Toyota Supra MK IV, singel el dubbelturbo?

expect1991
6 september 2009 · 1 814 Inlägg

__spaackeel skrev:
Varför får man ur mer hästar ur en supra när man singelkonventerar de ? det har ja undrat hela tiden

istället för två små/medelstora turbo har du en rejäl som ger bra med mos på höga varv och ger dig högre max effek.t

Waho Allmänt Jobbig
7 september 2009 · 1 200 Inlägg

Finns ingen singel turbo supra original.

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious
Marlboroman
7 september 2009 · 8 233 Inlägg

Waho skrev:
Finns ingen singel turbo supra original.

Är det inte singelturbo i mk3 280(?) hk?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Pikey
7 september 2009 · 2 283 Inlägg

Marlboroman skrev:

Waho skrev:
Finns ingen singel turbo supra original.

Är det inte singelturbo i mk3 280(?) hk?

Jo i MK3 jo, men inte Mk4 som det diskuteras men förstår vad du menar wink

R.I.P. Michael Jackson!
Ghost_Face
8 september 2009 · 517 Inlägg

Bi-, twin- eller dubbelturbo, same shit diffrent name cool Många tillverkare hittar på egna namn för att just dem ska framstå så hyper-moderna som möjligt.

Åter till topic. Ja, ska man trimma så lär man väl utgå ifrån turbomodellen...Om man nu inte ska bygga någon form av dragracing bygge som endast ska gå på bana får då spelar det väl knappast någon roll för man lär väl få byta det mesta iaf tongue

Personligen skulle jag aldrig singel-konvertera en supra... få turbo-bilar har ett så bra bottenvrid som en Twin Turbo supra

Rinnegan Malleus Malificarum
8 september 2009 · 2 401 Inlägg

Det som finns är N/A eller TT när det gäller MKIV Supra. Suprans turbo uppbyggnad är såkallad sekventiell turbo. Ett litet aggregat för lägre varv, sen ett större aggregat för högre varv. Har skönt bottenvrid, och bra effektregister.

Sen så svarar 2JZGTE mycket bra på trimning. Nya spridare, insug, avgassystem, IC, mappning etc så har du en bra bit påvägen till 500hk.
Sen så finns det en australienare som har bänkat en 2JZGTE på 1031hk med orginal botten. Motorn är verkligen imponerande.

Sen så tar det inte mycket för att nå 800hk sträcket heller.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
FL3JM Inga konstigheter
8 september 2009 · 2 064 Inlägg

Du får ju mer körbarhet med dubbelturbo, men vill du åka fort rakt fram så skaffa en singelturbo (eller fixa själv).
Gillar du ketchupeffekt så kör singel. smile

gravityone Fixare
8 september 2009 · 321 Inlägg

Vad skiljer motor och drivlina från n/a och tt då? Tänkte om någon ändå ska börja byta allt så är det ju billigare att köpa en n/a att utgå ifrån.

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Ghost_Face
8 september 2009 · 517 Inlägg

När jag nämnde tidigare om man skulle till att bygga ett riktigt dragracing bygge på 1000hk+ så skulle det kvitta om man valde en TT eller en N/A för det skulle inte bli kvar mycket av original komponenterna iaf...

Men bara för att klargöra för den som har planer på att inhandla en billig n/a supra och tro att de ska kunna spara pengar på att bygga om den till en TT är helt ute och cyklar.

Jag är ingen supra expert men av vad man har läst så skiljer det sig ganska mycket ändå.(rätta mig om jag har fel)
Det sitter en klenare 5-växlad låda på n/a (6-vxl. på TT) dessutom arbetar sugmotorn med ett högre komp så toppen behöver omarbetas. Andra kammar, kolvar, stakar, el-system + en massa annat.

Mäki Långsam Perfektionist
8 september 2009 · 4 800 Inlägg

Men originallådan på en MKIV TT är otroligt stark, dom håller för sjuka effekter, så om man köper en NA så lär man ändå byta till en låda från en TT.
Köp en TT och utgå ifrån, enklare när det är dags att rulla in till besiktningen också!

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Zonox
28 oktober 2011 · 161 Inlägg

Kurisuchianu skrev:
Hej!
Det är nog bäst att du ringer till något företag som sysslar med japsare, tex, supramannen, pb-z lr liknande. Om du tror att du skall få en kvalificerad svar härifrån så är du verkligen fel ute, dom flesta mästertrimmarna här inne som tror dom kan trimning och supror har nog på sin höjd trimmat en supra på nfs.

MVH // Kristian

XD jao så är det nog mycket men jah J-spec har juh två drift bilar som rullar på 2jz så jag skulle snacka med dem om jag var du

High Speed Low Drive!
Toyota Supra MKIV "Pearl" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang