6084
Sök

Volvo 940 GL-91 Dånar i kupen!

186 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
Hej!, jag har ett problem med buller/dån inne i kupen, de dånar och låter mycket obehagligt inge skönt alls!
Min pappa har svetsat röret men de fanns inte alls mycket hål som vi trodde. Men sedan märkte jag att de läckte från ett ställe där de går upp till grenröret så jag tätat igen det med avgaspasta.
Men de blev ej någon stor skillnad, men det sitter ett stort Diselkrök 3.5tum tror jag bak på bilen som satt på när jag köpte den, och den sitter väldigt långt in ca 18 cm från plast skärmen bak.

Och så har det suttit 6.9or i hatthyllan så de är två stora hål där som de kan komma buller lättare in ifrån?

Så vill gärna ha hjälp med detta och om någon vet snälla svara för orkar inte med buller och dån längre!
Är ingen expert på bilar, detta är min första bil så mobba mig inte smile

Gå in och kolla på min sida och kolla på diselkröken så ser ni hur långt in den sitter!

Mvh Emil Pistol:D
Senast redigerat av pistol (5 november 2011)

Maskinförare
287 Inlägg
5 november 2011
Du beskriver nog redan vad svaret är. Ljudet studsar mot kofångaren bak sedan in i bilen. Att det är hål ner till bagaget gör ju saken inte bättre. Så mitt tips är att dra ut dämparen en bit så den sticker ut lite eller är rakt under kofångaren. Så kanske det låter lite mindre. Mvh Nisse

186 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
Okej, tack för svaret!

Mvh pistol

huh?
10 427 Inlägg
6 november 2011
Kan hålla med tidigare inlägg, ganska stor ljudskillnad om slutröret sticker ut utanför bilen bak eller om det inte gör det. Märks skillnad bara genom att byta ut den coola s-kröken som sitter som standard på 740/940 till ett rakt rör som inte sticker ut lika mycket som s-kröken.

Kan det kanske också vara så att avgassystemet saknar någon/några ljuddämpare? wink

749 Inlägg
6 november 2011
Kan ju va nåt annat också, exempelvis ett stödlager till kardanaxel eller ett hjullager, inte så lätt när man inte hört ljudet.

186 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
Tack för svaren!, pappa ska fixa ett rör på ca 20-21cm som ska förlänga avståndet!
Kommer med besked hur det blev!

Mvh Pistol

Sök