3987
Sök

Inbyggt baselement i baslådan, varför?

385 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Tja!

Kom över ett komplett baspaket med hemma byggd baslåda.

Över till frågan, denna lådan är byggd så att baselementet sitter i baslådan, man ser alltså inte elementet någonstanns. Det sitter även 3 portar på ca 18cm i diameter var, de är de ända hålen i lådan. Varför är det byggt på detta sätt och spelar det sämre eller bättre på detta viset? Kan dock inte svara på hur det är byggt i lådan då jag inte ser elementet.

Tacksam för svar, för-nackdelar, eller egna tankar.

Mvh

1 045 Inlägg
14 oktober 2011
det är en bandpass låda,
du har lådan i bagaget på en sedan bil och portar genom hatthyllan så du får allt ljud i bilen

bästa lådan du kan ha i en sedan om basen passar ihop med den.

385 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
NMI skrev:
det är en bandpass låda,
du har lådan i bagaget på en sedan bil och portar genom hatthyllan så du får allt ljud i bilen

bästa lådan du kan ha i en sedan om basen passar ihop med den.

Okej tack för snabbt svar! Dock ska jag ha den i en 945 så sedan problemet har jag inte. Tror du att du kan länka något projekt/bilder på hur sådana lådor blir byggda?

Mvh

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
14 oktober 2011
Klicka på min länk i min signatur till Expressen så ser du en bandpasslådan modell STOR. Det är samma princip som din bara det att min är många hundra liter större.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

4 693 Inlägg
15 oktober 2011
Du kan använda den lådan i din bil. Det gör inget, tycker du att det spelar bra så smile

Här är en bild på en bandpass (min gamla)

Utan lock

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58027/801966_kq9w47.jpg

Med lock

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58027/801963_6ea5yk.jpg

Booyakasha!

385 Inlägg
15 oktober 2011
Trådstartare
Tack för svaren och bilder!!

Det är ingen skillnad på hur man ställer in slutsteget till en så kallad bandpasslåda?

Mvh

4 693 Inlägg
15 oktober 2011
Gainen ska du vara försiktig med, får du distand signal så kommer du inte höra det i en sådan konstruktion.

Sen beroende på avstämning så tycker jag man kan ha subsonic lite högre än vad man skulle haft i en portad

Booyakasha!

385 Inlägg
15 oktober 2011
Trådstartare
Softis skrev:
Gainen ska du vara försiktig med, får du distand signal så kommer du inte höra det i en sådan konstruktion.

Sen beroende på avstämning så tycker jag man kan ha subsonic lite högre än vad man skulle haft i en portad

Med distand menar du att det spelar dist i basen eller? Det där med subsonic är jag inte med på riktigt..menar du den såkallade superbas vredet då? För den har jag hört att man inte ska pilla på alls för att baselementet kan ta stryk.

Mvh

451 Inlägg
15 oktober 2011
Subsonic är ett filter som tar bort "oönskade frekvenser", tex om du inte vill att din bas ska spela under 30hz, då ställer du subsonic på 30hz. Bassboost ska stå på noll.

Edit: Subzonic kan också heta HPF eller highpass på vissa steg.
Senast redigerat av Landstrom (15 oktober 2011)

385 Inlägg
15 oktober 2011
Trådstartare
tack för svar, tråden kan låsas.

R1 driver!
5 128 Inlägg
15 oktober 2011
Landstrom skrev:
Subsonic är ett filter som tar bort "oönskade frekvenser", tex om du inte vill att din bas ska spela under 30hz, då ställer du subsonic på 30hz. Bassboost ska stå på noll.

Hmm, lustigt då att mitt steg har både LPF och subsonic!
Är väl snarare så att LPF ställer brytpunkten uppåt, och subsonic tar bort oönskade frekvenser neråt i registret.

376 Inlägg
15 oktober 2011
_DamnIt skrev:
Landstrom skrev:

Är väl snarare så att LPF ställer brytpunkten uppåt, och subsonic tar bort oönskade frekvenser neråt i registret.

Visst är det så. Precis som Landstrom skrev.. wink
Subsonic eller HPF, tar bort nedåt..
LPF tar bort över..
Använder du båda, så har du ett bandpassfilter.
Senast redigerat av Simon76 (15 oktober 2011)

R1 driver!
5 128 Inlägg
15 oktober 2011
Simon76 skrev:
_DamnIt skrev:
Landstrom skrev:

Visst är det så. Precis som Landstrom skrev.. wink

Läste lite galet! Missade hans "inte".
Men när han skrev det med HPF och så, det va då jag blev förvirrad.
My bad! roll

Sök