Bästa sättet att få in basljud i Volvo 940 utan att använda skidluckan?

ExtremeBoost
25 september 2011 · 312 Inlägg

Nu har det blivit dags att bygga baslåda till bilen. Men då bilen används i jobbet och funkar om pendlarbil så vill jag kunna använda skidluckan, att bygga en låda med porten in i skidluckan funkar då tyvärr inte. sad
Sakerna jag troligen kommer att använda är 2 st Kenwood W3012 och ett jbl gto 7001 steg. Det bästa blir nog om man sätter en bas på varje sida om skidluckan. Men hur ska man vända basarna för att få in trycket i bilen? ska dom spela bakåt eller framåt mot ryggstödet? Portad eller sluten låda?
Skulle uppskatta lite tips på hur jag ska göra smile

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 september 2011 · 8 744 Inlägg

Så länge som basarna spelar i skuffen så spelar det ingen roll hur du vrider och vänder, det kommer inte bli lika bra som om dom spelar rätt in i kupén. Men kan du inte sätta dom i hatthyllan då?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ExtremeBoost
25 september 2011 · 312 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Så länge som basarna spelar i skuffen så spelar det ingen roll hur du vrider och vänder, det kommer inte bli lika bra som om dom spelar rätt in i kupén. Men kan du inte sätta dom i hatthyllan då?

Så det blir ingen skillnad om man sätter dom mot ryggstödet och tätar runt basen?
Då basarna är 12" kan det nog bli lite svårt att ha den i hatthyllan:P

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
Leo86
25 september 2011 · 1 468 Inlägg

Såga upp hatthyllan o sätt dit 2st 6" portar smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 september 2011 · 8 744 Inlägg

ExtremeBoost skrev:

ChriZtoffer skrev:
Så länge som basarna spelar i skuffen så spelar det ingen roll hur du vrider och vänder, det kommer inte bli lika bra som om dom spelar rätt in i kupén. Men kan du inte sätta dom i hatthyllan då?

Så det blir ingen skillnad om man sätter dom mot ryggstödet och tätar runt basen?
Då basarna är 12" kan det nog bli lite svårt att ha den i hatthyllan:P

Jovist, men då ska dom spela genom skidluckan, ryggstödet blir lite kämpigt att komma igenom. wink Nu vet jag inte hur djup hatthyllan är i en 940 men i min 9-3SS skulle jag då kunna få plats med 15" i hatthyllan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ExtremeBoost
26 september 2011 · 312 Inlägg

Tyvärr verkar det som att hatthyllan i en 940 är bärande så att göra nått större hål än det som redan finns är nog inte så bra.
Att köra upp 2 basportar genom hatthyllan skulle kunna funka då det redan finns ett 6*9 hål uppsågat i plåten från fabrik. Men hur blir det om porten och basen spelar åt olika håll?
Får nog bli att testa att bygga 2 slutna lådor som spelar bakåt.

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
26 september 2011 · 8 744 Inlägg

Bandpass är din lösning! Då får du in allt ljud till kupén via portarna i hatthyllan. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Drönirettab
26 september 2011 · 21 761 Inlägg

Fast de där basarna borde nog egentligen sitta i sluten låda med tanke på ett mycket högt Qts (1,012). Har kikat på bandpass där vardera bas har 35+40 liter netto och 1 st 6" port, det blir väl en del lastutrymme som försvinner då kan jag tänka mig. hmm

ExtremeBoost
26 september 2011 · 312 Inlägg

Tyvärr är försvinner en väldigt stor del av bagaget med 2 såna lådor. Jag tror att jag testar att bygga en sluten låda på 25 liter till varje bas och vänder basen mot ryggstödet.
Tack för alla svar iallafall smile

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
Drönirettab
26 september 2011 · 21 761 Inlägg

Beror ju på vilken musik du tänker spela, men 35-40 liter per bas blir nog inte helt galet som utgångspunkt och sedan eventuellt minska ner volymen. Har dock inte testat den basen. smile

Senast redigerat av Drönirettab (26 september 2011)

MartinF
15 oktober 2011 · 372 Inlägg

Ett annat alternativ är ju om du säljer basarna, köper en st lite bättre bas som kräver mindre låda, sätter den med spännband eller något annat smart spelandes in i skidfacket. Sen när du väl behöver skidfacket släpper du på spännbandet och knuffar/viker den åt sidan där du har en till fästanordning till den.
När du ändå håller på kan du sätta banankontakter på lådan så kan du plocka ur den helt om du någon gång skulle behöva hela bagageutrymmet.

Senast redigerat av Martinfyhr (15 oktober 2011)

Frissan
15 oktober 2011 · 4 693 Inlägg

Går ju att bygga en bandpass till bara en av 12".
Låter säkert bättre med 1 st 12" i bandpass med rören upp i hyllan än 2 st 12" i portad låda

Senast redigerat av Softis (15 oktober 2011)

Booyakasha!
ExtremeBoost
16 oktober 2011 · 312 Inlägg

Nu är lådorna färdiga blev två slutna lådor på 25liter vardera och basarna in mot kupén. Blev faktiskt överraskad över att det lät så bra som det gör. Funkar alldeles utmärkt att spela genom ryggstödet:P  Liten bild på bygget kabeldragningen är dock lite tillfällig.
https://www1.garaget.org/archive/136/135031/186740/186740-2533964.jpg

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
Frissan
16 oktober 2011 · 4 693 Inlägg

Men du måste ju täta runt om lådan tongue

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang