Hjälp angående chiptrimning

Raid Life is whatever you make, be true dont fake it
20 oktober 2011 · 96 Inlägg

Hejsan alla biltokiga smile

Alla vet ju att att det finns chiptrimning till mängder av bilar till och med Volvo 850 GLT...
Så har två frågor ang detta

1. Hur kan man ta reda på om ens bil är chippad eller inte? Har misstänkt att min kan vara det, den är ovanligt pigg för en GLT??

2. Satt häromdagen och spana lite på ebay alltid lika kul och sökte på skoj "Volvo 850 Glt tuning" nåt i stil med det, men iallefall jag fick upp ett chip som verkade lite halvt för bra, den levererade 80+Hk och 50+Nm och kosta runt 300:- sist jag kolla, men det känns alldeles för bra med tanke på att ett chip i sverige ger 18+Hk ca20+Nm och kostar betydligt mer
kan detta stämma isåfall är det billiga HK smile

Tacksam för alla svar! smile

Mvh Halldin

Keep it cool!

Senast redigerat av Raid (20 oktober 2011)

Volvo 740 "200sx" (1988)
Volvo V70 2,4T "Refined III" (2000)
MG ZR 160 "Black widow" (2005)
TEASER Svetsare
20 oktober 2011 · 828 Inlägg

nä det är nog rätt omöjligt med 80hk om det inte är turbokit ^^ men som sagt dom där 18hk är ingen big deal , glt går bra orginal tongue

Angry Drift Team
torpis Forummoderator
20 oktober 2011 · 10 572 Inlägg

Likna bilmotorn vid ett mjölkpaket.   Arla ger dig 1liter mjölk i kartongen, väl hemma ser du att det går ju att tippa i 1.5dl till innan det är fullt utan att det rinner över.

Om din kompis i tyskland påstår att han får i 2 liter i samma kartong, blir du inte lite misstänksam då?  Han borde ju också få i 1.5dl till och resten rinner över.

Om man har en motor och knuffar i hästar till bristningsgränsen och sedan trycker in ännu fler tills det "rinner över", då blir det väldigt många bitar av den motorn.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
rybbe
20 oktober 2011 · 614 Inlägg

torpis skrev:
Likna bilmotorn vid ett mjölkpaket.   Arla ger dig 1liter mjölk i kartongen, väl hemma ser du att det går ju att tippa i 1.5dl till innan det är fullt utan att det rinner över.

Om din kompis i tyskland påstår att han får i 2 liter i samma kartong, blir du inte lite misstänksam då?  Han borde ju också få i 1.5dl till och resten rinner över.

Om man har en motor och knuffar i hästar till bristningsgränsen och sedan trycker in ännu fler tills det "rinner över", då blir det väldigt många bitar av den motorn.

Haha vilket fruktansvärt sanningens ord/text! Topis har en poäng där.

För att svara på trådägarens frågor så brukar 850 GLT modellerna faktiskt går ganska bra. du har ju ändå 170 hk original.  Det kommer ju aldrig bli någon sportbil men rör sig tillräckligt bra för att dom ska vara roliga att köra big_smile. Så jag skulle nog säga att risken för att bilen är "trimmad" är väldigt liten. Sen om du nu ändå skulle vilja kolla upp det så den ända möjligheten är väl i såna fall att man har bränslechippat bilen och då får du nog gå in i styrboxen och börja leta.

Fråga 2 är knappast möjligt. 80 hk på en sugmotor.. Nja.  det är nog lite att katalogtrimma

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
torpis Forummoderator
20 oktober 2011 · 10 572 Inlägg

Sen funkar det ju så att chip minskar marginaler och höjer effekten närmare gränsen, UTAN att kliva över.  Både BSR och Autotech säger att deras chip ger säg 14hk extra och du får verkligen dessa 14hk extra med en viss marginal kvar.   Det är ju inte så att han mad 80hk chippet får ut alla 22hk extra (14hk+marginalen) utan att han vevar till med 80hk plus betyder ofta att han i själva verket inte har koll. Det kan bli tvärt om, mindre effekt och högre förbrukning.

hoppa med järnan, inte med plånboken och absolut inte med fantasin.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
850Refined
20 oktober 2011 · 94 Inlägg

Hade en ganska "tappad" arbetskollega som körde en 855 GLT, han påstod att han hade 250 hk i sin bil.
Var ju tvungen och fråga om han turbokonverterat eller vad han hade gjort, hans svar var: Chip...
Där har vi det igen, 80 hk på en sugmotor med endast ett litet chip! Var fan får folk detta ifrån???
Dessutom påstod han att han var jävligt duktig på bilar...Yeah right

HenkeTIC
20 oktober 2011 · 888 Inlägg

I utlandet finns 850 glt med 2.4 lättryckturbo så där har ni er förklaring till 80hk plus, denna gav 193hk original.

Senast redigerat av HenkeTIC (20 oktober 2011)

rybbe
20 oktober 2011 · 614 Inlägg

850Refined skrev:
Hade en ganska "tappad" arbetskollega som körde en 855 GLT, han påstod att han hade 250 hk i sin bil.
Var ju tvungen och fråga om han turbokonverterat eller vad han hade gjort, hans svar var: Chip...
Där har vi det igen, 80 hk på en sugmotor med endast ett litet chip! Var fan får folk detta ifrån???
Dessutom påstod han att han var jävligt duktig på bilar...Yeah right

Hahaha är det inte bara skönt vad människor kan få för sig ibland big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
nesum
20 oktober 2011 · 695 Inlägg

rybbe skrev:

850Refined skrev:
Hade en ganska "tappad" arbetskollega som körde en 855 GLT, han påstod att han hade 250 hk i sin bil.
Var ju tvungen och fråga om han turbokonverterat eller vad han hade gjort, hans svar var: Chip...
Där har vi det igen, 80 hk på en sugmotor med endast ett litet chip! Var fan får folk detta ifrån???
Dessutom påstod han att han var jävligt duktig på bilar...Yeah right

Hahaha är det inte bara skönt vad människor kan få för sig ibland big_smile

Hehe, killen lever uppenbarligen i en skön värld..lol

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Pim_Pim
20 oktober 2011 ·

850Refined skrev:
Hade en ganska "tappad" arbetskollega som körde en 855 GLT, han påstod att han hade 250 hk i sin bil.
Var ju tvungen och fråga om han turbokonverterat eller vad han hade gjort, hans svar var: Chip...
Där har vi det igen, 80 hk på en sugmotor med endast ett litet chip! Var fan får folk detta ifrån???
Dessutom påstod han att han var jävligt duktig på bilar...Yeah right

Bara nicka och hålla med, en sån där ger sig aldrig tongue

850Refined
20 oktober 2011 · 94 Inlägg

Jag bara skrattade åt han! Vilken jävla drömmare....
Jag får +80hk med steg 3 från bsr på en 850R och även då får man ta det med en nypa salt tongue

Raid Life is whatever you make, be true dont fake it
20 oktober 2011 · 96 Inlägg

Jag får tacka för alla svar skönt att det inte bara var jag som misstänkte att 80hk var tokigt fel smile

men det där med att min glt är ovanligt pigg är att ingen annan Glt hänger på och jag körde nästan ifrån en v70 2,5T (193hk) hängde på bra tills det närma sig högre farter smile

MG ZR 160 "Black widow" (2005)
Volvo 740 "200sx" (1988)
Volvo V70 2,4T "Refined III" (2000)
850Refined
20 oktober 2011 · 94 Inlägg

Då ska man inte klaga! wink

HenkeTIC
20 oktober 2011 · 888 Inlägg

Raid skrev:
Jag får tacka för alla svar skönt att det inte bara var jag som misstänkte att 80hk var tokigt fel smile

men det där med att min glt är ovanligt pigg är att ingen annan Glt hänger på och jag körde nästan ifrån en v70 2,5T (193hk) hängde på bra tills det närma sig högre farter smile

Det va inte fel, i utlandet(USA,tex) har 850 GLT 1997 en lättrycksturbo på 193hk och eftersom du sökte på ebay är det chip till en sådan du hittat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang