1971
Sök

hjälp med kabelhärva på en tbi-motor, Blazer -87

mopar300
25 oktober 2011
Trådstartare
#1
har en blazer -87 som jag gör ett karossbyte på och vill behälla insprutningen (tbi) kvar,,
karossens el skall med vara kvar och undrar således om följande,,

fråga 1.. det gär ut 6 kablar från tbi-boxen och skall till förarsidan och vill veta var dom skall vara kopplade till..
2 st sitter i själva boxen och en liten härva som går vidare..

fråga 2..det går 3 kablar från boxen till snabbkopplingen vid säkringsdosan,varav 1 kabel går till ac:n.,     är det ngt att bry sig om eller...

fråga 3....hur mkt styr det från tbi-boxen än bara motorn....

fråga 4....vad är det för skillnad på en tbi och en tpi...

lite bilder så ni förstår min fråga bättre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71412/71412-86ad8c44884efcfa58f1249dabb09807_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71412/71412-238ea27b497ab16bbbfa86965cedbc30_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71412/71412-4dc67207b63171f76c9eb1b447d1e625_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71412/71412-7f008ee42adca5148720a56ea507157c_tn.jpg
Senast redigerat av mopar300 (25 oktober 2011)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
30 oktober 2011
#2
Jag kan hjälpa dig lite här till att börja med, ska ta reda på mer om färger o sånt sen till kommand vecka.

Konstant 12v (minne), tändningsström (datorn aktiv) och jord är tre kablar som jag vet. Förmodligen även en som talar om när startmotorn (startläge på tändningslåset) är aktiv. Även en eller flera för "kommunikationsporten" till datorn, för felkodsavläsning.

Gröna kablar är till ac och saknar således betydelse för funktionen. En av dom går till fläktreglaget för att bilen ska veta när man vill ha ac.

Nån kabel är till varningslampan för motorstyrningen som sitter i instrumenteringen.

Förutom själva insprutningen så styrs ac (höjer tomgången lite när kompressorn går) och lockup (varvtal och växel) av datorn.

TPI har annat insug och en spridare vid varje cylinder istället för dom båda centralmonterade på tbi:n.

Såg förresten att creative fuel injection säljer kompletta rensade och uppmärkta (på svenska) kabelhärvor för 3000 kr, då ingår även ett trimchip kalibrerat för svenska förhållanden. Bara ett löst chip kostar drygt 2000 kr där så det är ju inte så mycket extra för en kabelhärva oxå. Det hade nog jag satsat på, mycket enklare är att bråka med den befintliga.

Då kan du ju riva bort hela motorns kabelhärva o börja om helt för att få ihop det med volvons på ett bra sätt. Förutom härvan till insprutningen så ska det väl bara vara kablar till oljetryck, vattentemp, ström till tändspole, "triggerkabeln" till generatorn och startmotorn.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

mopar300
30 oktober 2011
Trådstartare
#3
henke_99 skrev:
Jag kan hjälpa dig lite här till att börja med, ska ta reda på mer om färger o sånt sen till kommand vecka.

Konstant 12v (minne), tändningsström (datorn aktiv) och jord är tre kablar som jag vet. Förmodligen även en som talar om när startmotorn (startläge på tändningslåset) är aktiv. Även en eller flera för "kommunikationsporten" till datorn, för felkodsavläsning.

Gröna kablar är till ac och saknar således betydelse för funktionen. En av dom går till fläktreglaget för att bilen ska veta när man vill ha ac.

Nån kabel är till varningslampan för motorstyrningen som sitter i instrumenteringen.

Förutom själva insprutningen så styrs ac (höjer tomgången lite när kompressorn går) och lockup (varvtal och växel) av datorn.

TPI har annat insug och en spridare vid varje cylinder istället för dom båda centralmonterade på tbi:n.

Såg förresten att creative fuel injection säljer kompletta rensade och uppmärkta (på svenska) kabelhärvor för 3000 kr, då ingår även ett trimchip kalibrerat för svenska förhållanden. Bara ett löst chip kostar drygt 2000 kr där så det är ju inte så mycket extra för en kabelhärva oxå. Det hade nog jag satsat på, mycket enklare är att bråka med den befintliga.

Då kan du ju riva bort hela motorns kabelhärva o börja om helt för att få ihop det med volvons på ett bra sätt. Förutom härvan till insprutningen så ska det väl bara vara kablar till oljetryck, vattentemp, ström till tändspole, "triggerkabeln" till generatorn och startmotorn.

konon,har du den addressen till den firman......


Sök