6329
Sök

Bygga om en bil till Motorredskap klass 1/2

OVERBOOSTED
852 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
Hej! smile

jag undrar om man får köra Motorredskap klass 1/2 utan körkort? för i klass 2 ingår ju åkgräsklippare m.m och man behöver ju inte körkort till en gräsklippare tongue

För har lite funderingar på att bygga om en NISSAN KING CAB till Motorredskap klass 1 eller 2 (EJ A-TRAKTOR)

hittade lite info på wikipedia och de står så här-

Motorredskap klass 1 är ett fordon och en anläggningsmaskin som är konstruerat för en högsta hastighet som överstiger 30 km/tim. Motorredskap klass 1 får dock inte framföras med högre hastighet än 50 km/tim (40 km/tim med två släpvagnar).

Motorredskap klass 2 är ett fordon och en anläggningsmaskin som är konstruerad för en hastighet av högst 30 km/tim. Exempel på fordon som ingår i denna klass är åkgräsklippare.

LÄNK^^ http://sv.wikipedia.org/wiki/Motorredskap ^^

här är en pdf-fil från wikipedia med Regler för ombyggnad till Motorredskap klass 2 men fattar inte mycket av den! roll  http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr019.pdf

har också hört att det räcker att sätta dit en kran bak på men kan de stämma? yikes

tacksam för snabba svar smile
Mvh jh-hindersson

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

188 Inlägg
23 oktober 2011
vad jag vet så kan du inte bygga epa-traktorer längre, det blir en a-traktor och det måste du ha kort för.

OVERBOOSTED
852 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
Andreas34 skrev:
vad jag vet så kan du inte bygga epa-traktorer längre, det blir en a-traktor och det måste du ha kort för.

det är ju inte a-traktor eller epa (Motorredskap klass I är ett fordon och en anläggningsmaskin som är konstruerat för en högsta hastighet som överstiger 30 km/tim. Motorredskap klass I får dock inte framföras med högre hastighet än 50 km/tim.

Motorredskap klass II är ett fordon och en anläggningsmaskin som är konstruerad för en hastighet av högst 30 km/tim. Exempel på fordon som ingår i denna klass är (åkgräsklippare).

dessutom bor ja på en gård så får ju köra traktor till/från jobbet/skogen/åkrarna. cool

R.I.P Paul Walker!!!!

188 Inlägg
23 oktober 2011
jh-hindersson skrev:
Andreas34 skrev:

det är ju inte a-traktor eller epa (Motorredskap klass I är ett fordon och en anläggningsmaskin som är konstruerat för en högsta hastighet som överstiger 30 km/tim. Motorredskap klass I får dock inte framföras med högre hastighet än 50 km/tim.

Motorredskap klass II är ett fordon och en anläggningsmaskin som är konstruerad för en hastighet av högst 30 km/tim. Exempel på fordon som ingår i denna klass är (åkgräsklippare).

dessutom bor ja på en gård så får ju köra traktor till/från jobbet/skogen/åkrarna. cool

Okej, kanske misstolkade lite. men har för mig att du inte kan bygga ett själv utan att det ska vara serieproducerat, sökte lite snabbt på internet nu när jag stört i din tråd men fanns inte mycket att läsa från till exempel transportstyrelsen eller liknande seriösa organisationer. så jag hoppar nog av denna diskussion och låter någon mer påläst svara på detta.

OVERBOOSTED
852 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
Andreas34 skrev:
jh-hindersson skrev:
Andreas34 skrev:

Okej, kanske misstolkade lite. men har för mig att du inte kan bygga ett själv utan att det ska varaserieproducerat , sökte lite snabbt på internet nu när jag stört i din tråd men fanns inte mycket att läsa från till exempel transportstyrelsen eller liknande seriösa organisationer. så jag hoppar nog av denna diskussion och låter någon mer påläst svara på detta.

ja det finns inte mycket info om det men du har rätt bilen man bygger på måste ha serieproducerats annars blir det väldigt mycket jobb me bur m.m hmm men det är typ de ja vet om detta så det är därför jag söker lite mer info smile

R.I.P Paul Walker!!!!

612 Inlägg
23 oktober 2011
MR kl. 1 är bara att glömma, det kräver B-kort, klass 2 får köras korta sträckor på allmän väg till/från arbetsplatsen utan körkort - precis som en traktor får.

Har sjölv försökt få klarhet i hur motorredskap ska godkännas efter byggandet, eftersom dom inte ens behöver vara registrerade är det ju inte bilprovningens sak att sköta. Reglerna angående hur dom ska vara byggda går i alla fall hitta, hastigheten måste begränsas till max 30 precis som på en A-traktor och mycket annat är också rätt likt A-traktorns byggregler. Skillnaderna är i grova drag att motorredskap bara får baseras på rambyggda bilar, måste vara byggda för att utföra något arbete (t.ex. lyfta med kran), och man får inte transportera annat än grejer som är avsedda för det arbetet med dom.

Sök