Dyr skatt på diselbil, köra oskattat?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 oktober 2011 · 13 757 Inlägg

tobbe456 skrev:

Growe skrev:
oskattad bil tolkar jag som att man kör bilen avstäld!

inte att man skiter i att  betala skatten på en påstalld bil det är en viss skillnad

obetaldskatt=avskyltning+böter
avstalld bil=böter

viktigt att hålla isär begreppen
då  obetaldskatt går till kronofogden så man åker på att betala skiten förr eller senare

avstalld bil så är det bara böterna man kan få
skyltarna kan dom inte röra

MEN!!!! vid upprepade brott av samma art=indraget körkort

något som kan vara värt att tänka på

är skatten på 6500 så är den delad i 4lika stora delar så varje kvartal betalar man skatten på en sån bil

Helt rätt, allt igenom... det är BÄTTRE att köra avställt, dvs du får endast böter..   men tillslut så gör du polisen nog förbannat så att du kan bli ifrågasatt om du ens skall ha körkort..

Gammal fordonsskatt följer med bilen, oavsett om det är 300 kr som den föregående ägaren (eller ägaren innan honom, eller innan honom ect..) inte har betalat, så får fordonet ej framföras. Kronofogden ligger på den som är betalningssyldig(den som inte betalat) men samtidigt läggs spärren in på DIN bil, så att du ej får bruka den..  även om skatten är betald de senast 14 åren! ...   helvetes mysko regler... 

Jsg har suttit i den sitsen själv, att jag åkte på att pröjsa någon annans skuld (för det gör du ju också, betalas den ursprungliga skulden till transportstyrelsen in, så har ju den betalningsskyldiga endast räntor samt påslag från KF att betala...     och det är ÄNNU jävligare.. 

Och nej, tydligen går det inte att komma ifrån detta, även om du är den 74646 ägaren efter personen som inte betalat skatten... tro mig, jag har testat... 
Nej, byt reglerna för helvete..

kör man 3gånger med avställd bil så är det väldigt stor risk att dom snyter kortet i 3månader
nästa gång räcker det med 1gång

jo skatten är sjuk men!!! är skulden tillräckligt gammal försvinner den från bilen men ägaren som skulle betala in den är fortfarande skyldig
lite osäker hur länge dock

skatten borde vara personlig inte följa bilen

så skiter en ägare i att betala skatten borde inte det drabba nästa person
men vill minnas att dom tittar på en bättre lösning på problemet
dock ska man kontakta kf om man ska betala en skatteskuld som följt med bilen från en gammal ägare så fixar dom så att dom endå får betala hela skulden och du får då tillbaka summan som du legat ute med

om det inte varit blaj från den som påstog det på ett forum när fordonskatteskulder diskuterades

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
trippelturbo Trucker
29 oktober 2011 · 2 710 Inlägg

Felplacerad skrev:

tkd_rille skrev:

Felplacerad skrev:
Måste bara fråga, varför i hela helvete ska man ens behöva betala skatt för sin bil?

Om det är för miljö, vilket jag fått för mig.. Så är det ju som att säga att det är okej att förstöra miljön, om du betalar för det :S ? Är jag helt fel ute eller vad är meningen med bilskatt ?

Jag brukar tänka att de är lodare som har så dålig uppfattning om varför man betalar bilskatten. Har man inte lite koll på det så måste man kolla upp det. Tro inte vägarna kommer bli bättre om folk inte betalar.

Förövrigt så är vi rätt klena på straffsatsen i sverige. Om de kunde ändra den till att beslagta bilen och polisen får sälja vidare bilen efter 1 månad och sedan använda de pengarna till vägskatterna då hade vi även sluppit alla sumphål.

Annars så är detta väl en tråd som är lite av uppmaning till brott.

Jaha då blev man lodare också cool haha
Nej men i syfte med att vägarna måste repareras så är det ju förståeligt.
Använder man vägarna måste man ju också betala för det. Är ju inte billigt.

Uppenbarligen inte alla som tänkt så långt..

Fart missbrukare
trippelturbo Trucker
29 oktober 2011 · 2 710 Inlägg

Felplacerad skrev:

BMWgrabben skrev:

Felplacerad skrev:

Jaha då blev man lodare också cool haha
Nej men i syfte med att vägarna måste repareras så är det ju förståeligt.
Använder man vägarna måste man ju också betala för det. Är ju inte billigt.

Uppenbarligen inte alla som tänkt så långt..

Vilka syftar du på då ?
Menar du mig så skyller jag på att klockan var tre på natten! Då tänker man inte så långt wink

Haha, nej jag menar inte dig. Jag menar bl.a. trådskaparen. Sen finns ju ett X antal av denna "typ" oxå ju. Många väljer o kringgå systemet. Hänvisar till senaste uppdrag granskning smile

Fart missbrukare
Muttley
29 oktober 2011 ·

Felplacerad skrev:

tkd_rille skrev:

Felplacerad skrev:
Måste bara fråga, varför i hela helvete ska man ens behöva betala skatt för sin bil?

Om det är för miljö, vilket jag fått för mig.. Så är det ju som att säga att det är okej att förstöra miljön, om du betalar för det :S ? Är jag helt fel ute eller vad är meningen med bilskatt ?

Jag brukar tänka att de är lodare som har så dålig uppfattning om varför man betalar bilskatten. Har man inte lite koll på det så måste man kolla upp det. Tro inte vägarna kommer bli bättre om folk inte betalar.

Förövrigt så är vi rätt klena på straffsatsen i sverige. Om de kunde ändra den till att beslagta bilen och polisen får sälja vidare bilen efter 1 månad och sedan använda de pengarna till vägskatterna då hade vi även sluppit alla sumphål.

Annars så är detta väl en tråd som är lite av uppmaning till brott.

Jaha då blev man lodare också cool haha
Nej men i syfte med att vägarna måste repareras så är det ju förståeligt.
Använder man vägarna måste man ju också betala för det. Är ju inte billigt.

Du är förlåten om du skrev de 3 på natten. Då tänker man inte klart smile. Men vägarbete är enormt dyrt wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang