den ca 270L ??
Vill bara ha de svaret så är jag nöjd sen och ett stort tack för hjälpen
så 250L och sen ska bas och port dit så den hamnar på 230 L eller nå sånt eller är jag helt blåst ?
Då tar vi det från början.. 250 liter TOTALVOLYM.. en port på 750cm2 och 40cm lång.
Det är ALLT du behöver veta, hur många liter lådan är minus bas och port är ganska ointressant just nu då just den basen i just den lådan spelar hur bra som helst.
Finns många teorier kring placering utav bas och port då utsläckning utav vissa frekvenser kan bli en skittråkig effekt, port och bas bör vara placerat i Baffel och riktat bakåt i en kombi. Alternativ 2, bas och port på motsatt sida från varandra, alternativ 3 placera basporten där du vill ha den bygg sedan vinklade rör så basporten får samma funktion som om den var placerad bredvid/mittemot basen, fast denna applikation brukar ge tråkiga blåsljud...
Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Är inte bas och port på liknande avstånd längdmässigt till längsta bortre punkt i bilen så finns mer risk för ofas i dessa i kupén. Kan iofs vara bra om man vill få bort lite av kupéns egenresonans och få ett fastare ljud då de arbetar mot varandra lite, men man förlorar en del bas har jag märkt.
1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!