tänkta börja skaffa grejer till att koppla in mitt dls a6 och ett steg till. de sista steget sitter det 2x25amp säkringar i. ska köra med 2 batterier ett fram och ett i bakluckan.vad behöver ja för grovlek på kabel imellan ock ska de va avsäkrat? sen vad behöver ja för säkringar till stegen och hur kopplar jag det bäst? hittade denna http://www.autohifi.se/?category_id=181 … id=HE-1812 kommer det duga i vad för säkringar ska jag ha??tacksam för svar.. Mvh/N!cke
Man kan nog välja åtminstone två olika tillvägagångssätt för att veta vilken säkringsstorlek som är lämplig:
#1. Man utgår ifrån hur stor ström steget kan tänkas dra som mest, sedan dimensionerar man kabel+säkring efter det.
#2. Man utgår ifrån hur mycket ström generatorn orkar ge ut som mest, sedan dimensionerar man kabel+säkring utifrån det.
En del resonerar att det inte är någon vits med att välja större säkring än vad generatorn kan ge, strömmen blir ändå inte högre. Jag personligen väljer alternativ #1 för att ha bra mariginal. I just ditt fall är chansen stor att den teoretiska förbrukningen kan bli mer än 100 A om du kör grejorna hårt och belastar DLS A6 med låg impedans, då skulle jag ha valt absolut minst 21 mm2 kabel med 100 A säkring.
Folk brukar vara snabba med att rekommendera 50 mm2 kabel och man kan tycka det är onödigt med så pass grov kabel, fast jag håller ändå med om att en sån kabelarea sällan är "fel" eftersom man i så fall har bra framförhållning vid eventuell uppgradering av systemet.
a6an står de ju 140amp max + de andra steget som de står 50amp max på är lika med 190.tänker ja rätt då? men lilla steget har jag kör med 30amps säkring och har funkat i ett halvår nu så nånstans emellan 170-190?? fundera faktis på 50 mm2kabel då de i mina ögon är lika bra att ha de klart med grov kabel direkt då de lilla steget ska bytas senare till nått bättre..o sen är man ju aldrig helt nöjd:P
ja blir dyrare i längden att inte köpa det direkt. då får ja köpa två kablar ju. vet du om det är stor skillnad på alu och koppar kabel? priset va de ju skillnad på iaf.har en rätt grov kabel hemma men hur mäter man skiten så ja vet va det är??
Jag skulle då köra på kopparkabel om du redan nu har steg som kan dra uppåt 190A och kommer köpa ännu värre sen. Alukabel kommer ge ett betydligt större spänningsfall vid dom strömmarna, om man nu ens vill köra så mycket ström genom dom.
har en rätt grov kabel hemma men hur mäter man skiten så ja vet va det är??
Sånt är knepigt, tar man tex ett skjutmått och mäter så är det lätt att klämma ihop för mycket och då blir mätningen felaktig. Har själv provmätt på kablar där jag redan vet arean, men det beräknade värdet stämde inte så bra.
Visst får man reda på om det tex är 10 mm2 eller 50 mm2, men man ska ha bättre noggrannhet än så ifall man ska kunna följa säkringsrekommendationer.
kör på den så länge ja bara har ett steg.när ja orkar koppla in båda o får i framsystemet så kan man ju köpa en man vet är 50mm2.o jämföra o byta ut.man kan aldrig få för mkt kabel=) vet du hur grov högtalarkabel man behöver??
Till basen funkar 2,5 mm2 så länge som kabeln inte är flera meter lång, vill man vara helt säker så kan 4 mm2 användas. Till dörrhögtalare går det bra med 1,5 mm2.
nä lång blir den ju inte.helt klart under metern.kan köra 2,5mm2 till dörrarna då ja har massa^^ nä e nog smidigare o köpa 1.5mm2 iaf när man ska dra in skiten