Keramiska bromsars värme

bil_alskaren
8 september 2008 · 110 Inlägg

Vad är anledningen till att keramiska bromsar fungerar bäst när dom är riktigt varma?

Är det materialet i sig som har den egenskapen att den fungerar bäst när den är varm eller har tillverkarna försökt tillverka bromsar som ska hålla vid banan och då försökt få dom att greppa bäst vid varma temperaturer som bankörningen ger bromsarna.

Senast redigerat av bil_alskaren (8 september 2008)

bil_alskaren
8 september 2008 · 110 Inlägg

?

FLindgren
8 september 2008 · 5 089 Inlägg

Är väll som allt annat i bilen, måste få upp rätt arbetstempratur för att funka bäst.. är ju inte bara skivorna som avgör hur fort bromsarna tar. beläggen gör en del också. skivorna är väll "bara" till för att kunna hålla värmen länge utan att bli skeva\splittras.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
sik
9 september 2008 · 1 072 Inlägg

Google gav visst träff igen wink

Keramiska bromsar har många fördelar och egentligen bara en stor nackdel. För det första sparar de ofjädrad vikt, vilket kan ha stor betydelse för en bils väghållning. På sportbilar som behöver stora bromsskivor kan de keramiska bromsarna spara upp till 40 kilo.
För det andra har keramiska bromsar tre till fyra gånger så lång livslängd som vanliga skivor i gjutjärn. På vissa bilmodeller kan en keramisk bromsskiva räcka hela bilens livslängd. Andra fördelar är mindre vibrationer och ett "bromsgnissel" som inte är lika störande som konventionella bromsar ibland kan ge ifrån sig. Slutligen avger de mindre mängder av bromsdamm, vilket kan ha estetiska såväl som hälsomässiga fördelar (för den mekaniker som andas in partiklarna vid bromsbyte).
På sportbilar används keramiska bromsar främst för sina goda prestanda och förmåga att tåla upprepade, hårda inbromsningar. Låg ofjädrad vikt får man på köpet.

Räkna med 100 loppor för ett set keramiska bromsar till en Porsche. KLICKA FÖR STÖRRE
Men så var det den lilla, lilla haken i sammanhanget: priset. Hos Porsche, som exempel, kostar keramiska bromsar som tillval mellan 90.000-100.000 kronor beroende på modell!
Det höga priset gör att keramiska bromsar inte kan komma ifråga annat än på väldigt speciella bilmodeller. Men det kan bli ändring på det, då det tyska företaget SGL Carbon AG i Weisbaden arbetar med en ny tillverkningsmetod. Förbättringarna handlar mer om kemi än mekanik, man börjar nämligen med ett pulver och slutprodukten är en bromsskiva.
- Kostnaden för en bromsskiva kan komma ner till ungefär 350 euro per styck, säger vd:n på SGL Carbon Robert Koehler till den tyska tidningen Frankfurter Rundschau.
Audi och Porsche, som samarbetar med SGL Carbon AG, har ännu inte kommenterat den nya tekniken. Ett pris strax över 3.000 kronor per skiva är mycket lågt jämfört med nuvarande prislapp för keramikskivor, men det är fortfarande högt för bilindustrin. För att komma ner i samma pris som gjutjärnsskivor måste man ner under hundralappen för en skiva och under tusenlappen för ett komplett bromssystem - mer betalar inte bilindustrin idag för konventionella bromsar!
Det som ändå talar för att keramiska bromsar kan bli betydligt vanligare är att de sänker servicekostnaderna (mångdubbelt längre livslängd) och ger lägre vikt. Med lägre ofjädrad vikt går det att förbättra både komfort och prestanda på bilen.

TurbOla Reservdansk
9 september 2008 · 6 271 Inlägg

Dom betalar 1000 spänn för ett komplett bromsset och vi betalar tio gånger den summan... mad

EDIT: Tänker på frambromsar nu...

Senast redigerat av TurbOla (9 september 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
bil_alskaren
9 september 2008 · 110 Inlägg

Men har materialet redan från början innan tillverkning den egenskapen att klara höga temperaturer och ge bäst bromsverkan eller är det tillverkarna så mixtrar och håller på för att dom ska klara höga temperaturer?

Senast redigerat av bil_alskaren (9 september 2008)

bil_alskaren
10 september 2008 · 110 Inlägg

bil_alskaren skrev:
Men har materialet redan från början innan tillverkning den egenskapen att klara höga temperaturer och ge bäst bromsverkan eller är det tillverkarna så mixtrar och håller på för att dom ska klara höga temperaturer?

ingen som har nåt svar?

sik
10 september 2008 · 1 072 Inlägg

GOOGLE funkar!

bil_alskaren
12 september 2008 · 110 Inlägg

ok tack iaf

B-Kungen
17 oktober 2011 · 19 Inlägg

Vart kan man få tag på keramiska bromsskivor till en veteran bil, om jag nämligen någonsin i mitt liv får råd till det. Den bil jag undrade över är en Triumph gt6 mk1 (1968)

schnauz
17 oktober 2011 · 1 758 Inlägg

Lär knappast finnas tillräckligt hög efterfrågan för att det ska börja serietillverkas, så enda varianten är väl att övertyga någon tillverkare att göra en skräddarsydd uppsättning. Och eftersom de redan är så dyra även i "storskalig" tillverkning vill man nog inte ens veta vad ett sådant engångsjobb skulle kosta!
Lär vara helt klart "billigast" att konvertera om Triumphens bromssystem, så du kan köra t.ex. Porsche-skivor.

B-Kungen
17 oktober 2011 · 19 Inlägg

Vad skulle de bli för pris då ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang